Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 16:06

14
اسفند
بهداشت رستوران‌ها چگونه کنترل می‌شود؟

بهداشت رستوران‌ها چگونه کنترل می‌شود؟

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان درباره بهداشت و نظافت و بهداشت مواد غذایی در رستوران‌ها گفتگویی با دنیای تغذیه داشته است که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

 

در حالی رفت و آمدها به رستوران‌ها افزایش یافته که هر روز خبرهای ضد و نقیضی از مواد اولیه که در غذاهای رستورانی استفاده می‌شود به گوش می‌رسد.

بسیاری از مردم از غذاهای رستورانی و مخصوصا گوشت‌ها اطمینانی ندارد و احساس می‌کنند ممکن است موادی در آنها استفاده شود که چندان ارزش تغذیه ای ندارد و یا اینکه برخی میوه‌‌ها و سبزیجاتی که استفاده می‌شود به خوبی تمیز نشده باشند.

البته مشکلات زیاد دیگری نیز وجود دارد که ذهن مردم را با خود درگیر کرده است. البته نباید از نظر دور داشت که رستوران یک تفریح است و مردم حق دارد برای این تفریح خود در قبال هزینه‌ای که می‌کنند خدمات دریافت کنند و نگرانی زیادی برای غذا خوردن نداشته باشند.

 

با توجه به نگرانی‌های مردم می‌توانید توضیح دهید که چه اقداماتی توسط وزارت بهداشت برای نظارت بر رستوران‌ها انجام می‌شود؟

همکاران ما در سراسر کشور طبق ماده 13 قانون وظیفه دارند دوره‌ای از رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها، سفره خانه‌ها و فست فودها بازدید کنند. این بازرسی‌ها در چهار دسته تقسیم بندی مي‌‌شوند. دسته اول مربوط به رعایت بهداشت مدیر و کارکنان آن مکان است. باید این افراد کارت بهداشت داشته باشند و دوره‌ای این کارت را تمدید کنند. همچنین لباس مناسب برای کار استفاده کنند تا آلودگی را از طریق غذا منتقل نکنند.

دسته دوم مربوط به مواد اولیه است. مواد اولیه باید کاملا بهداشتی باشند و اصول نظافتی در تهیه و حمل آنها رعایت شده باشد. همچنین مواد اولیه از نظر کیفیت نیز بررسی می‌شوند که موادی که به این رستوران‌ها می‌رسند در چه درجه‌ای هستند. به عنوان مثال گوشت یا برنج بررسی می‌شوند.

پس از آن در مرحله نگه داری نیز این مواد بررسی می‌شوند چرا که هر ماده‌ای دما و جایگاه متفاوتی دارد و باید توسط افراد این مورد رعایت شود.

دسته سوم مربوط به ابزار و تجهیزات است. باید بررسی کرد که از چه ظروف و چه وسایلی برای نگه داری غذا استفاده می‌کنند. ظروف استاندارد یا مناسبی برای هر ماده غذایی باشند.

دسته چهارم مربوط به سازه و ساختمان است. ساختمان نیز باید ویژگی‌های بهداشتی داشته باشد و محیط داخلی آن کاملا تمیز باشد.

در هنگام طبخ غذا نیز نظارتی وجود دارد؟ تذکری در مورد استفاده از مواد غذایی سالم نیز داده می‌شود؟

در مورد روغن، افزودنی‌ها و نمک مورد استفاده در غذاهای رستورانی نیز تذکر داده می‌شود. در گذشته امکانات ما کم بود و نمی‌توانستیم این موارد را تشخیص دهیم ولی امروزه این امکانات به روز شده و به ما اجازه می‌دهد به راحتی بتوانیم تخلفات را تشخیص دهیم.

برخی از فست فودهای بزرگ و شناخته شده دستگاه‌های اتوماتیک دارند که هنگامی که از روغن بیش از حد استفاده شده باشد آلارم می‌دهد و دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند ولی برای اماکن کوچکتر مشکل داریم و باید راهکاری پیدا کنیم که آنها نیز از روغن‌ها زیادی استفاده نکنند. البته دستگاه‌های سنجش روغن و شوری سنج داریم که از آنها استفاده می‌کنیم تا بازرسی‌‌ها بهتر انجام شود.

یک اپلیکیشن طراحی کرده‌ایم که به مردم کمک می‌کند تا بتوانند رستوران‌هایی را که بازرسان ما نظارت کرده و به آنها نمره خوب داده‌اند را شناسایی کنند.

البته برد این اپلیکیشن در حد شعاع یک کیلومتر است و رستوران‌هایی در همان حوالی را نشان می‌دهد. مردم می‌توانند این رستوران‌ها را شناسایی کرده و با اطمینان به آنها مراجعه کنند. حتی می‌توان آخرین بازدید بهداشت محیط از آن رستوران را نیز مشاهده کرد.

در صورتی که مردم نسبت به موضوعی اعتراض داشته باشند می‌توانند با سامانه 1490 تماس بگیرند و این موضوع را گزارش کنند. اگر موضوع به صورت مستقیم روی سلامت مردم تاثیر داشته باشد مانند مرغ‌های آلوده حداکثر تا 48 ساعت آن مکان تعطیل خواهد شد.

در صورتی که موضوع مربوط به ساختمان یا غیره باشد که شش روز به آنها مهلت داده می‌شود که نواقص را جبران کنند. در صورتی که نتوانند این کار را انجام دهند پرونده آنها به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود.

عمده ترین مشکل ما مربوط به بهداشت فردی است. چرا که لباس‌ها خود را خوب نمی‌شویند.

 

آیا قرار است رستوران‌ها نیز رتبه بندی شوند یا این موضوع وجود ندارد؟

در واقع رستوران‌‌ها مانند هتل‌‌ها ستاره‌دار خواهند شد و مردم مي توانند رستوران شان را بر اساس اينکه رستوران چند سيب سلامت از دانشگاه علوم پزشکي دريافت کرده است، انتخاب کنند و با اطمينان خاطر از بهداشت و ايمني مواد غذايي در آن رستوران غذا بخورند. البته اين برنامه در ابتداي مسير است و با نقص‌‌هايي همراه است که در حال برطرف شدن است.

از جمله اينکه اصناف بايد، سيب سلامت را در منظر ديد عموم قرار دهند و مساله مهم بعدي اين است که سامانه بازرسي بايد به شکل شبکه اينترنتي باشد و مردم بتوانند از طريق سامانه به اطلاعات رتبه بندي رستوران‌‌ها دسترسي پيدا کنند. مساله‌اي که موجب مي شود، رستوران‌‌ها با حساسيت بيشتري، بهداشت و ايمني غذا را اجرا کنند.

گام بعدي براي ارتقاي سلامت واگذاري کارت بهداشت به پيشخوان دولت است. به عبارتي کساني که در رستوران‌‌ها کار مي کنند بايد کارت بهداشت فردي داشته باشند که سلامت و بهداشت کارکنان رستوران‌‌ها را افزايش مي‌دهد.

برچسب ها: رستوران دوستدار سلامت، رستوران ها، بهداشت رستوران‌ها، رستوران های بهداشتی نوروز، مواد اولیه در رستوران ها تعداد بازديد: 569 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز