Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:35

25
فروردین
چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟ (1)

چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟ (1)

امروزه، معنی ایمنی مواد غذایی بیش از یك معنای ساده تاریخ انقضا است.

ایمنی مواد غذایی

امروزه، معنی ایمنی مواد غذایی بیش از یك معنای ساده تاریخ انقضا است. از آنجا كه مشكلات بهداشتی عمده‌ای در عرضه مواد غذایی در كشورهای جهان وجود دارد، در اینجا به برخی نكات كه برای حفاظت از سلامت خود و خانواده‌تان باید به آن دقت كنید، اشاره خواهیم كرد.

اشلی آرمسترانگ كه در حومه شهر ایندیاناپولیس زندگی می‌كند، دچار بیماری مزمن كلیه است. بدین معنی كه كلیه او به خوبی نمی‌تواند مواد زائد را از بدن او دفع كند و علاوه بر اینكه برای انجام فعالیت‌های روزانه خود با مشكل مواجه است، به لحاظ رژیم غذایی نیز به شدت تحت محدودیت است و هر غذایی را نمی‌تواند بخورد. مشكل اشلی كاملاً جدی است به گونه‌ای كه مجبور است پیوند كلیه انجام دهد و فعلاً باید از بارداری پیشگیری كند و مشكل او از زمانی آغاز شد كه یك اسفناج آلوده و ناسالم را به همراه كوفته میل كرد.

ایمنی مواد غذایی از مشكلات پیچیده دنیای مدرن امروزی است. در سال‌های قبل كه اغلب مواد غذایی سالم و كاملاً طبیعی بودند، فقط با خواندن تاریخ انقضای روی محصول می‌توانستیم از سلامت آن ماده مطمئن شویم، ولی امروزه با روند رو به رشد تولیدات و مواد غذایی فرآوری شده و آماده این مشكل به یك مسأله جدی تبدیل شده است.

چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟

كارشناسان ایمن مواد غذایی می‌گویند، آلودگی باكتریایی یكی از اثرات ناخواسته تولیدات انبوه است كه به طور فزاینده‌ای فناوری شیمیایی رو به گسترش است. امروزه مصرف‌كنندگان مواد غذایی درمعرض خطرات و باكتری‌ها قرار دارند و علاوه بر باكتری‌ها غذاها هورمونی شده‌اند و باید نگران آنتی‌بیوتیك موجود در انواع گوشت‌ها نیز بود.

علاوه بر سموم شیمیایی و كشاورزی، محصولات به لحاظ ژنتیكی نیز اصلاح می‌شوند و همین امر موجب افزایش آلودگی مواد غذایی می‌گردد. حتی ماهی كه مصرف می‌كنیم می‌تواند حاوی بقایای آنتی‌بیوتیك‌ها و آلاینده‌های مضر باشد. گاهی محصولات بسته‌بندی و فرآوری شده ارزان‌قیمت، در اصل شامل هزینه‌‌های پنهان هستند و ما را به لحاظ سلامتی با خطر مواجه می‌كنند.

به گفته بیل مارلر، مدیر شركت حقوقی كلارك در سیاتل بهترین غذاها، غذاهایی هستند كه مواد آنها به صورت طبیعی خریداری و در خانه آماده شوند. اگر همچنان برای تولید انبوه به كشاورزی كم‌هزینه متوسل بشویم، باید عواقب آن را نیز درك كنیم، بزرگ‌ترین تهدیدات مربوط به غذاهای ناامن عبارتند از:

خطر اول: بیماری‌های منتقله از غذا

براساس مطالعات انجام شده بیماری‌های منتقله از غذا در حال افزایش است. پاتوژن‌هایی مانند استرشیا كلی، سالمونلا، كمپیلوباكتر و لیستریا، هر ساله دست‌كم 76 میلیون نفر را بیجاره كرده و موجب مرگ 5000 نفر و صرف هزینه‌ای بالغ بر 150 میلیارد دلار می‌شوند.

در اگوست سال گذشته بیش از 550 میلیون تخم‌مرغ در ایالت متحده جمع‌آوری شد؛ چرا كه آلوده بودند و آلودگی سالمونلای موجود در آنها بیش از 1000 نفر را بیچاره كرده بود. در دو دهه گذشته بیش از 100 میلیون پوند از محصولات گوشتگاو به دلیل آلودگی استرشیا كه از بازار جمع‌آوری شد.

بیلی مارلر توصیه می‌كند كه اگر واقعاً می‌خواهید از خود و خانواده‌تان در برابر بیماری‌های منتقله از غذا محافظت كنید، در درجه اول، از تولیدكنندگان كوچك و محلی خریداری كنید؛ مانند مزرعه‌های كوچك كه در نزدیكی محل زندگی‌تان وجود دارد. همبرگری كه از گوشت یك گاو محلی تهیه شود، كمتر از همبرگرهای كارخانه‌های تولیدكننده در معرض آلودگی قرار دارد، زیرا همبرگرهای صنعتی گاه از تركیب گوشت چندین گاو تهیه می‌شوند.

ساندرا مدیر مبارزات انتخاباتی مواد غذایی ایمن در مركز خیریه پیوتر می‌گوید، برای اطمینان از محصولات سوپرماركتی، FOA باید قوانین سخت‌تری وضع كند و بازرسان همواره بر سلامت مواد غذایی و حفظ سوابق تولیدكنندگان نظارت كنند.

خطر 2: هورمون و آنتی‌بیوتیك

تركیبات هورمونی به طور معمول بیش از چهار دهه است كه در تولیدات گوشت گاو آمریكا استفاده می‌شوند و تولیدكندگان همواره با FDA و USDA در تضاد هستند و اعتقاد دارند كه هورمون‌های موجود در همبرگر و استیك‌های تولیدی آنان كم هستند و هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

برخی از همبرگر‌های گوشت‌های گاو 80 درصد در ایالات متحده دارای تركیبی از 6 هورمون مختلف هستند، تولیدكنندگان با تزریق این هورمون‌ها به گاوها با صرف هزینه كمتر و دادن خوراك كمتر به گاوها می‌توانند گوشت زیادتر و با سرعت بیشتر تولید كنند. پژوهش‌های نشان می‌دهند كه مصرف این هورمون‌ها حتی در مقادیر كم اثرات سوء پیشگیری بر روی نوزادان و كودكان جوان دارد.

دكتر دیوید والینگا، عضو انجمن بهداشت عمومی آمریكا (APHA) می‌گوید، سیستم غدد درون‌ریز بدن به گونه‌ای فعالیت می‌كند كه از هیچ عملكردی در بدن جدا نیست. قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مصنوعی (بخصوص در سنین پایین)، در حالی كه بدن هنوز در حال رشد و فعالیت است، می‌تواند مشكلات قابلتوجهی در آینده ایجاد كند. مشكلاتی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات، شروع زود هنگام بلوغ و ابتلا به ناباروری در نوامبر سال 2009، با صدور بیانیه‌ای، استفاده از هورمون‌های مصنوعی در تولید مواد غذایی ممنوع شد، چرا كه در هورمون‌های طبیعی بشر اختلال ایجاد می‌كرد. این هورمون‌ها حتی می‌توانند در ژن‌ها تغییراتی ایجاد كنند و این تغییرات در سلول‌ها نیز اختلال ایجاد می‌كند.

در مطالعه‌ای در سال 2007 آمده است كه مردانی كه مادران آنها در دوران بارداری مقادیر قابل توجهی گوشت گاو خورده‌اند (بیش از هفت وعده در هفته) با مشكل تعداد كم اسپرم مواجه هستند. اگرچه گوشت مرغ و خوك حاوی هورمون‌ نیست، ولی برای جلوگیری از ابتلای آنها به بیماری‌ها و رشد سریع‌تر، به آنها آنتی‌بیوتیك تزریق می‌شود.

به همین دلیل است كه در روش سنتی معمولاً چندین سال طول می‌كشید تا جوجه‌ها به مرغ تبدیل شوند، ولی در روش تولید امروزی آنها فقط در مدت دو ماه، برای كشتار فرستاده می‌شوند. استفاده تهاجمی از آنتی‌بیوتیك‌ها در این حیوانات موجب می‌شود كه عفونت‌های انسانی از قبیل مقاومت به استاف اورئوس (MRSA) شیوع پیدا كند كه به درمان آنتی‌بیوتیك‌ها پاسخ نمی‌دهد. بنابراین محصولاتی را خریداری كنید كه حاوی برچسب آلی و بدون هورمون و آنتی‌بیوتیك باشند.

 

برای خواندن بخش دوم - چگونه غذاهای سالم به غذاهای ناسالم تبدیل می‌شوند؟ - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای سالم، تغذیه و سلامت، مبانی تغذیه، تغذیه و بیماری، مواد غذایی ضروری، غذای ناسالم، تغذیه نادرست تعداد بازديد: 1386 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز