Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 19:12

24
آذر
نقش تغذیه در پیشگیری از سرماخوردگی

نقش تغذیه در پیشگیری از سرماخوردگی

ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﯽ بهترین راه حل تقویت سیستم ایمنی بدن است و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کمک گرفتن از تغذیه و برخی مواد غذایی است.

آذین کریم زاده؛ كارشناس ارشد تغذيه

 

 

ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮردﮔﯽ بهترین راه حل تقویت سیستم ایمنی بدن است و یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کمک گرفتن از تغذیه و برخی مواد غذایی است. در ابتدا به خاطر داشته باشید که از مصرف غذاهای مانده که تازگی خود را از دست داده‌اند پرهیز کنید. هم چنین از گردو و روغن زیتون کمک بگیرید چرا که اسیدهای چرب موجود در این دو ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. هم چنین می‌توانید مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین سی مانند لیمو، کیوی، اسفناج و پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

اما در صورتی که دچار سرما خوردگی شدید از چه موادغذایی برای بهبود شرایط بیماری می‌توانید کمک بگیرید، در ادامه به شرح نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت. 

ﺳﻮپ ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت و ﻣﺮغ 

سوپ در باز کردن مجرای تنفسی و بهبود وضعیت تنفس در دوره سرما خوردگی بسیار موثر است و به ویژه سوپ مرغ سرشار از پروتئین بوده و سیستم ایمنی بدن شما را جهت مبارزه با عوامل میکروبی آماده می‌کند. در سوپ سرماخوردگی از سبزیجات فراوان استفاده کنید تا از این طریق بخش زیادی از املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن در این دوره را تامین کنید. 

عسل و لیمو

ﮔﻠﻮدرد، ﺑﯽ‌ﺗﺎﺑﯽ و ﺑﯽ‌ﻗﺮاری، ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﺑﯿﻨﯽ و اﺣﺴﺎس ﺳﺮﻣﺎ از علائم عمده و اصلی سرماخوردگی است که با گرم نگه داشتن بدن و دریافت کافی مایعات تا حد زیادی بهبود می‌یابند. مخلوط آب جوش، لیمو و عسل می‌تواند در کاهش التهاب مخاط و تنظیم تعادل دمای بدن موثر باشد. هم چنین مخلوط چای‌رقیق و لیمو نه تنها به تامین ویتامین سی کمک می‌کند بلکه مایعات کافی را در طی سرماخوردگی به بدن می‌رساند. به یاد داشته باشید آویشن می‌تواند اثرات مثبت عسل در بهبود سرماخوردگی را تقویت کند بنابراین با اضافه کردن کمی آویشن به مخلوط می‌توان به ترکیب کاملی جهت مبارزه با سرماخوردگی دست یافت. 

ﻣﺎﯾﻌﺎت ﮔﺮم ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ 

وﯾﺮوس‌های ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮردﮔﯽ وﻗﺘﯽ درﺟﻪ ﺣﺮارت ﻣﺤﯿﻂ ﺷﺎن ﺣﺪود ٣٢ درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﯿﮕﺮاد ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ رﺷﺪ و ﺗﮑﺜﯿﺮ ﻣﯽ‌ﯾﺎﺑﻨﺪ. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮ درﺟﻪ ﺣﺮارت ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ اﺣﺘﻤﺎل ﺗﮑﺜﯿﺮ آنها ﮐﻢ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. ﭘﺲ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ‌های ﮔﺮم ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ. اﯾﻦ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ‌ها ﮔﻠﻮی ﺷﻤﺎ را ﮔﺮم ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﮑﺜﯿﺮ وﯾﺮوﺳﯽ ﻣﺨﺘﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮد. هم چنین ﻣﺎﯾﻌﺎت ﮔﺮم اﺛﺮی هرﭼﻨﺪ اﻧﺪک ﺑﺮ ﺑﺎز ﮐﺮدن ﻣﺠﺎری ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺷﻤﺎ دارﻧﺪ. ﻧﻮﺷﯿﺪن ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ‌های گیاهی ﻣﺜﻞ ﭼﺎی زنجفيل ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. ﭼﺮاﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺛﺮ ﮔﺮﻣﺎﯾﯽ، ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺿﺪ وﯾﺮوﺳﯽ دارد. 

عناب را فراموش نكنيد 

اﮔﺮ در دوران سرماخوردگی از ﺧﺸﮑﯽ ﺳﯿﻨﻪ و ﺳﺮﻓﻪ رﻧﺞ ﻣﯽ‌ﺑﺮﯾﺪ، ﻋﻨﺎب داروی گیاهی ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﮐﺎرآﻣﺪی اﺳﺖ. ﻋﻨﺎب دارای ﻟﻌﺎب ﻓﺮاوان، ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ، ﻣﻮاد ﻗﻨﺪی و ﻣﻘﺪار زﯾﺎدی وﯾﺘﺎﻣﯿﻦc اﺳﺖ. ﻋﻨﺎب ﺑﻪ دﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ ﻟﻌﺎب زﯾﺎد، ﻧﺮم ﮐﻨﻨﺪه ﺳﯿﻨﻪ و ﺿﺪ ﺳﺮﻓﻪ اﺳﺖ. ﺟﻮﺷﺎﻧﺪه ﻋﻨﺎب ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﺻﺪا را ﺑﺮﻃﺮف ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻼوه آﺳﻢ و ﺗﻨﮕﯽ ﻧﻔﺲ را ﺑﺮﻃﺮف ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﻋﻨﺎب آرام ﮐﻨﻨﺪه اﻋﺼﺎب و ﺧﻮاب‌آور اﺳﺖ و ﺑﯽ ﺧﻮاﺑﯽ و ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺷﺪﯾﺪ را ﺑﺮﻃﺮف ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻋﻨﺎب در اﺷﺨﺎص ﺳﺮد ﻣﺰاج ﺑﺎﻋﺚ ﻧﻔﺦ ﻣﻌﺪه ﻣﯽﺷﻮد. اﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻨﺎب را ﺑﺎ ﺷﮑﺮ و ﻣﻮﯾﺰ ﺑﺨﻮرﻧﺪ. بهتر اﺳﺖ اﯾﻦ ﻣﯿﻮه با ﻋﺴﻞ ﻣﯿﻞ ﺷﻮد. دﻗﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﻮه ﻋﻨﺎب ﺑﺎﯾﺪ در ﺟﺎی ﺧﺸﮏ و ﺧﻨﮏ و دور از ﻧﻮر نگهداری ﺷﻮد. 

از ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ‌ﺟﺎت پرهیز کنید 

ﻧﻮﺗﺮوﻓﯿﻞ‌ها ﮔﺮوه ﺧﺎﺻﯽ از ﮔﻠﺒﻮل‌های ﺳﻔﯿﺪ هستند ﮐﻪ وﯾﺮوس‌های ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮردﮔﯽ و دﯾﮕﺮ ﻣﻮاد ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ را ﺗﺨﺮﯾﺐ و ﻧﺎﺑﻮد ﻣﯽ‌ﺳﺎزﻧﺪ. هنگامی ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ‌ﺟﺎت ﻣﯽ‌ﺧﻮرﯾﺪ ﻧﻮﺗﺮوﻓﯿﻞ‌ها ﺳﺴﺖ و ﺗﻀﻌﯿﻒ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. در ﻧﺘﯿﺠﻪ بهتر اﺳﺖ در دوران ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮردﮔﯽ از ﺧﻮردن ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ‌ﺟﺎت ﺻﺮف ﻧﻈﺮ ﮐﻨﯿﺪ. هم چنین ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﯿﺪ از اﯾﻦ نکته ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ راه حل دﻓﺎﻋﯽ در ﻓﺼﻞ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮردﮔﯽ اﺳﺘﻔﺎده کنید. هر ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ هر نوعی ﺷﮑﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺎﮐﺎروز، ﻓﺮوﮐﺘﻮز و انواع ﺷﺮﺑﺖ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﻮﺗﺮوﻓﯿل‌ها را ﺗﻀﻌﯿﻒ ﮐﻨﺪ.

 اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﯿﺮ ﻳﺎ ﻟﺒﻨﯿﺎت ﮐﻢ ﭼﺮب، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ‌های ﺑﺎ ارزش ﺑﯿﻮﻟﻮژﻳﮑی ﺑﺎﻻ، وﻳﺘﺎﻣﯿﻦ‌های ﮔﺮوه B و ﮐﻠﺴﯿﻢ، ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ایمنی ﺑﺪن در ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﯿﻤﺎري‌ها ﻣی‌ﺷﻮد. ﺑﻌﻀی از ترشیها ﻣﺜﻞ ﺳﺮﮐﻪ و آبلیمو، زﺑﺎن، ﻣﺮی و ﺣﻨﺠﺮه را ﺗﺤﺮﻳﮏ میﮐﻨﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ تشدید ﺳﺮﻓﻪ میﺷﻮﻧﺪ و ﺣﺘی میﺗﻮاﻧﻨﺪ التهاباتی در ﻣﺴﯿﺮ ﻋﺒﻮر ﺟﺮﻳﺎن هوا اﻳﺠﺎد ﮐﻨﻨﺪ.  

 

برچسب ها: سرماخوردگی، پیشگیری از سرماخوردگی، جلوگیری از سرماخوردگی، غذا برای سرماخوردگی، تغذیه هنگام سرماخوردگی تعداد بازديد: 573 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز