Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 21:39

3
آبان
سونامی چاقی در ایران و جهان (1)

سونامی چاقی در ایران و جهان (1)

بخش اول- چاقی همچنان یكی از موضوعاتی است كه در رسانه‌های اغلب كشورها از جمله آمریكا بسیار به آن پرداخته می‌شود و گفته می‌شود كه شیوع اغلب بیماری‌ها به علت چاقی است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

چاقی همچنان یكی از موضوعاتی است كه در رسانه‌های اغلب كشورها از جمله آمریكا بسیار به آن پرداخته می‌شود و گفته می‌شود كه شیوع اغلب بیماری‌ها به علت چاقی است. اروپایی‌ها و آمریكایی‌ها معمولاً بیرون از خانه غذا می‌خورند و انتخاب‌های درستی برای وعده‌های غذایی خود ندارند و مهم‌تر از آن فعالیت بدنی آنان روز به روز كم‌تر شده است و در نتیجه غذاهای پركالری كه روزانه میل می‌كنند، همه انرژی دریافتی‌شان به مصرف نمی‌رسد.

واقعیت این است كه وقتی صحبت از انتخاب متعادل، متناسب و متنوع مواد غذایی به میان آورده می‌شود (دربسیاری از افرادی كه غذای خود را بیرون از خانه میل می‌كنند)، هیچ كدام از این توصیه‌ها تحقق پیدا نمی‌كنند لذا به تدریج نه تنها دچار افزایش وزن و چاقی می‌گردند، بلكه این عوارض می‌توانند زمینه ‌ بروز بسیاری از بیماری‌ها را نیز در آنها ایجاد كنند و هر فردی (خانم‌ها، آقایان و یا حتی بچه‌ها) را بدون توجه به سن، نژاد، مذهب و یا منطقه جغرافیایی تحت تأثیر قرار دهند.

ساده‌ترین وسیله جهت تعیین میزان اضافه وزن یا چاقی محاسبه BMI می باشد (كه از حاصل تقسیم وزن به كیلو‌گرم، صبح ناشتا بعد از تخلیه مثانه و روده به مجذور قد به متر به دست می‌آید). با توجه به اهمیت گسترش چاقی در جهان و عوارض ناشی از آن و اینكه هم اكنون بسیاری از افراد با این معضل دست و پنجه نرم می‌كنند، مصاحبه‌ای با دكتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه ترتیب دادیم كه توجه شما عزیزان را به آن جلب می‌كنیم.

آقای دكتر بفرمائید چاقی چه مشكلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد؟

عوارض اضافه وزن و چاقی با توجه به درجات آن بسیار گسترده بوده و روی تمامی ارگان‌های حساس بدن مثل مغز و اعصاب، قلب و عروق، غدد درون‌ریز و كلیه بافت‌های بدن اعم از بافت‌های نرم و استخوان‌ها و حتی روی تغییرات رفتاری تأثیرگذار می‌باشد كه شایع‌ترین آنها عبارتند از آپنه در خواب و مسدود شدن مجاری تنفسی، دیابت، سایر اختلالات متابولیكی، اختلالات روانی و اجتماعی، سرطان‌های مختلف، فرسایش مفاصل، ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی گسترده، سنگ كیسه صفرا و كلیه، اختلالات كبدی، اختلالات دستگاه تناسلی و باروری خصوصاً در خانم‌ها، پر مویی و موارد مشابه دیگری كه خارج از ظرفیت این مصاحبه است.

دلایل نامناسب بودن فست‌فودها چیست؟

اگرچه بسیاری از خانواده‌ها به اصول صحیح تغذیه و برچسب‌های موادغذایی آگاه هستند، اما از روش تهیه غذا در بیرون از خانه آگاهی ندارند. مثلاً روش‌های آماده سازی غذا در خارج از خانه با استفاده از مواد غذایی فرآوری شده، نان‌هایی كه در روغن سرخ شده و با افزودن سیر خوش‌طعم‌تر گردیده‌اند كه به عنوان پیش غذا به مقدار فراوان میل می‌شود و همراه این نان‌های خوش‌طعم و اشتهابرانگیز غذاهایی در پرس‌های بسیار پر حجم سرو می‌گردند كه شامل چربی فراوان هستند و جهت خوشمزه‌تر كردن آنها علاوه بر نمك فراوان مواد افزودنی و طعم‌دهنده دیگری نیز جهت جلب مشتری بیشتر افزوده‌اند.

تناول این قبیل موادغذایی كه حاوی انرژی فراوان و مواد مختلف زیان‌آور و بیماری‌زا می‌باشند، از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف از جمله افزایش وزن و چاقی می‌باشد.

چه روش‌های ساده‌ای برای ایجاد عادات غذایی سالم به خانواده‌ها پیشنهاد می‌كنید؟

هر روز صبحانه میل نمایند. برای تنوع غذای روزانه خود برنامه‌ریزی كرده و برای میان وعده‌ها از میوه‌ها و سبزیجات فصل استفاده كنند و هراز چندگاهی از دانه‌ها و میوه‌ها (به جای هله و هوله) مصرف شود. اگر ناهار را بیرون از خانه صرف می‌كنند، مقدار كمتری میل كرده و وقتی به خانه می‌رسند از ساندویچ‌های سالم خانگی مثل كتلت، كوكوی سبزی یا سیب‌زمینی سایر غذاهای مرسوم مانند

تخم‌مرغ، سیب‌زمینی یا  نان، پنیر و گردو استفاده نمایند. قبل از خرید مواد غذایی لیستی از آنچه كه نیاز دارند، تهیه كنند؛ و در این لیست حتماً از 4 گروه اصلی نان و غلات و فرآورده‌ غلات، سبزیجات و میو‌ه‌جات فصل، شیر و لبنیات كم‌چرب، گوشت قرمز كمتر، گوشت سفید(آبزیان و ماكیان) و یا جایگزین آنها در نظر گرفته شود.

مصرف غذاهای دریایی و گیاهی را در طول هفته برنامه‌ریزی كنند. توصیه می‌شود حداقل 1 یا 2 وعده در طول هفته آبزیان میل شود تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را كاهش دهد. هر چه كمتر به غذاها روغن اضافه  وتفت داده شود بهتر است. خوردن شام زود هنگام بین ساعت 30: 7 تا 30: 8 در حفظ سلامتی و تناسب اندام بسیار مؤثر است. یك ساعت قبل از خواب یك لیوان شیر با یك عدد سیب، و یا یك عدد میوه دلخواه با دانه‌ها و مغزها توصیه می‌گردد.

متأسفانه نه تنها در كشورهای آمریكایی روز به روز  صرف غذاهای خانگی و سنتی فراموش شده بلكه در ایران عزیز خودمان نیز تعدادی از افراد خانواده از غذاهای سنتی چشم پوشیده و با داشتن یك شماره اشتراك یا یك تلفن انواع فست‌فودها را همراه با نوشابه‌های رنگارنگ به خانه خود فرا می‌خوانند....

 

 

برای خواندن بخش دوم- سونامی چاقی در ایران و جهان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی، اضافه وزن، افزایش وزن، تغذیه مناسب، عوارض چاقی، پیشگیری از چاقی، راه های درمان چاقی، انواع چاقی تعداد بازديد: 885 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز