Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 12:09

29
مرداد
آزمایشات کیفیت مواد غذایی (2)

آزمایشات کیفیت مواد غذایی (2)

در قسمت دوم مقاله آزمایشات کیفیت مواد غذایی، اشاره‌ای خواهیم داشت بر آزمایشاتی که بر روی محصولات پروتئینی، عسل، روغن‌ها، آب آشامیدنی و آب معدنی انجام می‌شود.

آزمایشات محصولات پروتئینی

در فراورده‌‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس اندازه گیری پروتئین ، چربی و کربوهیدرات و جستجوی بافت‌‌های غیرمجاز و رنگ خوراکی از جمله آزمون‌های شیمیایی است که در کنار آزمون‌های میکروب‌شناسی انجام می‌‌پذیرد.

طبق استاندارد‌‌های ملی ایران استفاده از اعضائی مانند پستان، ریه، طحال، مثانه، نخاع، بافت‌های غده‏ای و غضروفی، رگ و پی و چربی‌های صفاقی و سایر امعأ و احشأ، گوشت سر و صورت (گوشت كله) در این فرآورده‏‌ها ممنوع می‏‌باشد.

افزودن هر نوع ماده‏ای كه به طریقی رنگ طبیعی محصول نهائی را تغییر دهد مانند رب گوجه فرنگی یا رنگ‌های خوراكی، مجاز نمی‏باشد.

آزمایشات عسل

در عسل کارشناسان آزمایشگاه با اندازه‌گیری میزان شکر عسل و قندهای فروکتوز و گلوکز عسل‌‌های طبیعی را از تقلبی تشخیص می‌‌دهند.

گرچه عرضه عسل‌‌های تقلبی در بازار بزرگترین مسئله‌ای است که فکر خریداران را مشغول می‌‌کند آزمایشگاه‌‌ها با انجام آزمون‌‌های میکروب‌شناسی و بررسی وجود باقیمانده داروها و سموم سلامت عسل را از جنبه‌‌های دیگر بهداشتی نیز می‌‌توانند کنترل نمایند.

آزمایشات روغن‌ها

واحدهای تشكیل دهنده چربی‌ها را اسیدهای چرب می‌‌نامند. اسیدهای چرب از اجزای اصلی تشکیل دهنده روغن‌ها و چربی‌ها هستند. بعضی از اسیدهای چرب برای بدن ضروری و در سلامت انسان نقش مهمی دارند.

نوع  و درصد اسیدهای چرب بکار رفته در ساختمان روغن‌ها با سلامت انسان ارتباط مستفیم دارد و نشان‌دهنده نوع روغن می‌‌باشد. جهت تشخیص نوع روغن و اطمینان از خلوص آن ترکیب اسیدهای چرب روغن در آزمایشگاه بررسی می‌‌شود.

مصرف روغن‌های حاوی مقادیر زیاد اسید چرب ترانس سلامت مصرف کننده را تهدید می‌‌کند زیرا اسید چرب ترانس سبب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می‌‌شود که شاخص مهمی در افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است.

مصرف زیاد اسید چرب ترانس در دوران بارداری سبب کاهش جذب اسیدهای چرب چند غیراشباعی ضروری و کاهش وزن هنگام تولد نوزاد و کاهش اندازه دور سر نوزاد می‌‌شود.

ممکن است در اثر مصرف زیاد این روغنها به بیماری‌های آلرژیک (حساسیت) مبتلا شوید. سیاست کنونی وزارت بهداشت  کاهش اسید چرب ترانس در روغن‌‌ها می‌‌باشد بنابراین میزان آن در بعضی روغن‌ها اندازه گیری و کنترل می‌‌شود.

همچنین اندازه گیری پراکسید و اسیدیته چرب روغن شاخص‌‌های نشان دهنده قابلیت مصرف روغن می‌‌باشند و بالا بودن میزان این شاخص‌‌ها نشاندهنده فساد روغن می‌‌باشد.

هرساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان کنترل سلامت زولبیا و بامیه و روغن‌‌های مصرفی آنها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

استفاده از روغن‌‌های نامناسب یا با چند بار جهت سرخ کردن استفاده شده و استفاده از رنگ‌‌های مصنوعی از جمله تخلفاتی است که در تولید زولبیا و بامیه رخ می‌‌دهد.

آزمایشات آب آشامیدنی

طبق تعریف سازمان استاندارد بطریهای آب موجود در بازار حاوی دو نوع آب آشامیدنی یا معدنی می‌‌باشند. آب آشامیدنی، آب گوارائی است كه عوامل فیزیكی، شیمیائی و بیولوژیكی آن در حدی باشد كه مصرف آن عارضه سوئی در كوتاه مدت و یا درازمدت در انسان ایجاد نكند.

انجام جابجایی قبل از بسته‌بندی و پا لایش آب آشامیدنی قبل از بسته بندی طبق استاندارد ملی ایران بلامانع می‌‌باشد.

بسیاری از بطری‌ها یا ظروف بزرگ آب بسته بندی در مراکز فروش، حاوی آب آشامیدنی می‌‌باشند که خریداران بدون توجه به مندرجات روی بسته‌بندی آن را بجای آب معدنی خریداری می‌‌کنند.

آب معدنی، آبی است كه با آب آشامیدنی به دلایل زیر قابل تشخیص است

آب معدنی محتوای املاح معدنی خاص و عناصر كمیاب  می‌‌باشد. از منابع طبیعی مانند چشمه و نقاط حفاری شده از سفره‌‌های آب زیر زمینی بدست می‌‌آید و كلیه اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از هرگونه آلودگی یا تأثیرات خارجی روی كیفیت آن باید انجام گیرد.

تركیبات آن در فصول مختلف سال از ثبات نسبی برخوردار است. تحت شرایطی كه ویژگی‌های آن تغییر نكند جمع آوری می‌‌شود. در نزدیك‌ترین محل ممكن به سرچشمه آب، تحت شرایط بهداشتی خاص، بسته‌بندی می‌‌شود.

هیچگونه فرآیند پالایش، به جز جداسازی اجزاء نا پایدار، مثل تركیبات محتوی آهن، منگنز، سولفور و آرسنیك روی آب معدنی صورت نمی‌گیرد. 

جداسازی اجزاء نا پایدار باید تحت شرایطی انجام شود كه در میزان تركیبات آب معدنی، تغییر اساسی ایجاد نشود.

مواد شیمیایی شامل سموم و باقیمانده آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین، فلوئور، نیترات، نیتریت، سختی کل، کلسیم، منیزیوم، منگنز، آهن، روی، مس، سولفات، کلرور و آمونیاک باید در آب آشامیدنی، بسته‌بندی و لوله کشی شهری در حدی باشد که با مصرف 2/5 لیتر آب روزانه در یک فرد 70 کیلویی، سلامت او به خطر نیفتد.

بررسی ویژگی‌های میکروب‌شناسی آب و موارد ذکر شده فوق در آزمایشگاه‌های کنترل مواد غذایی انجام می‌‌شود. قبل از خرید آب‌‌های بسته‌بندی، کیفیت ظاهری آن را از بیرون بسته بندی بررسی نمایید تا از عدم وجود اجسام خارجی، جلبک و کدورت رنگ آب در این بطری‌ها مطمئن شوید.

 

 

برای خواندن بخش اول -آزمایشات کیفیت مواد غذایی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت مواد غذایی، آزمایشات کنترل مواد غذایی، آزمایشات محصولات پروتئینی، آزمایشات عسل، آزمایشات روغن ها، آزمایشات آب آشامیدنی، آب معدنی تعداد بازديد: 584 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز