Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:53

9
مرداد
اگر سحری نخوريد...

اگر سحری نخوريد...

سحری در ماه مبارک رمضان یکی از وعده‌های اصلی غذایی محسوب می‌شود که می‌تواند انرژی مورد نیاز و توان فرد روزه دار را در طول روز تامین کند.

اگر سحری نخوريد...

 

سحری در ماه مبارک رمضان یکی از وعده‌های اصلی غذایی محسوب می‌شود که می‌تواند انرژی مورد نیاز و توان فرد روزه دار را در طول روز تامین کند. روزه داری در کنار فواید روحی که دارد، در صورتی که به درستی اجرا شود تضمین کننده سلامت جسمی‌‌ فرد نیز خواهد بود. لازم بذکر است که روزه‌داری بر اساس اصول تغذیه‌ای، سبب ایجاد تعادل در چربی‌های خون، کاهش وزن اضافی، دفع سموم بدن و تعدیل فشار خون می‌‌گردد و در کل وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت. 

 كاهش وزن ‌یكی از تاثیرات روزه‌داری است، بدین معنا كه در صورتی كه فرد روزه‌دار توصیه‌های تغذیه‌ای را رعایت كند، به طور طبیعی بعد از ماه رمضان، به دلیل كاهش چربی‌های بدن تا چند كیلوگرم كاهش وزن پیدا می‌كند و همین امر تاثیر بسزایی در سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و... دارد.

 

سحری،‌ یك وعده غذایی مهم

برخی افراد در این ماه اقدام به حذف وعده سحری می‌کنند، ولی باید توجه داشت که حذف وعده سحری سلامت افراد را تحت تاثیر قرار داده و توصیه اکید خصوصا با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان، به همه روزه ‌داران این است كه حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

 

عدم تامین انرژی برای فعالیت‌های روزانه

روزه‌‌داری در فصل تابستان  حدود 15 ساعت طول می‌کشد و مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می‌‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه‌‌داران را تأمین كرده و عوارض ناشی از كمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن كاهش دهد. 

 

كاهش آب و مواد مغذی بدن

حذف سحری در زمان روزه‌داری سبب کاهش آب بدن، فیبرها و سایر مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و املاح ضروری مورد نیاز جهت عملکرد طبیعی بدن می‌گردد که این امر خود عواقبی را در پی خواهد داشت. کاهش آب بدن خصوصا در فصل گرما با عوارضی نظیر کاهش عملكرد كلیوی، عدم تعادل الكترولیت‌ها، سردرد، یبوست، تغییرات فشارخون، سرگیجه، خشكی دهان و بینی و خستگی همراه بوده و نیز تمرکز را کاهش و متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

از بین رفتن اثرات مفید روزه

نخوردن سحری می‌تواند اثرات مفید روزه را از بین ببرد، زیرا باعث عدم تامین نیازهای تغذیه‌‌ای ضروری روزه‌‌دار می‌گردد و لذا بدن جهت تامین انرژی مورد نیاز خود به چربی‌ها متوسل می‌شود و از ذخایر چربی جهت تامین نیازهای خود استفاده می‌کند.

 سوخت ناقص چربی‌ها در بدن تركیبات كتونی را به وجود می‌آورد که یکی از نتایج تجمع این ترکیبات در بدن افزایش بوی بد دهان در روزه داران است.

از جمله عوارض دیگر مصرف نكردن سحری شامل سردرد، دردهای عضلانی، بی‌حالی مفرط ناشی از افت قند خون، كاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی می‌باشد، بنابراین توصیه می‌گردد وعده سحری بهیچ عنوان حذف نشده و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، افزایش مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحری به منظور جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز از نكات مهم در وعده‌های غذایی ماه رمضان است.

 

برچسب ها: فشار خون، سرگیجه، کاهش آب بدن، ماه مبارک رمضان، سحری تعداد بازديد: 497 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز