Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:08

16
شهریور
بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها (1)

بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها (1)

بخش اول- همه ما نام مكمل‌های غذایی مانند مكمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی به گوشمان خورده و مدام می‌شنویم كه مصرف این مكمل‌ها برای بسیاری از افراد ضروری است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای تغذیه

 

 

همه ما نام مكمل‌های غذایی مانند مكمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی به گوشمان خورده و مدام می‌شنویم كه مصرف این مكمل‌ها برای بسیاری از افراد ضروری است. از طرفی، بسیاری از مردم فكر می‌كنند اگر یك رژیم غذایی كامل و درست داشته باشند، دیگر احتیاجی به مصرف مكمل‌ها ندارند؛ در حالی كه به دلایل بسیاری لزوم مصرف مكمل‌های ویتامینی و مواد معدنی لازم است.

اما فراموش نكنید كه مصرف هر گونه مكملی باید تحت نظر متخصص تغذیه و یا پزشك باشد و فقط اوست كه تشخیص می‌دهد شما به مكمل‌ها احتیاج دارید یا خیر. بنابراین، هرگز به خود درمانی دست نزنید. دلایل لزوم مصرف مكمل عبارتند از:

هضم نامناسب غذا

حتی اگر تغذیه شما خوب باشد ولی دچار سوء هاضمه باشید و بدن‌تان نتواند غذا را درست جذب كند، ویتامین‌ها و مواد معدنی به قدر كافی به بدن‌تان نخواهد رسید. تند غذا خوردن و خوب نجویدن غذا از عوامل شایع سوء هاضمه و جذب نامناسب غذا هستند.

همچنین اگر لقمه‌ای كه برمی دارید بزرگ باشد، آنزیم‌های مسؤول هضم غذا نمی‌توانند به درستی بر آن اثر كنند و كار‌شان را به طور كامل انجام دهند. بعضی از كسانی كه دندان‌های مصنوعی دارند نیز نمی‌توانند مانند آنهایی كه دندان‌های طبیعی دارند غذا را بجوند.

قهوه و چای داغ و ادویه‌ها

اگر عادت به نوشیدن چای و قهوه داغ دارید یا از ادویه‌های تند زیاد در غذای‌تان استفاده می‌كنید، بدانید كه این عوامل موجب التهاب جدار داخلی دستگاه گوارش و كاهش ترشح مواد هضم‌كننده غذا می‌شوند كه به نوبه خود اجازه نمی‌دهد ویتامین‌ها و مواد معدنی به درستی از غذاها استخراج ‌شوند.

سیگار كشیدن

سیگار كشیدن به جدار داخلی دستگاه گوارش صدمه می‌زند و نیاز‌های متابولیسمی ویتامین ‍‍C‌ را افزایش می‌دهد. به ازای كشیدن هر یك نخ سیگار، نیاز متابولیسمی ویتامین C حداقل 30 میلی گرم افزایش می‌یابد. ویتامین C كه در مركباتی مانند پرتقال و لیمو به وفور یافت می‌شود، در هنگام قاچ شدن این میوه‌ها، آبگیری، پختن یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرما به سرعت اكسید می‌شود. این ویتامین در تقویت دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

پخت طولانی مدت غذاها

اگر گوشت یا سبزیجات را به مدت طولانی بپزید،  ویتامین‌های حساس به گرما، مانند ویتامین‌های گروه ‌C ، B و E‌، اكسیده شده از بین می‌روند. جوشاندن سبزی‌ها باعث می‌شود ویتامین‌های گروه B، و ویتامین C و بسیاری از مواد معدنی تا حد زیادی از دست بروند. برخی ویتامین‌ها، مانند ویتامین‌های گروه B، با قرار گرفتن در معرض اشعه مایكروویو از بین می‌روند.

مسهل‌ها

استفاده زیاد از ملین‌ها ومسهل‌ها باعث می‌شود كه ویتامین‌ها و مواد مغذی غذاها به درستی جذب نشوند؛ چرا كه با استفاده از آنها غذا زمان كمتری در روده می‌ماند. اگر مسهلی كه استفاده می‌كنید از روغن‌های معدنی باشد، ویتامین‌های محلول در چربی، مانند ویتامین A‌ و K بیشتر از دست می‌روند. دیگر مسهل‌ها باعث از دست رفتن و جذب نشدن مواد معدنی بسیاری مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم می‌شوند.

رژیم‌های غیر علمی و افراطی

افرادی كه رژیم‌های عجیب و غریبی كه در آنها گروه بزرگی از غذاها حذف شده‌اند را دنبال می‌كنند، با كمبود ویتامین‌ها رو به رو خواهند شد. ویتامین‌های D، A و E  از ویتامین‌هایی هستند كه در این گونه رژیم‌ها به بدن نمی‌رسند. كسانی كه گیاهخوار هستند باید دقت كنند به خاطر نخوردن گوشت و دیگر فرآورده‌های حیوانی دچار كمبود ویتامین B12 نشوند. كمبود این ویتامین باعث بروز آنمی(كم‌خونی) می‌شود. 

غذاهای فرآوری شده

فریز كردن غذاهایی كه حاوی ویتامین E‌ هستند، به طور قابل توجهی سطوح آن را كاهش می‌دهد. غذاهای حاوی این ویتامین با قرار گرفتن در معرض هوا و گرما فاسد می‌شوند. این روزها بسیاری از غذاهای دارای ویتامین E‌، مانند نان و روغن‌ها فرآوری می‌شوند كه در نتیجه مقدار زیادی از میزان ویتامین E ‌موجود درآنها كاسته خواهد شد یا به طور كامل از بین می‌رود. این كار دوام این مواد غذایی را افزایش می‌دهد، ولی از ارزش غذایی آنها می‌كاهد.

ویتامین E یك آنتی اكسیدان است كه از بافت‌ها در برابر رادیكال‌های آزاد و اكسیده شدن آنها محافظت می‌كند. دیگر ویتامین‌هایی كه در فرآیند فرآوری كردن غذاها از بین می‌روند، ویتامین‌های B1 و C‌ هستند....

 

 

برای خواندن بخش دوم- بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی لزوم مصرف مكمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص ادویه ها، تغذیه مناسب، مکمل ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، خواص مکمل ها، هضم نامناسب غذا تعداد بازديد: 773 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز