Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:56

24
آذر
مقابله با پرخوری عصبی

مقابله با پرخوری عصبی

پرخوری عصبی نیز همانند بی‌اشتهایی عصبی، نوعی اختلال در غذا خوردن می‌باشد.

بهاره عسگری

 

 

در دوران نوجوانی به دلیل افزایش نیاز به انرژی و همچنین افزایش سریع قد، فرد نسبت به تغییر شكل فرم بدن و ظاهرش حساس می‌شود و در نتیجه احتمال پیدایش اختلالات تغذیه‌ای در این سنین بیشتر است. پرخوری عصبی نیز همانند بی‌اشتهایی عصبی، نوعی اختلال در غذا خوردن می‌باشد. در این اختلال روانی، بیمار به دفعات، حجم زیادی از مواد غذایی پركالری با بلع راحت را در مدت زمان كوتاه و به سرعت مصرف می‌كند كه به طور معمول این پرخوری افراطی را در تنهایی و دور از دید سایر افراد انجام می‌دهد.

فرد پس از این پرخوری دچار احساس گناه، یأس و بیزاری از خود، انباشتگی شدید شكم و خواب‌آلودگی می‌شود و سپس اقدام به برگرداندن آن می‌كند و از آنجایی كه فقط مقداری از غذاهای هضم‌شده خارج می‌گردد، این امر چندان باعث لاغری فرد نمی‌شود.
رژیم غذایی این گونه بیماران باید شامل مشخصات ذیل باشد:

ابتدا باید میزان انرژی مورد نیاز فرد توسط متخصص تغذیه برآورد شود. بدین صورت كه وزنی را كه برای بیمار قابل قبول باشد، به عنوان هدف در نظر بگیرد و یك الگوی خوراكی كه باعث تثبیت وزن شود، برقرار سازد. برای حفظ وزن سلامت، باید بیمار را به استفاده از روش‌های صحیح كاهش وزن، بدون استفاده از روش‌های غیرطبیعی ترغیب نمود. از اجبار به غذا خوردن باید پرهیز كرد و در صورت كاهش وزن، افزایش وزن به صورت آرام و تدریجی حدود 1-5/0 كیلوگرم در هفته صورت گیرد. 

برای برطرف كردن عدم تعادل آب و الكترولیت‌ها، كم‌آبی و جلوگیری از ادم بیمار باید اقدامات لازم به عمل آید و تغییر رفتارهای غذایی به صورت تدریجی و مرحله به مرحله صورت گیرد. در این بیماری 3 وعده اصلی غذایی به همراه 2-1 میان‌وعده در روز در نظر گرفته می‌شود. البته تعداد وعده‌های غذایی بستگی به شدت بیماری دارد. 

بعد از صرف غذا 5/1-1 ساعت استراحت نیاز می‌باشد. برای صرف غذا نیز باید حدود 1 ساعت وقت گذاشته شود. مراقبان بیمار باید هنگام صرف غذا بیمار را تحت نظر بگیرند تا غذا را دور نریزد. این بیماران به علت استفراغ‌های مكرر و استفاده بی‌رویه از داروهای مسهل و مدر اصولا به مكمل ویتامین و املاح نیاز دارند و در كل باید از مواد غذایی غنی از مواد مغذی در غذای این بیماران استفاده شود. كلیه مواد غذایی كه در طی دوران پرخوری استفاده می‌شوند، باید محدود گردند.
  

برچسب ها: افزایش وزن، بی اشتهایی، افزایش قد، پرخوری عصبی، اختلالات تغذیه ای، لاغری و کاهش وزن تعداد بازديد: 849 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز