Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 08:33

18
اردیبهشت
اثرات و خواص اسیدهای گیاهی (2)

اثرات و خواص اسیدهای گیاهی (2)

اسید لاکتیک با غلظت یک تا دو درصد در لوسیون‌ها و کرم‌ها می‌تواند برای پوست‌های خشک و یا پوست‌هایی که حاوی مقدار کراتین زیادی هستند نقش نرم‌کننده و شاداب‌کننده را داشته باشد.

 

روش استفاده از آلفاهیدروکسی اسیدهای طبیعی به عنوان ماسک پوست

برای استفاده صحیح از ماسک‌های طبیعی بعد از استحمام که منافذ پوست بازتر و پوست تمیز است می‌توان میوه‌های ذکر شده را به میزان حدود 100-50 گرم را له كرد و برای مدت حدود نیم ساعت روی پوست (صورت و دست) قرار داد. سپس می‌توان محل را شست‌وشو داد.

این عمل می‌تواند به‌طور مرتب و هر دو یا سه روز و یا حداقل هفته‌ای یک بار انجام شود. با توجه به اینکه غلظت این اسیدها در مواد طبیعی کم است، عمل آنها بسیار کند بوده و باید آنها را به مدت طولانی و طی سال‌ها مصرف كرد.گرچه اکثرا میوه‌جات مذکور خوراکی بوده و مصرف آنها به‌عنوان ماسک صورت بلامانع است اما معدود افرادی هستندکه به بعضی از آنها حساسیت دارند از جمله به توت فرنگی یا گوجه‌فرنگی.

برای اطمینان از نداشتن حساسیت می‌توان له‌شده‌ای این مواد را در سطح کوچکی از پوست برای نیم ساعت آزمایش کرد و در صورتی كه پس از این مدت قرمزی و یا التهاب بر روی پوست صورت نگرفت می‌توان از نداشتن حساسیت اطمینان حاصل كرد. همچنین می‌توان از مخلوط له شده آنها نیز استفاده کرد.

چون ماست حاوی اسید لاکتیک است، می‌توان آن را به‌طور مستقل و یا مخلوط با توت فرنگی به صورت ماسک استفاده كرد. بعضی از میوه‌های گذشته از اسیدهای گیاهی (AHA) حاوی اسانس (رایحه) نیز هستند. اسانس این گونه میوه‌ها بر اثر جذب توسط پوست باعث تحریک گردش خون آن ناحیه شده و در نتیجه خونرسانی، تغذیه و اکسیژن بیشتری در اختیار سلول قرار می گیرد و در نتیجه پوست از سلول‌های شاداب‌تری برخوردار خواهد بود. نمونه این میوه‌ها توت فرنگی است.

اثرات مهم

اسید لاکتیک با غلظت یک تا دو درصد در لوسیون‌ها و کرم‌ها می‌تواند برای پوست‌های خشک و یا پوست‌هایی که حاوی مقدار کراتین زیادی هستند نقش نرم‌کننده و شاداب‌کننده را داشته باشد. در یک تحقیق كلینیكی که به صورت دوسوكور انجام شد، یک محصول حاوی 14 درصد اسید گیاهی گلوکونولاکتون (A) و یک محصول حاوی 5 درصد ماده شیمیایی (B)بتروئیل پراکساید در درمان آکنه مورد مطالعه و مقایسه به روی 150 بیمار قرار گرفتند. هر دو محصول به‌طور چشمگیر به روی تورم محل آسیب‌دیده در دوازده هفته اثر كردند.

اثرات دو محصول تا چهار هفته اول مشابه همدیگر بود اما در هشت هفته ادامه اثرات محصول شیمیایی چشمگیر‌تر بود. بررسی این مطالعه نشان داد گرچه ماده شیمیایی از اثرات قوی‌تر برخوردار بود اما در بیش از پنجاه درصد افرادی که با B تحت درمان بودند عوارضی از جمله خشکی پوست، سوختگی و پوسته پوسته شدن ظاهر گشت.

عوارض در مورد محصول A کمتر از 24 درصد و در مورد پلاسبو (دارونما) ده درصد و به‌طور خفیف بودند. این مطالعه نشان می‌دهد که ماسک‌های طبیعی به مراتب دارای عوارض جانبی کمتر از محصولات شیمیایی بوده و برای انسان سازگارترند.

عوارض جانبی

AHA در غلظت‌های بالا می‌تواند التهاب، سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست را ایجاد كند و بنابراین در مصرف محصولات شیمیایی با غلظت بالای این مواد باید دقت كرد.

احتیاط

کسانی که دارای حساسیت‌های پوستی به (AHA) هستند باید در مصرف این گونه محصولات دقت نمایند.

موارد استفاده

 ماسک میوه‌‌ها و یا فرآورده‌های مصنوعی آنها در تمیز کردن پوست، مرطوب ساختن پوست، جلوگیری از آکنه و درمان آکنه موثر هستند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- اثرات و خواص اسیدهای گیاهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان آکنه، ماسک پوست، ماسک‌های طبیعی، اسید لاکتیک، آلفاهیدروکسی، خواص اسیدهای گیاهی، ماسک میوه ها تعداد بازديد: 801 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز