Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:04

29
تیر
نگاهی علمی به غذاهای چربی‌سوز (2)

نگاهی علمی به غذاهای چربی‌سوز (2)

بخش دوم- رژیم غذایی با کالری منفی (Negative Calorie Diets) یا به عبارت دیگر رژیم حاوی مواد غذایی چربی سوز همواره مورد توجه و صحبت در محافل عمومی، مجلات و سایت‌های مختلف است.

 

آنچه مسلم است این است که تمام مواد غذایی، حتی آنهایی که در فهرست مواد غذایی با کالری منفی ذکر می‌شوند، دارای میزان مشخصی كالری می‌باشند و هیچ ماده غذایی را نمی توانید پیدا كنید كه به هیچ وجه دارای كالری نباشد، زیرا مواد غذایی از نسبت‌های متفاوت کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر تشکیل شده‌اند که یک گرم از آنها به ترتیب دارای 4، 4، 9 و 2 كیلوکالری هستند.

بنابراین کم کردن وزن به دنبال مصرف مواد غذایی که در فهرست مواد غذایی با انرژی منفی وجود دارند، به جهت آن نیست که این مواد چربی می‌سوزانند، بلکه به علت جایگزین نمودن آنها با مواد غذایی پرکالری است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که وقتی وعده غذایی با یک سالاد بزرگ 100 كیلوکالری (مرکب از کاهو، گوجه‌فرنگی، هویج، خیار، کمی سس بدون چربی و پنیر موزارلا) شروع می‌شود.

میزان کل انرژی دریافتی در وعده غذایی تا 12 درصد نسبت به زمانی که سالاد مصرف نمی‌شود کاهش می‌یابد، ولی اگر وعده غذایی با سالاد کوچک و کم حجم‌تر ولی 200 كیلوکالری شروع شود، در پایان وعده 8 درصد کالری بیشتر دریافت می‌گردد و اگر وعده غذایی با سالاد 400 كیلوکالری شروع شود، انرژی دریافتی در پایان 17 درصد بیشتر است. پس در حقیقت ما به دنبال احساس سیری است که کالری کمتری دریافت می‌کنیم و نه به علت اثرات متابولیک مواد غذایی در بدن.

نکته مهم دیگر آن است که تنظیم رژیم غذایی فقط علم محاسبه کالری مواد غذایی نیست. این اشتباه بزرگی است که رژیم غذایی فقط با محاسبه کالری تنظیم شود. غذا خوردن و تغذیه یک رفتار است که در طی زمان شکل می‌گیرد و توجه به عوامل رفتاری هنگام تنظیم رژیم غذایی بیش از محاسبه کالری در موفقیت اجرای بلند مدت رژیم غذایی موثر است.

بنابراین برای اثبات تئوری رژیم غذایی با کالری منفی، نیاز به انجام تحقیقات بیشتری است، اما به هر حال مواد غذایی که در فهرست ذکر شده قرار دارند علاوه بر اینکه دارای كالری پایینی هستند، منبع خوبی برای بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌باشند.

پس این مواد غذایی، گزینه‌های مناسبی در رژیم کاهش وزن هستند و همین امر خود به عنوان اقدامی مثبت برای یك شروع ایده‌آل پیرامون كاهش وزن دایمی می‌باشد. گرچه ادعای اثر چربی‌سوزی که در مورد آنها القا شده است، پشتوانه علمی ندارد.

ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که رژیم‌های با کالری منفی فاقد مقدار کافی منابع کلسیم هستند و مقدار پروتئین و چربی آنها نیز پایین است، بنابراین مصرف چند هفته و یا چند ماه آنها بدن را با کمبود مواجه می‌کند. از طرف دیگر گرچه کم کردن کالری دریافتی قطعا باعث کاهش وزن می‌شود، اما باید بدانید که کم کردن بیش از حد انرژی دریافتی، باعث افت متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش وزن می‌شود.

نکته دیگری که مناسب است در اینجا به آن اشاره شود، اثر گرمازایی مواد غذایی(Thermic effect of food) یا همان انرژی مورد نیاز برای متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها است که به‌طور کلی 10 درصد انرژی مصرفی بدن را تشکیل می‌دهند.

این میزان در چربی‌ها 3 تا 5 درصد، در کربوهیدرات‌ها 15 درصد و در پروتئین‌ها حدود 30 درصد است. برای مثال با مصرف سینه مرغ که حدود 200 كیلوکالری باشد 30 درصد انرژی یا 60 كیلوکالری صرف متابولیسم می‌شود و نهایتا 140 كیلوکالری در بدن باقی می‌ماند، بنابراین با مصرف منابع پروتئینی کم‌چرب همراه با منابع موجود در فهرست مواد غذایی با کالری منفی که ارزش ویتامین، مواد معدنی و فیبر بالایی دارند، نه تنها می‌توانید اشتهای خود را كنترل كنید، بلكه سوخت و ساز بدن خود را در محدوده مشخصی می‌توانید افزایش دهید.

پس نتیجه توضیحات ارائه شده آن است که مصرف میوه‌ها و سبزی‌های خاص نمی‌تواند بدن را به یک ماشین چربی‌سوز تبدیل کند و مصرف بیش از حد یک ماده غذایی حتی اگر در فهرست مواد غذایی با کالری منفی باشد، زمانی که شما بیش از نیاز انرژی دریافت می‌کنید، نمی‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

اگر واقعا می‌خواهید به‌طور موثر کالری بسوزانید باید ورزش را شروع کنید، زیرا ماده غذایی با خاصیت چربی‌سوزی وجود ندارد، اما تشویق به مصرف این مواد به جهت نقش آنها در تامین ویتامین، املاح و فیبر مورد نیاز بدن در رژیم غذایی بسیار مناسب است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- نگاهی علمی به غذاهای چربی‌سوز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم کاهش وزن، مواد غذایی، کم کردن وزن، متابولیک، مواد چربی سوز، مواد پر کالری، وعده غذایی مناسب تعداد بازديد: 530 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز