Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:04

14
تیر
تغـذیه مناســب برای افراد مجـرد

تغـذیه مناســب برای افراد مجـرد

به نظر می‌رسد امروزه، داشتن برنامه غذایی منظم و خوردن مواد غذایی سالم و تازه برای افراد مجرد کار بسیار دشواری است...

تغـذیه مناســب برای افراد مجـرد

 

به نظر می‌رسد امروزه، داشتن برنامه غذایی منظم و خوردن مواد غذایی سالم و تازه برای افراد مجرد کار بسیار دشواری است. گویی پختن غذا تنها برای «یک نفر» تلف کردن وقت است. از طرف دیگر، انگیزه افراد مجرد برای صرف وقت و انرژی برای غذایی که تنها خودشان آن را می‌خورند و فرد دیگری نیست که از آن لذت ببرد در اکثر موارد بسیار کم است.

 

 چرا خودتان را خسته کنید و کوهی از ظروف کثیف برای پخت غذایی که تنها خودتان از آن لذت خواهید برد به جا بگذارید؟

 علاوه بر این، اکثر مواد غذایی موجود در فروشگاه‌ها در بسته بندی‌های بزرگ عرضه می‌شوند. این در حالیست که معمولا پیش از اینکه فرد مجرد بتواند آن ماده غذایی را به طور کامل مصرف کند، بخش عمده آن فاسد و غیر قابل مصرف می‌شود.

 مجموع این عوامل است که باعث می‌شود بسیاری از افراد مجرد غذای تهیه شده در بیرون از خانه را ترجیح دهند و زحمت تهیه غذای خانگی را به خود ندهند. اما فراموش نکنید که افراد مجرد هم به هر حال در معرض ابتلا به انواع بیماری قرار دارند. داشتن تغذیه سالم برای این افراد از ضرورت بالایی برخوردار است.

 اتفاقا شاید مشکلات ناشی از مجرد بودن لزوم سالم بودن مواد غذایی را برای این دسته از افراد جامعه افزایش دهد. به همین دلیل، اگر شما مجرد هستید، به بهانه تنها بودن و عدم انگیزه به دنبال غذای بیرون، خصوصا فست فودها نباشید. لازم نیست نحوه خرید و پخت غذا توسط افراد مجرد مانند اعضای یک خانواده باشد. اما در هر شرایطی، راهی برای سالم زندگی کردن و سالم غذا خوردن وجود دارد. دفعه بعدی که خواستید به رستوران نزدیک خانه‌تان بروید، از این کار صرف نظر کرده و سری به سوپر مارکت یا فروشگاه نزدیک محل زندگی‌تان بزنید.

اما همیشه این نکات را مد نظر داشته باشید:

 

به اندازه بسته‌بندی‌ها توجه کنید

همه ما می‌دانیم که خرید کردن به صورت عمده، از نظر اقتصادی بسیار به صرفه‌تر است.

 اما آیا این کار، برای افراد مجرد هم صحیح است؟

 برای مثال، چه لزومی دارد یک فرد مجرد در خانه خود یک بسته بستنی دو کیلویی داشته باشد؟

 آیا وجود یک بسته بزرگ چیپس یا بیسکویت یا شکلات و سایر تنقلات مضر در خانه یک فرد تنها صحیح است؟

 پاسخ روشن است. خیر... گاهی اوقات بهتر است شما پول بیشتری پرداخت کنید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید. سعی کنید از خرید مواد غذایی مضر و پرچربی و شیرین خودداری کنید. اما اگر نتوانستید با این میل مبارزه کنید، همیشه به دنبال بسته‌بندی‌های کوچک‌تر باشید. با این کار، نه تنها میل شما به پرخوری کاهش می‌یابد، بلکه از اسراف مواد غذایی هم جلوگیری می‌شود.

 

فریزر را فراموش نکنید

یکی از بهترین دوستان افراد مجرد در آشپزخانه، فریزر است. فریزر کمک می‌کند شما چیزی را دور نریزید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. بخش عمده‌ای از بسیاری از مواد غذایی در خانه افراد مجرد باید در فریزر نگهداری شود. بهترین نمونه این مواد نان است. اگر شما فرصت ندارید هر روز نان تازه خریداری کنید و خرید خود را به صورت هفته‌ای انجام می‌دهید، باید بخشی از نانی را که در آغاز هر هفته خریداری می‌کنید در فریزر منجمد کنید.

بدین وسیله هر گاه خواستید، می‌توانید با گرم کردن نان منجمد شده، نانی تازه و گرم داشته باشید. گوشت، مرغ و ماهی نیز از جمله موادی هستند که بهتر است در فریزر نگهداری شوند. قسمت کردن این مواد به چند بسته کوچک موجب می‌شود برای تهیه غذا زمان شما هدر نرود.

 

پیش از خرید، لیستی از مواد غذایی مورد نیازتان تهیه کنید

تهیه لیست پیش از خرید مزایای زیادی دارد. اولین مزیت آن این است که شما با برنامه‌ریزی و مطابق با نیازتان خرید می‌کنید. اگر شما فرد پر مشغله‌ای هستید و نمی توانید زمان زیادی برای پخت غذا در خانه صرف کنید، بهتر است از پیش از آغاز هفته در فکر وعده‌های غذایی خود باشید.

شما باید از غذاهایی که در هر روز از هفته می‌خواهید تهیه کنید آگاهی داشته باشید. بدین وسیله می‌توانید برخی از مقدمات طبخ آن غذا را در روزهای تعطیل پایان هفته فراهم کنید. مزیت دیگر تهیه لیست، صرفه جویی مالی است. افرادی که پیش از ورود به فروشگاه می‌دانند چه می‌خواهند، خیلی کمتر اجناس غیر ضروری خریداری می‌کنند. بدین وسیله هم وقت شما تلف نمی‌شود هم پولتان هدر نمی‌رود. در کل، خرید با فکر و برنامه ریزی قبلی، خریدی منطقی است.

 

 برای خرید مواد غذایی منجمد دقت نظر به خرج دهید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مواد غذایی منجمد موجود در فروشگاه‌ها نسبت به غذاهای تهیه شده در رستوران‌ها سالم‌تر هستند. البته این نکته خیلی هم غلط نیست زیرا بخشی از فرایند پخت غذا در خانه انجام می‌شود و بدین وسیله شما می‌دانید که از روغنی سالم و تازه استفاده کرده‌اید. اما نباید به غذاهای منجمد خیلی هم خوش‌بین بود. معمولا افراد مجرد به دلیل کمبود وقت، طرفدار این نوع غذاها هستند. اما توجه داشته باشید که حتی مواد غذایی منجمدی که خیلی سالم به نظر می‌رسند، مانند سبزیجات، در اکثر موارد دارای سدیم یا سایر مواد افزودنی هستند.

 با مصرف طولانی مدت این مواد، افراد در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند. در نتیجه اگر شما نیز جزء طرفداران غذاهای منجمد هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم خود شما این غذاها را در خانه تهیه کنید.

بخشی از زمان‌تان در روزهای تعطیل را به پختن غذاهای مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. سپس این غذاها را بلافاصله پس از پخت در فریزر قرار دهید. بهتر است تاریخ طبخ غذا را بر روی ظرف آن بنویسید. بدین ترتیب می‌توانید هر گاه که خواستید با گرم کردن غذا بر روی گاز یا در مایکروویو، وعده‌ای سریع و سالم برای خود تهیه کنید.

 

 ش

برچسب ها: مواد غذایی، غذایی منجمد، سالم زندگی تعداد بازديد: 1021 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز