Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:00

5
اردیبهشت
کاربردهای منیزیم و فسفر چیست؟ (1)

کاربردهای منیزیم و فسفر چیست؟ (1)

از خواص اصلی منیزیم، می‌توان به حفظ عضلات، استخوان‌ها و اعصاب بدن اشاره كرد و اینكه در سنتز پروتئین و متابولیسم سلولی نقش دارد.

منیزیم و فسفر

منیزیم برای سلامت بدن و انجام بیش از 300 واكنش بیوشیمیایی بسیار ضروری است. منیزیم چهارمین ماده معدنی مورد نیاز بدن است كه تقریباً بیش از 50 درصد از كل آن در استخوان‌ها ذخیره می‌شود و مابقی عمدتاً در سلول‌های بافت‌ها و اندام‌های دیگر قرار می‌گیرند و فقط 1 درصد در خون است (اگرچه بدن انسان همواره در تلاش است تا مقدار آن را در خون ثابت نگه دارد).

منیزیم در عملكرد طبیعی ماهیچه‌ها و ضربان نقش دارد و موجب تقویت استخوان‌ها و سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین با تنظیم قندخون موجب حفظ فشار خون طبیعی می‌گردد و متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین را بهبود می‌بخشد. این ماده معدنی در درمان اختلالاتی همچون بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار خون بالا و دیابت مؤثر است. منیزیم در روده كوچك جذب و از طریق كلیه‌ها دفع می‌شود.

منابع منیزیم

سبزیجات برگ‌دار، مانند اسفناج و غلات سبوسدار كه معمولاً در رژیم روزانه افراد وجود دارند، از منابع اصلی منیزیم هستند. برخی از منابع خوب منیزیم عبارتند از: گوجه‌فرنگی، برگ چغندر، لوبیا، كنگرفرنگی، سیب‌‌زمینی شیرین، آرد گندم، دانه كدو تنبل، بادام زمینی، جو، آرد ذرت و شكلات.

حتی با مصرف محصولات لبنی، مثل شیر و ماست و یا ماهی كه در ردیف سبزیجات نیستند نیز می‌توانید منیزیم مورد نیاز بدن‌تان را تأمین كنید. نان گندم سبوسدار به نسبت نان‌های معمولی دو برابر بیشتر منیزیم دارد. آب هم را حاوی منیزیم است و منیزیم آب سخت بیشتر است؛ اگرچه برای كلیه مناسب نیست.

نشانه‌های كمبود منیزیم

نشانه‌های كمبود منیزیم عبارتند از: درد گردن و كمر، اضطراب، افسردگی، میگرن، ضعف عضلات و اسپاسم، كاهش اشتها، حملات میگرن، استفراغ، تهوع، بی‌خوابی، اسهال، كشش عضلات و ... هنگامی كه دچار استرس می‌شوید، بدن شما به منیزیم بیشتری نیاز پیدا می‌كند، یكی از علائم بسیار شایع كمبود منیزیم، تمایل زیاد به خوردن شكلات است؛ چرا كه شكلات سرشار از منیزیم می‌باشد. كمبود منیزیم با دیابت، افسردگی و یائسگی ارتباط مستقیم دارد.

خواص درمانی منیزیم

از خواص اصلی منیزیم، می‌توان به حفظ عضلات، استخوان‌ها و اعصاب بدن اشاره كرد و اینكه در سنتز پروتئین و متابولیسم سلولی نقش دارد. منیزیم برای حفظ ضربان قلب طبیعی بدن، حیاتی است و پزشكان برای درمان بی‌نظمی ریتم قلب مصرف آن را توصیه می‌كنند.

منیزیم به درمان پوكی استخوان، تشنج، قند، آسم، دیابت، یبوست، درد پشت و اختلالات روانی نیز كمك می‌‌كند. پزشكان و متخصصان تغذیه بر روی دریافت ویتامین‌ و مواد معدنی در رژیم‌های غذایی روزانه تأكید دارند و منیزیم از جمله مواد معدنی ضروری است كه در جذب كلسیم و شكل‌گیری دندان‌ها و استخوان‌ها مؤثر است.

جلوگیری از آسم

بیماران مبتلا به آسم مزمن می‌توانند با مصرف مكمل منیزیم، علائم بیماری خود را كاهش دهند؛ زیرا موجب شل شدن عضلات برونش می‌شود و تنفس را آسان‌تر می‌كند. حتی خس‌خس سینه و تنگی نفس نیز با تجویز منیزیم وریدی قابل درمان است.

سلامت استخوان‌ها

منیزیم به طور مستقیم با تراكم استخوان‌ها ارتباط دارد. كمبود این ماده معدنی در بدن می‌تواند منجر به پوكی استخوان شود. منیزیم به تنظیم مقدار كلسیم بدن كمك می‌كند و اگر همراه ویتامین D، روی، مس و كلسیم مصرف شود، خطر ابتلا به پوكی استخوان را در میانسالی به مقدار قابل توجهی كاهش می‌دهد.

عنصر ضروری دوران بارداری: منیزیم یكی از عناصر ضروری و حیاتی در دوران بارداری است. مصرف كافی مكمل منیزیم این دوران، تحمل درد را بیشتر می‌كند و در مادران باردار مبتلا به فشار خون، سولفات منیزیم بهترین درمان در پیشگیری از تشنج است.

درمان درد و گرفتگی عضلات پشت: منیزیم با شل كردن عضلات پشت، درد را كاهش می‌دهد و استرس و تنش عضلانی را از بین می‌برد و از آنجایی كه جذب كلسیم را در بدن بهبود می‌بخشد، استخوان‌های بدن را تقویت می‌كند. معمولاً گرفتگی ساق پا و خستگی از عوارض ناشی از كمبود منیزیم است و مصرف مناسب آن به درمان مشكلات عضلانی ساق پا كمك می‌كند.

 

برای خواندن بخش دوم - کاربردهای منیزیم و فسفر چیست؟ - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ویتامین، خواص منیزیم، خواص درمانی منیزیم، خواص درمانی فسفر، خواص فسفر، منابع معدنی، خواص درمانی ویتامین تعداد بازديد: 886 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز