Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:21

28
خرداد
تغذیه آنلاین

تغذیه آنلاین

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی‌های قندی، گازدار و حاوی کافئین هنگامی‌که در آب‌وهوای گرم ورزش می‌نمایید، باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود.

گلبرگ شعبانی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

ارتباط نوشیدنی‌های گازدار با بیماری کلیوی 

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی‌های قندی، گازدار و حاوی کافئین هنگامی‌که در آب‌وهوای گرم ورزش می‌نمایید، باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود.

سودا سبب دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن) می‌شود که این امر منجر به کار کشیدن بیش‌ازحد از کلیه‌ها می‌گردد.

یک تیم تحقیقاتی، پژوهشی بر روی تعدادی داوطلب در یک روز گرم تابستانی انجام دادند که در این مطالعه داوطلبان ابتدا به مدت یک ساعت ورزش کردند که شامل 30 دقیقه تردمیل و پس‌ازآن دمبل زدن بود.

 پس از 45 دقیقه ورزش، آن‌ها به نوشیدن مایعات پر فروکتوز، حاوی کافئین و گازدار پرداختند و دوباره سیکل ورزشی را به مدت 4 ساعت متوالی ادامه دادند.

محققان دمای بدن، ضربان قلب، فشارخون، وزن بدن و بیومارکرهای کلیوی را قبل و 24 ساعت بعد تمرین اندازه گرفتند.

نتیجه این پژوهش، سطوح بالاتر کراتینین خون و میزان پایین‌تر فیلتراسیون گلومرولی را پس از نوشیدن مایعات گازدار نشان داد.

وازوپرسین (هورمون ضد ادراری) خون این افراد پس از مصرف این نوع نوشیدنی‌ها افزایش یافت که نتیجه آن بالا رفتن فشارخون و از دست دادن آب بدن می‌باشد.

مشاهده گردید که مصرف نوشیدنی‌های گازدار در زمان ورزش و پس‌ازآن باعث جذب آب نمی‌شود، پس بهتر است از مصرف این‌گونه نوشیدنی‌ها اجتناب شود. 

افزایش ریسک سرطان

سیاست‌ها، سیستم‌های غلط اقتصادی و تبلیغات رو به گسترش که مصرف غذاهای پرانرژی را افزایش داده‌اند، غذاهای فقیر از مواد مغذی، تغییر الگوهای رفتاری که دریافت انرژی را افزایش داده و کاهش فعالیت فیزیکی و تغییر محیط طبیعی همگی باعث افزایش بی رویه وزن در جهان شده است.

تحقیقات جدید که در ژورنال سرطان شناسی به چاپ رسیده است نقل شده است در سال 2012 حدود 4 درصد سرطان‌ها بعلت چاقی بوده که این روند در سال‌های اخیر رو به ازدیاد است.

ارتباط چاقی با بیش از 14 نوع سرطان شناخته بطور مثال امروزه تقریبا ارتباط سرطان پروستات با چاقی به اثبات رسیده است.

تنظیم قند خون حاصل سبک زندگی سالم 

همواره توصیه می‌شود خواب کافی، کنترل وزن، نوشیدن مایعات به میزان کافی و سیگار نکشیدن باید در طول زندگی همیشه مورد توجه باشد تا ابتلا به بیماری‌های دیابت، قلبی عروقی و فشارخون بالا به حداقل ممکن کاهش یابد.

در این زمینه به‌عنوان نکته تکمیلی بهتر است افراد آزمایش‌های سالانه خود، خصوصاً اندازه‌گیری هموگلوبین A1C که میزان نوسانات گلوکز خون در طولانی‌مدت را نشان می‌دهد، به‌طور مرتب انجام دهند.

تحقیقاتی درزمینه عادات بدغذایی افراد ازجمله سیگار کشیدن، عدم نوشیدن آب به‌اندازه کافی، حذف صبحانه از وعده‌های غذایی، عدم تحرک و همچنین افزایش وزن بالابر روی افراد انجام گرفت.

در این بررسی مشخص شد نوسانات هموگلوبین بیشتر تحت تأثیر وزن، فشارخون، چربی خون، سطح فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن می‌باشد.

لزوم توجه بیشتر به مصرف غذاهای سالم‌تر با مواد تشکیل‌دهنده مناسب در اندازه‌های کوچک‌تر، داشتن خواب کافی، اجتناب از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، کنترل چاقی و اضافه‌وزن در طول زندگی، منجر به تنظیم قند خون و درنتیجه متابولیسم افراد می‌گردد.

ویتامین B و تمرکز

ویتامین B باعث تقویت تمرکز در بیماران مبتلابه اختلال روانی می‌شود.

اخیراً تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد، مصرف ویتامین B12، B6 و اسیدفولیک در افراد دچار آلزایمر، منجر به کاهش میزان سطوح اسیدآمینه‌ای به نام هموسیستئین می‌گردد، درنتیجه علائم بیماری بهبود می‌یابد.

 پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزایش میزان هموسیستئین در افراد آلزایمری، سبب تشدید علائم خصوصاً در مراحل اولیه بیماری می‌گردد.

پژوهش صورت گرفته بر 100 نفر از افراد جوان که به‌طور تصادفی انتخاب‌شده بودند و مکمل ویتامین B و پلاسبو را یک‌بار در روزبه مدت 12 هفته مصرف نمودند، نشان داد میزان سطوح هموسیستئین با علائم و عملکرد شناختی ازجمله حافظه، زبان، توانایی یادگیری و دقت مرتبط است.

بهبود علائم تنها پس از 12 هفته در افرادی که مکمل دریافت کردند مشاهده گردید.

بیماری‌های روانی انواع گوناگونی دارند که در افراد مختلف با علائم متفاوت ظاهر می‌شود.

اگرچه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما برای بهبود علائم می‌توان از مکمل ویتامین B استفاده نمود.

برنامه غذایی شیرین و کبد چرب

برنامه غذایی حاوی شکر افزودنی در انواع غذاها و نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش بیماری کبد چرب در کودکان می‌شود.

در تحقیقی بر روی پسران بالغ که بیماری کبد چرب داشتند، نشان داده شد برنامه غذایی شیرین (بخصوص قند افزودنی به نوشیدنی‌ها و غذاها) نسبت به برنامه غذایی نرمال باعث تشدید این بیماری شده است.

بیماری کبد چرب در کودکان بسیار شایع می‌باشد و از سال 1988 تا 2010 روند رو به رشدی را شاهد بوده‌ایم.

این بیماری منجر به بروز دیابت نوع 2، سایر بیماری‌های کبدی از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد، درنتیجه باید پیشگیری و درمان آن موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، اگر کودکانی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند از برنامه غذایی قندی پیروی کنند نه‌تنها چربی خون بلکه التهاب در کبد آن‌ها افزایش می‌یابد.

در تحقیق دیگری در افرادی که مصرف مواد قندی رژیم را تنها حدود 3 درصد کاهش دادند، بیماری کبد چرب در آن‌ها به میزان 18 درصد تقلیل یافت.

منظور از برنامه غذایی کم شیرین، مصرف کمتر مواد غذایی است که در ترکیبات آن‌ها گلوکز، فروکتوز، ساز و کار سنتزی وجود دارد و از اجزا تشکیل‌دهنده بیشتر مواد غذایی فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین می‌باشد. 

تأثیر روزه بر ساعت متابولیکی بدن 

محققان دریافتند که گرسنگی روی ساعت متابولیکی بدن بخصوص در دو عضو مهم کبد و ماهیچه اسکلتی تأثیر مثبتی برجا می‌گذارد.

در این تحقیق مشخص شد گرسنگی کشیدن باعث بازسازی متابولیسم در این اعضا شده که درنهایت باعث بهبود سلامتی و مقابله با بیماری‌های مرتبط با سن در افراد خواهد شد.

در واقع گرسنگی کشیدن روند پاسخ سلولی را ارتقا داده و سلول را قادر می‌سازد در بسیاری موارد برای انواع واکنش‌ها برنامه جدیدی دوباره بنویسد.

ازاین‌رو گرسنگی کشیدن در مدت‌زمان مشخص برای عملکرد مناسب سلول‌ها حیاتی بوده و درنهایت این روند باعث احیای سلامتی و تقویت بیشتر بدن برای مقابله با انواع بیماری‌های مرتبط با سن خواهد شد. 

اثرات مضر تلویزیون بر کودکان

تماشای تلویزیون در کودکان دو ساله اثرات بسیار مضری بر تغذیه آنها دارد.

بر ساس تحقیقات انجام شده بر روی 2000 دختر و پسر نوزاد در طی دو سال نشان داده شد افرادی که عادت به تماشای زیاد داشتند دچار عادت‌های غذایی نادرستی شدند و بخصوص در سن 13 سالگی این مشکلات تغذیه ای مشهودتر بود.

محققین توصیه می کنند برای انکه از اثرات مخرب تماشای تلویزیون کاسته شود و نیز ممانعتی از دیدن آن نشود در کودکان 2-5 سال زمان دیدن تلویزیون را به یکساعت در روز کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:

دانستنی‌های تغذیه

دانستنی‌های همگانی تغذیه

 

برچسب ها: تغذیه و سرطان، کودک و تلویزیون، تغذیه و کلیه، تنظیم قند خون، تغذیه و کبد چرب، نوشیدنی های گازدار، زندگی آنلاین، ویتامین B و تمرکز، روزه و ساعت متابولیکی بدن تعداد بازديد: 1589 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز