Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 19:44

13
آذر
وسواس تغذیه‌ای

وسواس  تغذیه‌ای

امروزه در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه حجم اطلاعات تغذيه به اندازه‌اي زياد...

  وسواس  تغذیه‌ای

 

 

امروزه در دنیایی زندگی می‌كنیم كه حجم اطلاعات تغذیه به اندازه‌ای زیاد شده كه گاها متخصصین تغذیه نیز در دادن توصیه‌های معقول و كاربردی ناتوان می‌شوند.

توسعه رسانه‌ها و دسترسی سریع و نامحدود به اطلاعات اینترنتی گاها باعث سردرگمی ‌افراد می‌گردد. اطلاعاتی كه بدون كنترل و عبور از فیلترهای علمی ‌در دسترس عموم قرار می‌گیرند و انتخاب خوب و بد را برای همه افراد معمولی دشوار می‌سازند. بدون شك یكی از راه‌های داشتن تغذیه سالم و مطلوب دارا بودن دانش تغذیه مناسب است.

اگرچه داشتن معلومات تغذیه‌ای برای پیروی از یك رژیم غذایی صحیح لازم است، اما بدون شك كافی نیست. داشتن انگیزه و نگرش مثبت نیز برای تحقق این امر ضروری است.

 بحث تغذیه از بدو پیدایش انسان بعنوان یك دغدغه مطرح بوده است. آموزه‌های دینی و توجه بزرگان علمی ‌نیز در مورد اهمیت تغذیه موید همین مطلب می‌باشد.

 

وسواس‌ به غذا

مانند هر رفتاری پرهیز از افراط و تفریط لازمه موفقیت در آن رفتار است. رفتارهای تغذیه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بسیاری از افراد فكر می‌كنند كه برای اطمینان از داشتن تغذیه صحیح باید تمام نكات تغذیه‌ای را مو به مو رعایت نمایند.

 چنانچه كسی بتواند تمام موارد مربوط به تغذیه سالم را رعایت كند ارزشمند است، اما با توجه به پیچیدگی‌های فیزیولوژیكی و متابولیكی ما انسان‌ها و همچنین تنوع غذاها تقریبا به جرات می‌توان گفت كه چنین آرزویی تحقق نخواهد یافت.

 بسیاری از افراد كه عموما تخصص آكادمیك در حوزه تغذیه را ندارند متاسفانه با وسواس شدید مسائل تغذیه‌ای را دنبال می‌كنند و نگران خوردن خود هستند و دائما در حال فكر كردن به غذا و جستجوی مطالب تغذیه‌ای هستند برای مثال از آنجایی كه شنیده‌اند و یا مطالعه كرده‌اند كه غذاهای صنعتی برای سلامت ممكن است مضر باشد به هیچ عنوان از این نوع غذاها مصرف نمی‌كنند و یا مثلا چون در پرورش یك محصول كشاورزی از كود شیمیایی استفاده شده از خوردن آن پرهیز می‌نمایند و به عبارتی تنها غذاهای ارگانیك را مصرف می‌كنند.

 اگرچه خوردن غذاهای ارگانیك نسبت به غذاهای دیگر ارجحیت دارد، اما در دنیای امروز و با توجه به محدویت منابع شاید نتوان برای همه چنین غذا‌هایی فراهم نمود.

 

بی‌اشتهایی عصبی یا آنوركسی

وسواس‌های تغذیه تنها به وسواس به غذا منحصر نمی‌شود، چه بسا افرادی به وزن خود نیز ممكن است وسواس پیدا نمایند مثلا ممكن است فردی دارای وزن كاملا نرمال باشد، اما به علت وسواس زیاد از خوردن غذا پرهیز نماید و یا اشتهای خود را برای خوردن از دست بدهد‌، در چنین شرایطی فرد ممكن است به بی‌اشتهایی عصبی یا آنوركسی مبتلا شده باشد.

 

ارتوكسی

وسواس زیاد به غذاها و نگاه بدبینانه داشتن به انواع غذاها در واقع می‌تواند نوع دیگری از بیمارهای تغذیه‌ای روانی تحت عنوان ارتوكسی باشد كه جهت درمان آن علاوه بر مداخلات تغذیه‌ای، به درمان‌های روحی و روانی نیز احتیاج می‌باشد.

 

وسواس تغذیه‌ای سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد

بدون شك داشتن وسواس‌های تغذیه‌ای سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد و چه بسا افرادی كه به همین خاطر حتی جان خود را از دست داده‌اند. اگرچه عوامل داخلی متعددی در شكل‌گیری این مشكلات تغذیه‌ای نقش دارند، اما فاكتورهای خارجی نظیر تبلیغات اغوا كننده در شبكه‌های تلویزیونی و مجلات، دنبال كردن مد‌ها، مدل‌ها و هنرپیشه‌ها، تحقیر شدن توسط دوستان و آشنایان، تلاش برای جلب توجه، محرومیت‌های عاطفی و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند از عوامل موثر در ایجاد وسواس‌های تغذیه‌ای باشند.

 

توصیه

 بنابراین توصیه می‌شود كه اعتدال نباید فراموش شود همانطوری كه رعایت یك تغذیه مطلوب و مناسب برای سلامت مفید است، وسواس بیش از اندازه به تغذیه‌، غذا و خصوصا وزن بدن نیز سلامت را به خطر می‌اندازد. لذا برای حفظ سلامت ساده‌ترین و كاربردی‌ترین راه تبعیت از هرم غذایی است، اما چنانچه فردی دچار مشكل وسواس تغذیه‌ای شده باشد مشاوره با متخصص تغذیه و گرفتن برنامه غذایی متناسب با شرایط سنی و جنسی به وی توصیه می‌شود.

 

 

برچسب ها: وسواس، بی‌اشتهایی، ارتوكسی تعداد بازديد: 460 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز