Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 19:01

5
تیر
ده نكته كلیدی برای روزه‌داری سالم (2)

ده نكته كلیدی برای روزه‌داری سالم (2)

افطار را با غذای سبک مانند نان و پنیر و سبزی، گردو، شیر، خرما و غیره باید شروع كرد و از نظر مقدار مانند ناهار سبک روزهای غیر روزه‌داری مصرف شود.

 

در ماه‌های اول بارداری، در صورت بروز عوارض گوارشی غیر قابل تحمل مثل استفراغ، سوزش سردل و لزوم خوردن غذا با فاصله زمانی کم‌تر، حکم بیمار را پیدا می‌کند و نسبت به وضع هر فرد، ممکن است متفاوت باشد.

در هنگام افطار، نباید یکباره غذا و مایعات فراوان وارد معده کرد!

بهترین رژیمی که برای افطار می‌توان استفاده كرد، رژیمی است که در درجه اول حاوی مایعات و قند‌های ساده قابل جذب سریع باشد. زیرا در زمان افطار، قند خون در پائین‌ترین حد خود قرار می‌گیرد و ممكن است یکی از علت‌های سردرد‌های نزدیک افطار باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود شروع افطاری با خرما، آب گرم یا چای کم رنگ، شیر و غیره باشد.

بدین ترتیب نیاز شدید به مواد قندی، به سرعت برطرف می‌شود و بدن آمادگی بهتر برای استفاده از مواد غذائی دیگر را پیدا می‌کند. بنابراین در وعده افطار، نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات را وارد معده كرد. چون اتساع ناگهانی معده، باعث اختلال در جریان خون دیگر اندام‌ها و اعضای بدن می‌شود.

از طرفی باعث بروز سوء‌ ‌هاضمه نیز می‌گردد. پس باید غذای اصلی در وعده افطار، کم‌کم و بتدریج صرف شود. از طرف دیگر، مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنی‌های از سرد، ممکن است علائم ناراحت‌کننده گوارشی در فرد روزه‌دار به وجود آورد. پس باید از این عمل پرهیز كرد.

وعده غذائی حذف شده را، با مصرف زیادتر در وعده‌های دیگر غذائی جبران نكنید!

هدف از روزه‌داری از نظر گوارش، حذف یک وعده از رژیم غذائی می‌باشد و نباید وعده حذف شده را به صورت افزایش حجم غذاهای مصرف‌شده در افطار و سحری جبران کرد که در آن صورت، نه تنها مفید نیست بلکه باعث بیماری‌های مختلف مانند اضافه وزن، چاقی و غیره خواهد شد و طبق نظر متخصصان تغذیه، مقدار کالری دریافتی در ماه رمضان،  باید 30 درصد کاهش یابد.

افطار را با غذای سبک مانند نان و پنیر و سبزی، گردو، شیر، خرما و غیره باید شروع كرد و از نظر مقدار مانند ناهار سبک روزهای غیر روزه‌داری مصرف شود.

درضمن در هنگام افطار از آغازکردن تغذیه با آب سرد، نوشابه‌های گازدار و مانند آن، جداً خودداری گردد. خوردن بعضی غذاهای نامناسب و مشکل‌ساز در هنگام افطار- که متأسفانه تا حدود زیادی متداول است- مانند خوردن آش رشته همراه با نعناع‌داغ یا پیازداغ و روغن فراوان، خوردن زولبیا و بامیه به مقدار زیاد و تنقلات دیگر، باید جزو عادت‌های نامناسب محسوب و اصلاح شود.

روزه‌داری سردرد نمی‌آورد!

عادت به مصرف مواد غذائی حاوی کافئین و تنباکو و قطع ناگهانی آن، خستگی و استراحت ناکافی و خواب نامناسب به علت فعالیت زیاد یا افت فشار خون، ممکن است برای روزه‌داران به وجود آید. بهتر است از 1 تا 2 هفته قبل از ماه مبارک رمضان، مصرف مواد حاوی کافئین و تنباکو کاهش داده شود.

در این خصوص، نوشیدنی‌ها و چای‌های گیاهی فاقد کافئین، جایگزین مناسبی به شمار می‌آیند. در طول ماه مبارک رمضان، برنامه استراحت باید طوری تنظیم شود که روزه‌دار، خواب و استراحت کافی داشته باشد. نهایتاً اگر سردرد به علت افت فشار خون بسیار جدی باشد، باید روزه را شکست.

زخم معده، سوزش سردل ورم معده و مانند آن، به دلیل روزه‌داری نمی‌باشد!

افزایش اسید در معده خالی، باعث این عوارض می‌شود. سوزش سردل ابتدا در قسمت فوقانی معده، در بالای دنده‌ها شروع می‌شود و تا ناحیه گلو گسترش می‌یابد. غذاهای ادویه‌دار، نوشابه‌های گازدار و نیز قهوه، این حالت‌ها را بدتر می‌کند. درمان‌های مختلفی برای کاهش سطح اسید معده موجود است. افرادی که دچار زخم معده یا ناراحتی‌های گوارشی هستند، باید جهت روزه‌داری، با پزشک معالج خود مشورت کنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- ده نكته كلیدی برای روزه‌داری سالم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سوزش سردل، بارداری و روزه داری، وعده افطار، مایعات در رمضان، افطاری در رمضان، معده در رمضان، روزه داری و سردرد تعداد بازديد: 555 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز