Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:55

26
دی
راهكار برای كاهش وزن درست (1)

راهكار برای كاهش وزن درست (1)

اهداف شما برای کاهش وزن باید ملموس، قابل انجام و قابل سنجش بوده و برای كوتاه مدت یا بلندمدت وضع شده باشد. بسیاری از مردم زمانی كه شروع به انجام یك برنامه ورزشی می‌كنند، از خودشان انتظار بیجا و نامعقول دارند.

آذین صحابی 

 

 

آیا دوست دارید كیفیت زندگی خود را بهتر كنید؟ آیا دوست دارید بهتر و زیباتر به نظر بیایید؟ آیا می‌خواهید همیشه در زندگی احساس خوبی داشته باشید؟ نظرتان درباره مصون ماندن همیشگی در برابر بیماری‌ها چیست؟ و آیا دوست دارید عمر طولانی داشته باشید؟

به طور حتم، پاسخ شما به همه این پرسش‌ها مثبت است. در اینجا می‌خواهیم 16 راه را به شما معرفی كنیم تا كیفیت زندگی‌تان بهتر شود و احساس مثبت‌تری نسبت به زندگی پیدا كنید؛ همچنین بدنی سالم‌تر، روانی آسوده و دور از فشارهای عصبی داشته باشید.

رویكردهای كنترل وزن و حفظ سلامتی

1- آهسته شروع كنید

در ابتدای شروع یك رژیم كاهش وزن از خودتان انتظار بیجا نداشته باشید. مشكل بسیاری از افراد این است كه در ابتدای رژیم كاهش وزن آنقدر به خودشان فشار می‌آورند كه پس از چند هفته به كلی انگیزه خود را از دست می‌دهند، ورزش را كنار می‌گذارند و دوباره به خوردن ناسالم روی می‌آورند. اینكه بخواهید برای به دست آوردن چیزی در مدت بسیار كوتاهی بكوشید، از اینكه اصلا كاری نكنید هم بدتر است! چون در این صورت فكر می‌كنید كه این روش مناسب شما نیست و زود آن را كنار می‌گذارید.

آهسته شروع كنید؛ برای مثال، یك یا دوبار در هفته ورزش كنید. وقتی این قسمت از برنامه را با موفقیت پشت سر گذاشتید، مقدار ورزش كردنتان را بیشتر كنید. افزون بر این بیشتر مردم به بیش از 3 یا 4 بار در هفته ورزش نیاز ندارند. البته، این به معنای این نیست كه شما نمی‌توانید بیش از این مقدار ورزش كنید، بلكه بیش از این اندازه ضرورت ندارد.

2- همیشه برنامه‌ خود را جزء به جزء یادداشت كنید

برای اینكه به اهداف كاهش وزن و سلامتی برسید، باید نقشه و مسیر راه به خوبی مشخص باشد. اگر هم می‌بینید كه خودتان به تنهایی نمی‌توانید این برنامه و اجزای آن را تدوین كنید، از پزشك كمك بگیرید تا یك برنامه غذایی مناسب برای شما درست كند. از مربی ورزش نیز بخواهید كه برنامه‌ای مناسب برای ورزش شما تدوین كند. با داشتن یك نقشه و طرح دقیق و حساب شده و علمی شانس موفقیت شما بسیار بیشتر می‌شود.

3- اهداف دست‌یافتنی برای خودتان وضع كنید

اهداف شما باید ملموس، قابل انجام و قابل سنجش بوده و برای كوتاه مدت یا بلندمدت وضع شده باشد. بسیاری از مردم زمانی كه شروع به انجام یك برنامه ورزشی می‌كنند، از خودشان انتظار بیجا و نامعقول دارند. برای مثال، می‌خواهند در همان هفته اول چهار كیلوگرم وزن كم كنند كه اگر از روش‌های علمی و درست پیروی كنند، امكان‌پذیر نبوده و درست و سالم هم نیست.

بهترین راه برای اینكه بفهمید كدام روش معقول است و كدام نامعقول، این است كه از یك كارشناس تغذیه و مربی ورزشی كمك بخواهید و به آنها رجوع كنید.

4- كارهایتان را یادداشت كنید

این یكی از مهم‌ترین و بهترین كارهایی است كه می‌توانید انجام دهید. اگر حساب و كتاب كارها و فعالیت‌هایتان را نداشته باشید، چگونه می‌توانید آنها را دنبال كنید و میزان پیشرفتتان را بسنجید؟ همچنین، غذاهایی كه هر روز می‌خورید را هم روی كاغذ بیاورید تا حساب آنچه می‌خورید را داشته باشید. این كار در جلوگیری از بروز چاقی بسیار موثر است.

5- برنامه‌ریزی كنید

اگر با كس دیگری ورزش نمی‌كنید، با خودتان قرار بگذارید كه هر روز سر ساعتی معین و در جایی مشخص حاضر باشید و ورزش كنید. جوری به این زمان نگاه كنید كه انگار وقت یك قرارداد مهم است. اجازه ندهید هیچ چیز این قرار مشخص را برهم زند؛ چرا كه اگر سلامت نباشید، نمی‌توانید سر كارتان حاضر شوید و كاری مفید انجام دهید.

بسیاری از مادران می‌گویند آنقدر گرفتار همسر و فرزندانشان هستند كه وقت ورزش كردن ندارند؛ ولی، مهم این است كه هر قدر هم كه گرفتار باشید زمانی را برای ورزش كردن اختصاص دهید و از همه مهمتر اینكه الگوی بسیار خوبی برای فرزندانتان خواهید بود و آنها نیز به ورزش تشویق می‌شوند و چه بسا بتوانید به صورت خانوادگی ورزش كنید.

6- فواید ورزش كردن را به یاد داشته باشید

سلامتی جسمی بر همه ابعاد زندگی شما تأثیر می‌گذارد. شما بهتر می‌خوابید، بهتر غذا می‌خورید، بهتر با فشارهای عصبی كنار می‌آیید، در كارتان موفق‌تر خواهید شد و در كل از زندگی‌ بیشتر لذت می‌برید!

7- درست و ایمن ورزش كنید

بسیاری از افراد وقت گران‌بهای‌ خود را برای ورزش صرف می‌كنند؛ ولی، شیوه ورزش درست را نمی‌دانند و چه بسا خود را به خطر بیندازند. به خودتان آموزش دهید كه چگونه ورزش كنید. تنها چاره كار این است كه به باشگاه ورزش بروید یا با یك مربی ورزش مشورت كنید تا شیوه درست ورزش كردن را به شما آموزش دهد.

ممكن است این یادگیری چند روز طول بكشد یا شاید هم چندین ماه؛ ولی، مهم یاد گرفتن اصول ورزش كردن درست است. انتخاب با خودتان است كه به مربی اعتماد كرده یا با روش خودتان ورزش كنید؛ ولی، مطالعات نشان داده كسانی كه با الگوی درست ورزش می‌كنند، سریع‌تر و بهتر به نتایج دلخواهشان می‌رسند و این همان چیزی است كه شما می‌خواهید.

 

برای خواندن بخش دوم -راهكار برای كاهش وزن درست- اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، رژیم لاغری، تغذیه و کاهش وزن، تغذیه و تناسب اندام، راهکارهای کاهش وزن تعداد بازديد: 951 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز