Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 18:53

26
مرداد
نوشیدنی‌های ضد تشنگی

نوشیدنی‌های ضد تشنگی

ماه مبارك رمضان فرا رسيد و يك بار ديگر توفيق آن را داريم كه از بركات اين ماه مبارك بهره‌مند شويم...

نوشیدنی‌های ضد تشنگی

 

ماه مبارك رمضان فرا رسید و یك بار دیگر توفیق آن را داریم كه از بركات این ماه مبارك بهره‌مند شویم. روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزكیه روحی‏‏، دارای بركات فراوان جسمی نیز می‌‌باشد.‌

روزه‌داری تغییراتی را در فیزیولوژی بدن به وجود می‌‌آورد كه متناظر با آن باید تغییراتی را در شیوه زندگی ایجاد كرد. امسال نیز مانند چند سال‌ اخیر‏، ماه مبارك رمضان با ایام تابستان مصادف است‏‏‎. بنابراین با توجه به ساعات طولانی‌تر روزه‌داری و گرمای هوا، رعایت نكات تغذیه‌ای كه بتواند تحمل تشنگی را افزایش دهد، حایز اهمیت خواهد بود. آب حدود 60 تا 70درصد وزن بدن را در بزرگسالان لاغر و 45 تا 55 درصد كل وزن بدن را در بزرگسالان چاق تشكیل می‌‌دهد.

میزان مناسب مصرف آب كه شامل استفاده از آب، مایعات و آب موجود در تمام منابع غذایی می‌‌رود در زنان 7/2 و در مردان 7/3 لیتر در روز تعیین شده است. از دست دادن تنها 10درصد از آب بدن می‌‌تواند سبب اختلالات شدید جسمی شود و اتلاف 20درصد از آب بدن خطر مرگ را به همراه دارد. بدن ما به تشنگی در مقایسه با گرسنگی حساس‌تر است و این بدان علت است كه در شرایط گرسنگی بدن به سراغ مصرف بافت‌های ذخیره انرژی می‌‌رود كه اصلی‌ترین آنها  بافت چربی است. اما در مقابل‌،بدن هیچ ذخیره‌ای برای تامین آب ندارد. رعایت برخی نكات تغذیه‌ای می‌‌تواند تشنگی را كمتر نماید و یا زمان آن را به تاخیر بیندازد.

 

نكات تغذیه ای برای كاهش تشنگی

 مصرف سالاد‏، سبزی‌ها‏، میوه‌ها و غلات سبوس‌دار در وعده سحری، تشنگی و گرسنگی را به تاخیر می‌‌اندازد. این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند و بتدریج جذب بدن می‌‌شوند،  بنابراین از یكسو مواد غذایی با سرعت آرامتری مسیر دستگاه گوارش را طی می‌‌كند و از طرف دیگر به نگهداری آب در بدن كمك می‌‌شود.

 مصرف یك لیوان شیر و یا چای كمرنگ نیز در وعده سحر توصیه می‌‌شود. در مصرف چای در هنگام سحر نباید زیاده روی شود. زیرا چای، مدر است و با دفع آب بدن از راه ادرار، تشنگی را تشدید می‌‌كند. توصیه می‌‌شود مصرف بیش از یك لیوان چای به بعد از افطار موكول شود.

 مایعات توصیه شده برای استفاده در وعده سحر، باید به‌تدریج نوشیده شوند استفاده از میوه‌ها آب‌دار مانند هندوانه مفید خواهد بود.

 در وعده سحر از خوردن غذاهای خشك و سرخ شده مانند كوكوسبزی، كوكو سیب‌زمینی، كتلت، گوشت‌های سرخ شده‏ (كباب‌ها) خودداری كنید.

 استفاده از نوشابه‌های گازدار‏‏، غذاهای شور و كنسروی،، غذاهای تند و پرادویه مانند فست فودها می‌‌توانند سبب تشنگی شدید شوند. بنابراین از مصرف این نوع غذاها در وعده سحری خودداری كنید. 

 استفاده از لیمو ترش همراه با غذا در وعده سحری برای كاهش تشنگی توصیه می‌‌شود.

 استفاده از غذاهای چرب و پر كربوهیدرات مانند ماكارونی، برنج زیاد و ته‌دیگ‌ها در وعده سحر سبب افزایش تشنگی می‌‌شود.

 ازمصرف غذاهای شور، تند، پر ادویه و غذاهای آماده و تجاری كه اغلب در تهیه آن از انواع نگهدارنده‌ها كه حاوی نمك‌ها هستند استفاده می‌‌شود‎؛ خودداری نمایید. مصرف این نوع غذاها سبب تشدید تشنگی می‌‌شود.

 روزه خود را با یك لیوان آب جوشیده ولرم آغاز كنید. آب ولرم، ترشحاتی كه در طول روز و در طی ساعات روزه‌داری از دستگاه گوارش ترشح شده و در معده و دستگاه گوارش جمع شده‌اند را می‌‌شوید. به علاوه، مصرف آب ولرم در ابتدای افطار با حساس سازی سطح اپیتلیال دستگاه گوارش‏، زمینه را برای ورود غذا پس از چندین ساعت گرسنگی به دستگاه گوارش فراهم می‌‌آورد. باید توجه داشت كه دمای این آب بسیار مهم است. دمای آب نباید خیلی سرد و یا جوش باشد. چون سبب آسیب به دستگاه گوارش و بروز اختلالات گوارشی می‌‌شود.

 در هنگام افطار برای رفع تشنگی سعی نكنید عطش خود را به یكباره و با نوشیدن حجم زیادی از آب و مایعات برطرف كنید. برای رفع تشنگی ابتدا نصف لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید. اندكی مكث كنید و سپس نصف دیگر لیوان را آهسته بنوشید.

 مصرف 4 واحد میوه كه 2 واحد آن در هنگام سحر و

2 واحد آن در هنگام افطار مصرف شود‏، توصیه

می‌‌شود.

برچسب ها: دستگاه گوارش، تشنگی، آب جوشیده تعداد بازديد: 520 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز