Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 17:31

16
شهریور
بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها (2)

بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها (2)

بخش دوم- همه ما نام مكمل‌های غذایی مانند مكمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی به گوشمان خورده و مدام می‌شنویم كه مصرف این مكمل‌ها برای بسیاری از افراد ضروری است.

 

كربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

رژیم‌هایی كه در آنها از كربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شكر سفید، برنج سفید و آرد سفید زیاد استفاده می‌شود، بدن برای پردازش این مواد به ویتامین B بیشتری نیاز پیدا می‌كند. یك رژیم نامتعادل به بروز حالاتی چون تحریك پذیری، اختلالات خواب، ضعف و بی‌حالی منجر می‌شود.

آنتی بیوتیك‌ها

برخی باكتری‌ها علی رغم توان بالایشان در از بین بردن عفونت‌ها، باعث می‌شوند باكتری‌های مفید روده هم از بین بروند. برخی از این باكتری‌ها ویتامین‌های گروه B‌ را تولید می‌كنند. كمبود ویتامین B در اثر مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند به بروز عوارض عصبی بسیاری منجر گردد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام مصرف آنتی بیوتیك‌های با طیف گسترده، مكمل‌های ویتامین B‌ در رژیم غذایی بیمار گنجانده شود.

آلرژی‌های غذایی

اگر كسی به گلوتن یا لاكتوزحساسیت داشته باشد، گروه بزرگی از غذاها از رژیم غذایی فرد حذف می‌شود كه به معنای از دست رفتن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن است.

ضعف محصولات كشاورزی

برخی خاك‌های كشاورزی به خاطر استفاده مكرر و مداوم از آنها طی سال‌های متمادی، ضعیف شده از نظر وجود مواد مغذی دچار كمبود می‌شوند. به همین خاطر محصولات كشاورزی مورد مصرف ما هم ممكن است از جهت مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی چندان غنی نباشند.

حوادث و بیماری‌ها

سوختگی‌ها نیاز بدن به پروتئین و مواد معدنی و ویتامین‌ها را افزایش می‌دهند. كسی كه جراحی كرده است، به موادی مانند روی، ویتامین E و دیگر موادی كه در ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها موثرند، احتیاج مبرم دارد. ویتامین D، كلسیم و ویتامین C

 برای جوش خوردن استخوان‌های شكسته ضروری هستند كه علاوه بر مكمل‌ها باید از طریق یك رژیم غذایی مناسب تامین شوند. بدنی كه در آن عفونتی لانه كرده برای بهبود به منابع غنی روی، منیزیم و ویتامین‌های B5 و B6 احتیاج دارد.

استرس

استرس‌های فیزیكی، شیمیایی و احساسی نیاز بدن به ویتامین‌های B5، B6، B2 و C را افزایش می‌دهند. كسانی كه در هوای آلوده زندگی می‌كنند باید غذاها و مكمل‌‌های حاوی ویتامین E مصرف كنند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

تحقیقات نشان می‌دهند بیش از 60 درصد زنان از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برند. آنها در روزهای قبل از قاعدگی دچار سردرد، تحریك پذیری، نفخ شكم، حساسیت سینه‌ها، افسردگی و ضعف می‌شوند كه مصرف ویتامینB6 می‌تواند به كاهش این علایم كمك كند.

نیازهای رشد

 رشد سریع در سنین نوجوانی، نیاز بدن را به مواد مغذی چندین برابر می‌كند. به این ترتیب بدن می‌تواند تغییرات و رشد فیزیكی، بیوشیمیایی و عاطفی سریعی را كه پیش آمده مدیریت كند و آن را به سلامت پشت سر بگذارد. این مسأله به خصوص درباره دختران اهمیت دارد.

شرایط ویژه بارداری

 یك خانم باردار چندین برابر بیش از زمان قبل از بارداری به مواد مغذی و ویتامین‌ها و مواد معدنی احتیاج دارد. در واقع برای سلامتی مادر و داشتن یك بارداری سالم و بدون مشكل و رشد مناسب جنین، مادر باید از طریق رژیم غذایی مناسب و مكمل‌ها (زیر نظر پزشك) نیازهای بدن خود را تامین كند.

به طور عمده ویتامین‌های گروه B‌، به خصوص  ویتامین‌های B1، B2، B6، فولیك اسید، B12، A، D و E‌ بسیار مورد نیاز هستند. مواد معدنی بسیاری چون كلسیم، آهن، منیزیم، روی و فسفر هم نقش بسیار مهمی در سلامت مادر و جنین دارند.

 ضد بارداری‌های خوراكی

مصرف داروهای ضد بارداری خوراكی باعث كاهش جذب فولیك اسید می‌شود و نیاز بدن به ویتامین B6‌ و احتمالا ویتامین C‌، روی و ریبوفلاوین را افزایش می‌دهد.

كم‌غذایی

بعضی افراد به طور عادی و بدون اینكه بخواهند وزن كم كنند، كم غذا می‌خورند و تعدادی از غذاها را یا اصلا نمی‌خورند یا به میزان كافی مصرف نمی‌كنند؛ به همین دلیل ناخواسته دچار كمبود بسیاری از ویتامین‌ها یا مواد معدنی می‌شوند.

 

 

برای خواندن بخش اول- بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: استرس، سندرم، بارداری، آلرژی‌های غذایی، كربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، آنتی بیوتیك‌ها، سوختگی‌ها تعداد بازديد: 695 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز