Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 14:52

26
دی
توصیه هایی برای مشاوره تغذیه

توصیه هایی برای مشاوره تغذیه

رژیم درمانی اگر توسط متخصصین تغذیه و زیر نظر پزشک انجام شود، مطمئنا در درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های قلبی- عروقی اثرگذار خواهد بود. چاقی، دیابت، فشار خون و... از جمله مسائلی هستند که بیماری‌های قلبی- عروقی را تشدید می‌کنند.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

هدف اصلی در مشاوره، تغییر رفتار خوردن به منظور بهبود سطح سلامت و كاهش خطر بیماری‌ها است

منیره دادخواه؛ كارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی نیز در تعریف مشاوره تغذیه گفت: «مشاوره تغذیه با هدف ارزیابی وضعیت تغذیه، سلامت و كسب اطلاعات در زمینه تاریخچه و عادات غذایی، سابقه بیماری و حتی شرایط زندگی بیمار صورت می‌گیرد و به دنبال آن  متخصص تغذیه قادر خواهد بود با توجه به تمام اطلاعات به‌دست آمده، مطابق با وضعیت بیمار برنامه یا رژیم غذایی مناسب را تنظیم كند و پیرامون اجرای صحیح آن راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. هدف اصلی در مشاوره، تغییر رفتار خوردن به منظور بهبود سطح سلامت و كاهش خطر بیماری‌ها است».

وی در پاسخ به این سوال كه هر چند وقت یكبار باید برای ایجاد تغییرات در رژیم غذایی به كارشناس یا متخصص تغذیه مراجعه نمود، افزود: «متخصص تغذیه طی انجام مشاوره،‌ زمان و نحوه مراجعات را تعیین خواهد كرد. معمولاً هر دو هفته یكبار تا ماهی یكبار مراجعه منظم به كلینیك، بیمار را قادر خواهد كرد تا در كنار آموزش، تغییرات  لازم را در برنامه غذایی و شیوه زندگی خود ایجاد كند». 

این كارشناس ارشد تغذیه گفت: «بسته به نوع مشكل یا بیماری، رژیم غذایی تنظیم می‌شود و متخصص تغذیه مدت پیروی از آن را تعیین خواهد كرد. البته این به معنی رها كردن كامل رژیم بعد از مدت معین نیست.
فرد مراجعه‌كننده باید بداند كه رعایت یكسری اصول تغذیه‌ای و اصلاحات مربوط به برنامه غذایی و شیوه زندگی در تمام طول عمر ضروری است».

مشاوره تغذیه، مكمل درمانهای پزشكی و جراحی‌ها است

دکتر قارونی متخصص قلب و عروق و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران، در خصوص اهمیت و نقش تغذیه رژیمی و رژیم درمانی در درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار داشت: «رژیم درمانی اگر توسط متخصصین تغذیه و زیر نظر پزشک انجام شود، مطمئنا در درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های قلبی- عروقی اثرگذار خواهد بود. چاقی، دیابت، فشار خون و... از جمله مسائلی هستند که بیماری‌های قلبی- عروقی را تشدید می‌کنند و برای پرهیز از ابتلا به این بیماری‌ها که زمینه تشدید بیماری قلبی را فراهم می‌کنند رعایت رژیم‌های تغذیه ای نقش مهم و حائز اهمیتی دارد.

اگر ما بتوانیم کسی را که سکته کرده و یا به یك بیماری قلبی مبتلاست و به مرور زمان چاق شده را با رژیم درمانی لاغر کنیم و یا فشار خون او را با رژیم‌های کم‌نمک تنظیم نماییم، و قند خونش را از طریق مشاوره با متخصص تغذیه و غدد به حالت نرمال برگردانیم، مطمئنا در افزایش طول عمرش اثرگذار خواهد بود. چاق شدن برای بیمار قلبی و کسی که نارسایی قلبی دارد و عمل خونرسانی را به خوبی انجام نمی‌دهد، مشکلات مضاعفی را ایجاد می‌کند و هر کیلوگرم وزنی که کم کند از دردها و فشارهای قلبی او کاسته می‌شود».

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران همچنین در خصوص اهمیت رعایت رژیم درمانی در بیمارانی که عمل جراحی انجام داده‌اند گفت: «رعایت رژیم غذایی بعد از اعمال جراحی قلب بسیار ضروری و مهم است، چون هر کیلوگرم چاق شدن باعث می‌شود کیلومترها رگ ساخته شود که این کیلومترها رگ کار قلب را بیشتر می‌کند، بنابراین طبیعی است که بعد از اعمال جراحی که باید بازتوانی صورت گیرد تا بیمار به زندگی عادی بازگردد، رژیم‌درمانی برای این بازتوانی بسیار مهم و تاثیرگذار است».

وی افزود: «اهمیت رژیم‌درمانی را نمی‌توان انکار کرد، اما انجام آن بدون نظر پزشک و با خوردن داروهایی که از خارج تبلیغ و تجویز می‌شود یا قرص‌های گیاهی که معمولا افراد به یکدیگر پیشنهاد می‌دهند،کار صحیحی نیست و باید حتما زیر نظر پزشک متخصص تغذیه یا غدد این کار صورت گیرد.

پزشک متخصص با اندازه‌گیری سدیم یا قند خون، میزان نمک، سدیم و... که باید مصرف شود را تجویز می‌کند. البته این کار توسط پزشکان عمومی هم می‌تواند صورت گیرد و منعی ندارد، اما انجام آن توسط متخصص بهتر است».

 

 

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، تغذیه و کاهش وزن، تغذیه و رژیم درمانی، اهداف مشاوره تغذیه تعداد بازديد: 733 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز