Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:38

17
بهمن
روش‌های آسان برای كاهش وزن (1) | رژیم لاغری و ورزش

روش‌های آسان برای كاهش وزن (1) | رژیم لاغری و ورزش

چهل و پنج دقیقه در روز پیاده‌روی كنید. یك دوست اینترنتی پیدا كنید كه در این راه با شما همگام باشد. به سبك رستوران‌ها غذا میل كنید. به جای كشیدن غذا در دیس، غذای هر فرد را در بشقاب بكشید.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

جلوی صندلیتان آینه‌ای نصب كنید. تحقیقات، حاكی از آن است كه صرف شام در جلوی آینه در رژیم لاغری، باعث می‌شود غذائی كه میل می‌كنید، به حدود یك سوم كاهش می‌یابد. 

یك دیس سبزی تهیه ببینید. تحقیقات، نشان می‌دهد كه صرف اغذیه‌ آبدار مثل خیار، گوجه‌فرنگی، كدو، سالاد و سوپ، از ازدیاد كالری بدن می‌كاهد. در ضمن، این نتیجه با صرف آب خالی حاصل نمی‌شود. چون بدن در ساز وكار‌های متفاوتی، مراحل رفع تشنگی و گرسنگی را انجام می‌دهد. به بیان ساده‌تر، مایعات (چای، قهوه یا انواع آب میوه) جای غذا را در رژیم لاغری نمی‌گیرد و به فرد احساس سیری نمی‌دهد. 

 از سبزی‌ها در طی رژیم لاغری به عنوان حجم‌دهنده‌ وعده‌های  غذائی استفاده كنید. می‌توان به سالاد ماكارونی، املت و ...، سبزی‌هائی مانند براكلی، هویج و گوجه‌فرنگی به جای افزودن مایونز یا تخم‌مرغ بیش‌تر اضافه كرد.   

با خوراكی‌های دارای كالری بالا، مثل جواهرات روی تاج سلطنتی برخورد كنید. برای نمونه، یك قاشق بستنی را به عنوان جواهر و یك كاسه میوه را، به عنوان تاج در نظر بگیرید؛ یا اندكی پنیر را با مقدار زیادی سالاد صرف نمائید.   بعد از صبحانه، آب را نوشیدنی اصلی خود قرار دهید.  در تهیه قهوه، از شیرهای خشك فاقد چربی استفاده كنید.

چهل و پنج دقیقه در روز پیاده‌روی كنید.  یك دوست اینترنتی پیدا كنید كه در این راه با شما همگام باشد.  به سبك رستوران‌ها غذا میل كنید. به جای كشیدن غذا در دیس، غذای هر فرد را در بشقاب بكشید. وقتی مقدار غذای موجود تمام شد، خوراك بیش‌تری سر میز نیست تا شما برای كشیدن آن اغوا شوید.  هرروز از رژیم لاغری یك شیرینی كم‌تر میل كنید یا یك لیوان نوشابه كم‌تر بنوشید و یا یك لقمه كم‌تر از ساندویچ صرف كنید.

از غذاهای سفید در رژیم لاغری پرهیز كنید. مصرف مقدار زیاد آرد سفید و قند افزوده، می‌تواند تأثیر منفی بر قند خون اشخاص بگذارد و بعلاوه، به افزایش وزن بینجامد. اما در ضمن پرهیز از مواد قندی، برنج سفید و آرد سفید، باید مقدار كافی از انواع نان، غلات و برنج قهوه‌ای استفاده كرد.

قهوه معمولی بنوشید. قهوه‌های آماده، به دلیل مواد افزوده همچون شكر، شیر و ...، معمولاً حاوی چند صد كالری هستند. یك فنجان قهوه‌ معمولی همراه با شیرهای معمول روز، فقط مقدار اندكی از آن كالری‌ها را داراست. چنانچه قهوه‌ مرغوب تهیه نمائید، از مزه‌ فوق‌العاده‌ای در رژیم لاغری لذت خواهید برد. 

در زندگی و اطراف خود، بیش‌تر از رنگ آبی استفاده كنید. طبق تحقیقات، رنگ آبی جلوی اشتها را می‌گیرد. برای صرف شام رژیم لاغری، از بشقاب‌های كوچك استفاده كنید. 

یك «گام شمار» بخرید، آن را به كمربند‌تان ببندید و با قصد 1000 قدم اضافه‌تر در روز، قدم بردارید. افراد خانه‌دار، به طور متوسط دو تا سه هزار قدم در روز راه می‌روند. چنانچه 2000 قدم دیگر به آن بیفزایند، سبب می‌شود تا وزن فعلی خود را حفظ كنند و از آن بالاتر نروند. اگر بیش‌تر از آن راه بروند، وزنشان كم‌تر هم در رژیم لاغری خواهد شد. 

در طول هفته، هر آنچه در هركجا می‌خورید، یادداشت كنید. حتی مقدار آبی را كه می‌نوشید، یادداشت كنید. بر اساس تحقیقات، افرادی كه مقدار خوراك مصرف روزانه‌شان را می‌نویسند، 15 درصد كم‌تر غذا میل می‌كنند. 

ده درصد به میزان كالری روزانه‌ای كه به گمان خود می‌خورید، بیفزائید. آن‌گاه عادت غذائیتان را براساس آن تعدیل كنید. چنانچه 1700 كالری در روز دریافت می‌كنید و نمی‌دانید چرا از وزن شما كاسته نمی‌شود، 170 كالری به حدس خود اضافه نمائید. احتمالاً این عدد به واقعیت نزدیك‌تر است.

به جای سه وعده‌ غذائی با حجم زیاد در روز، در هنگام رژیم لاغری پنج یا شش وعده غذای سبك یا خوراك مختصر میل نمائید.

حداقل هر دو ساعت یك‌بار بلند شوید و 10 دقیقه در خانه یا محل كار خود راه بروید. 

یك بار در هفته چیزی را تمام و كمال بشوئید؛ كف خانه، یك جفت پنجره، حمام یا خودرو.

بعد از هر وعده‌ی غذایی بویژه شام، مسواك بزنید. 

در رژیم لاغری خود فقط هنگامی غذا صرف كنید كه صدای قار و قور معده‌ خود را بشنوید. 

پنج روز در هفته در صبحانه‌تان از غلات (مثل كورن فلكس) استفاده كنید. بر اساس مطالعات، افرادی كه هر روز از غلات در صبحانه‌ خود استفاده می‌كنند، به طور شاخصی كم‌تر دچار عارضه‌های چاقی و دیابت می‌شوند. به این طریق، آن‌ها كلسیم و فیبر بیش‌تر و چربی كم‌تری نسبت به كسانی كه چیزهای دیگری را در وعده‌ی غذائی صبح استفاده می‌كنند، مصرف می‌‌نمایند.

از هرگونه غذای آماده‌ای كه حاوی قند، فروكتوز یا شیره‌ ذرت باشد، پرهیز نمائید. فقط ماست كم چرب میل كنید. نوشابه را لیوانی سفارش دهید، نه بطری. 

غذایتان را بخش كنید. چه در خانه چه در رستوران، فوراً یك سوم از غذای خود را از بشقاب خالی كنید. در دنیای‌امروز، انسان‌ها خیلی بیش از آنچه بدنشان نیاز دارد، می‌خورند. تحقیقات، نشان می‌دهد كه هرچه بیش‌تر برای افراد غذا كشیده شود، بدون توجه به میزان گرسنگی‌شان، بیش‌تر می‌خورند. عكس آن نیز درست است؛ چنانچه غذای كم‌تری بكشید، كم‌تر هم می‌خورید.

فقط هنگامی غذا صرف كنید كه صدای قار و قور معده‌ خود را بشنوید. بیش‌تر وقت‌ها ما به دنبال احساس افسردگی، عصبی‌بودن، عادت یا ناكامی، مشغول صرف غذا می‌شویم و اغلب فراموش كرده‌ایم كه در رژیم لاغری احساس گرسنگی فیزیكی واقعاً چیست. از این پس، تا هنگامی كه سروصدای معده‌ خود را نشنیده‌اید، غذا نخورید. چنانچه فكر می‌كنید دلتان غذای خاصی را می‌خواهد، احتمالاً فقط هوس آن را در رژیم لاغری كرده‌اید. اگر توانستید هر آنچه را كه دم دستتان رسید بخورید، پس حقیقتاً گرسنه‌اید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -روش‌های آسان برای كاهش وزن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، اضافه وزن، رژیم غذایی چاقی، روش‌های كاهش وزن تعداد بازديد: 1016 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز