Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:37

13
آذر
نسخه سلامتی برای آبان ماه

نسخه سلامتی برای آبان ماه

سیب‌زمینی، پیاز و سیر باید در جای خنک، تاریک و با تهویه هوا نگهداری شوند، اما لازم نیست در یخچال باشند. اگر گوجه‌فرنگی هم در یخچال نگهداری نشود، طعم بهتری پیدا می‌کند، ولی گوجه‌فرنگی بریده شده حتما باید در یخچال بماند.

نسخه سلامتی برای آبان ماه

 

1 آبان:

 چند راه ساده برای نگهداری مواد غذایی

سیب‌زمینی، پیاز و سیر باید در جای خنک، تاریک و با تهویه هوا نگهداری شوند، اما لازم نیست در یخچال باشند. اگر گوجه‌فرنگی هم در یخچال نگهداری نشود، طعم بهتری پیدا می‌کند، ولی گوجه‌فرنگی بریده شده حتما باید در یخچال بماند.

سبزیجات باید در قسمت جامیوه‌ای و در کیسه‌های پلاستیکی نگه داشته شوند تا رطوبت و ارزش غذایی‌شان را از دست ندهند، اما بادمجان و فلفل‌دلمه‌ای بهتر است بدون کیسه پلاستیکی در جامیوه‌ای قرار بگیرند، چون کیسه نایلونی باعث عرق کردن آنها و تسهیل روند فساد آنها می‌شود.

 سیب و توت، دو میوه‌ای هستند که همیشه باید در یخچال نگهداری شوند تا تردی و تازگی خود را حفظ کنند، اما میوه‌هایی مانند هندوانه، طالبی و خربزه باید در جای گرم بمانند تا خوب برسند و آنگاه در یخچال نگهداری شوند. 

 

 2 آبان:

 بهترین خوردنی‌ها برای از بین بردن استرس

مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می‌کاهد و سایر آشفتگی‌های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می‌سازد، مرکبات هم خوردنی‌های مناسبی برای برطرف کردن استرس هستند.

ویتامین‌های گروه B، منیزیم و روی هم می‌توانند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کنند. چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای‌های گیاهی تاثیر شگفت‌انگیزی روی بدن شما دارند و می‌توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند. ماهی هم جزو خوراکی‌های ضد‌استرس و آرامش‌بخش است.

 کلم بروکلی نیز یکی دیگر از خوردنی‌های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می‌شود، تاثیر معجزه‌آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می‌کند.

 

 3 آبان:

 مروری بر فواید انگور برای سلامتی

انگور دارای ترکیب سودمندی به نام فلاونوئید می‌باشد. فلاونوئیدها موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند. کسانی که از افزایش کلسترول خون رنج می‌برند، مقدار مناسبی انگور بخورند. خوردن انگور به ویژه انگورهای دانه‌دار و جویدن دانه‌ها، تأثیر خوبی در کاهش چربی خون دارد. آب انگور در مهار باکتری هلیکوباکترپیلوری که موجب زخم پپتیک می‌شود، مؤثر است.

مصرف انگور خطر ابتلای احتمالی به بیماری‌های شبکیه چشم را به تأخیر انداخته و از نابینا شدن افراد جلوگیری می‌کند. انگور از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند. مصرف انگور و فرآورده‌های آن در تقویت قوای جسمانی فرد بعد از عمل جراحی سودمند است. نوشیدن آب انگور به تقویت حافظه افراد مسن کمک می‌کند.

 

 4 آبان:

 بیشتر در مورد خواص هندوانه بدانید.

مصرف منظم این میوه از بروز حملات آسم، سرطان کولون، بیماری‌های قلبی، سکته و حتی آرتروز جلوگیری می‌کند. این میوه نیز مانند هویج در تقویت حس بینایی موثر است، اما با وجود فواید بسیار زیاد این میوه، هندوانه دارای ترکیبات گواتروژن است و افرادی که در مناطق با «ید» کم زندگی می‌کنند، باید کمتر این میوه را استفاده کنند.

 این میوه اگزالات و پورین بالایی دارد به این دلیل افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و اوره بالا هستند باید کمتر از این میوه استفاده نمایند. درضمن، افراد مبتلا به دیابت نیز باید با دقت فراوان این میوه را استفاده نمایند. این میوه پتاسیم بالایی دارد و می‌تواند به کاهش فشارخون بالا در بیماران مبتلا به این بیماری کمک نماید.

 این میوه با وجود ویتامین B6 و بوی خوشایندی که دارد در رفع حالت تهوع بسیار مفید است، به خصوص اگر شیرینی نسبتا ملایمی‌داشته باشد. هندوانه برای اشخاص سرد مزاج و آنهایی که دارای معده سرد می‌باشند مناسب نیست. این گونه اشخاص اگر می‌خواهند هندوانه بخورند باید آن را با شکر و یا عسل بخورند.

  

5آبان:

 بیشتر در مورد خواص خربزه بدانید.

خربزه میوه ای شیرین، لذیذ و گوارا است که انواع گوناگونی دارد و بهترین آن خربزه خراسان است. رسول گرامی‌اسلام (ص) در بیان خواص خربزه فرموده‌اند: خربزه از زینت‌های زمین است، آب آن از رحمت الهی و شیرینی آن از بهشت است، اما باید بدانید که مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می‌شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می‌نماید.

 خربزه دارای ویتامین A است، از این رو در ترمیم و تجدید سلول‌های بدن نقش دارد. همچنین خربزه با داشتن خاصیت ادرارآور، در بیماری‌های سنگ کلیه و مثانه مفید است. خربزه سرشار از ویتامین‌های A، D وC و سلولز است. این میوه به علت دارا بودن خاصیت ملین، برای معالجه یبوست تجویز می‌شود. این میوه باعث افزایش شیر در زنان شیرده می‌شود.

 

 

6 آبان:

 بهترین دمای مواد غذایی برای خوردن چند است؟

مصرف غذاهایی مانند سالاد الویه، بورانی، سالاد ماکارونی، ماست و خیار یا آب دوغ خیار که جزو غذاهای سرد هستند، مشکلی ندارد، اما در خصوص مصرف مواد غذایی تهیه ‌شده از فرآورده‌های گوشتی که هم به صورت سرد و هم گرم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، مسایل بهداشتی در موردشان مطرح است، به طوری که توصیه می‌شود در روزهای گرم از فرآورده‌های گوشتی کمتر استفاده شود و به طور کلی از سرد مصرف کردن آنها پرهیز و آنها را به صورت گرم تهیه کنید. تقریباً بهترین دمای مواد غذایی برای تحمل دستگاه گوارش در غذاهای سرد، 10 درجه بالای صفر و در غذاهای گرم 10 درجه بالاتر از دمای بدن است.

 اگر این دما به حد صفر برسد، ممکن است باعث اختلالات دستگاه گوارشی شود. ضمنا مصرف غذاهای خیلی سرد باعث اسپاسم عضلات معده و آسیب به دستگاه گوارش خواهد شد.

  

7 آبان:

 خواص فوق‌العاده‌ کلم قرمز

خوردن خوراکی‌های قرمز، مانع از ابتلا به سرطان می‌شود. کلم، سرشار از ویتامین‌های K، A ،C  است. یکی از دلایل مهم ایجاد نفخ بعد از خوردن کلم، وجود فیبر است، اما مصرف آن با وجود دردسرهایی که دارد؛ باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. این گیاه کم کالری سرشار از فیبر و برای افرادی که نگران وزن خود می‌باشند بسیار مفید است.

 از طرفی مصرف آن می‌تواند تا مدت زیادی باعث ایجاد احساس سیری شود به همین دلیل مانع از پرخوری خواهد شد. این گیاه به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدان در سلامت پوست بسیار موثر است.

  

8 آبان:

 برای جلوگیری از سرطان پروستات به نکات زیر توجه کنید

سبزیجات خانواده‌ کلم‌ها مثل براکلی، گل کلم و غیره سرشار از ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات هستند که تأثیر مثبتی روی سلامتی افراد دارد. ماهی‌ها و روغن‌های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. ویتامین E شهرت زیادی در افزایش سلامت پروستات و مقابله با سرطان آن دارد.

 روغن‌های گیاهی، مارگارین، گردو، دانه‌ها و مغزهای روغنی، جوانه‌ گندم و غلات کامل منابع خوب ویتامین E  محسوب می‌شوند. لیکوپن عنصری است که در گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی و هندوانه به وفور وجود دارد. سلنیوم یکی از املاح معدنی طبیعی است که نقش پیشگیرانه‌ای در برابر سرطان پروستات ایفا می‌کند. این آنتی‌اکسیدان مفید در گردو به خصوص گردوی برزیلی، غذاهای دریایی، ماهی، سبوس گندم، جوانه گندم، جو دو سر و برنج قهوه‌ای وجود دارد. محصولات تهیه شده از سویا از هیپرتروفی پروستات پیشگیری کرده و باعث کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی می‌شوند. آبمیوه‌های طبیعی (به خصوص آب انار)، آب و چای سبز بیشتری بنوشید، مصرف بیش از اندازه‌ گوشت قرمز و چاقی بی‌ارتباط با مشکلات مربوط به پروستات نیست. کاهش مصرف گوشت به لاغری نیز کمک کرده و خطر سرطان پروستات را از شما دور می‌کند.

 مایعات زیادی بنوشید و از غذاهای تند بپرهیزید.

  

9 آبان:

 چای خطر سرطان و بیماری قلبی را كاهش می‌دهد

نوشیدن چای از آسیب دیدن سلول‌هایی كه منجر به سرطان، بیماری قلبی و دیگر بیماری‌ها می‌شوند، جلوگیری می‌كند. چای یك نوشیدنی گیاهی مفید تلقی می‌شود. چای حاوی موادی به نام فیتوكمیكال است. این تركیبات به عنوان آنتی‌اكسیدان عمل می‌كنند و با صدمات حاصل از رادیكال‌های آزاد، مقابله می‌كنند.

ویتامین‌هایA وC  آنتی اكسیدان هستند، اما تركیباتی مثل كاتچین‌ها(Catechins)  هم در چای یافت شده است، چای با كاهش كلسترول، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.

  

10 آبان:

 نقش چربی‌ها در پیشگیری از سرطان

چربی مصرفی را كاهش دهیدو از روغن‌های خوب استفاده كنید، در جیره غذایی روزانه خود برای تأمین پروتئین، فقط به مواد گوشتی پرچربی اكتفا نكنید. سعی كنید (خصوصاً در سنین بالا) از گوشت‌های سفید و قرمز( 3 بار در هفته) به علاوه حبوبات بهره بگیرید، سعی كنید روغن زیتون و روغن كانولا (كلزا) را جایگزین روغن‌های نباتی جامد كنید، البته این روغن‌ها نباید تحت حرارت بیش از 130 درجه قرار بگیرند. غذاهای دریایی را فراموش نكنید كه حاوی چربی‌های نوع امگا-3 هستند و از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كنند.

 از مصرف چربی‌های بد اجتناب كنید. روغن‌های مضر، چربی‌های اشباع هستند، مثل روغن نخل، روغن نارگیل، روغن نباتی جامد، دنبه و چربی‌های متصل به گوشت. توجه به این نكته مهم است كه در اغلب غذاهای آماده مثل انواع ساندویچ و تنقلاتی چون چیپس و پیراشكی از روغن‌های جامد و مانده استفاده می‌شود. از این‌رو به شما توصیه می‌كنیم از مصرف مكرر این مواد غذایی اجتناب كنید و به ندرت و به صورت تفریحی آنها را استفاده كنید، زیرا مصرف زیاد چربی موجب تجمع بافت چربی در بدن می‌شود كه خود عاملی مهم در بروز سرطان است.

 

 11 آبان

 در مورد آلو بیشتربدانید

آلو برای رفع خشکی مزاج اثری فوق‌العاده دارد و برای تقویت این اثر می‌توان 200 گرم آلو را با 100 گرم شکر نیشکر و مقداری آب جوشانده و پس از صاف کردن، همه روزه یک ساعت قبل از صبحانه میل نمود. زیاده‌روی در خوردن آلو باعث سوء‌هضم و نفخ معده می‌شود که با مصرف مربای زنجبیل این عوارض رفع خواهد شد. آلو منبع سرشار پتاسیم بوده  و مصرف روزانه آن در تنظیم فشار خون بسیار مؤثر است. علاوه بر خواص آلوی تازه آلوی خشک نیز دارای اثر تسکین‌دهنده و آرامبخش قوی می‌باشد که به ویژه به افراد عصبی مزاج توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود حتماً از آلوی خشک استفاده نمایند، البته بهتر است آلوی خشک همراه سبزیجات تازه دیگر مصرف شود.

  

12 آبان:

 در مورد آبغوره بیشتر بدانید

آبغوره از فشردن میوه نارس انگور (غوره) که دارای رنگ سبز و مزه ترش است به دست می‌آید. غوره باید بدون آفت باشد، زیرا آبغوره که از غوره آفت‌دار گرفته می‌شود، زود کپک زده و فاسد می‌شود. آبغوره باید در ظروف شیشه‌ای در بسته نگهداری شود که هوا در آن نفوذ نکند. آبغوره دارای طبیعت سرد و خشک بوده، صفرای خون را کاهش داده و تشنگی را رفع می‌کند.

جهت رفع ویار زنان باردار و درمان اسهال مفید است. به مبتلایان به بیماری قند و خونریزی بینی مصرف آبغوره توصیه می‌شود، البته برای افراد سرد مزاج مفید نیست، چون باعث نفخ معده و تشدید و غلبه سردی مزاج می‌شود که البته با خوردن عسل یا شیره انگور این عارضه رفع می‌گردد.

 

13 آبان

 در مورد سرکه بیشتر بدانید

سرکه مایعی است با بوی تند و طعم بسیار ترش که از انواع انگور درشت و پرآب شیرین و رسیده بدست می‌آید. برای تهیه سرکه، انگور نشسته را در خمره لعاب دار سفالی کاملاً خشک ریخته و بدون بستن در خمره آن را در محلی با درجه حرارت 20 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنند.

 پس از مدتی پشه‌های مخصوص سرکه در دهانه خمره پدید می‌آیند. انگور پس از 40 روز به سرکه تبدیل می‌شود که لازم است آن را صاف کرده و در ظروف شیشه‌ای که درب آن با چوب پنبه محکم بسته شده نگهداری نمود. سرکه هر چه کهنه‌تر باشد ارزشش بیشتر است، به طوری که سرکه 7 تا 15 ساله بسیار قوی الاثر می‌باشد. از نکات جالب توجه در مورد سرکه این است که سرکه رسوبی آب درون سماور، کتری و شیرهای فلزی را پاک می‌کند که برای این منظور می‌توان سرکه را داخل کتری یا سماور جوشانده و بعد مواد رسوبی را پاک کرد.

 

 14 آبان:

 خورش‌های جا‌افتاده ویتامین کمتری دارند

برای تهیه یك خورش مطلوب، بهتر است سبزیجات را به جای سرخ كردن فقط كمی ‌تفت دهید تا آب آنها كشیده شده و حجم‌شان كمتر شود. سپس خورش را با حداقل روغن مصرفی در ظروفی كه احتیاج به ریختن روغن چندانی ندارند، طبخ كنید. اشتباه دیگر در طبخ خورش‌ها، زیاد پختن یا به اصطلاح جا افتادن غذا بر اثر ماندن طولانی مدت آن روی حرارت است كه این روش نیز از ارزش مواد غذایی و ویتامینی آن كم می‌كند.

 همان‌طور كه می‌دانید سبزیجات سرشار از ویتامین C و اسید فولیك هستند و این مواد مغذی نسبت به حرارت حساس هستند و در حرارت زیاد از بین می‌روند و در نهایت شما چیزی به جز تفاله سبزی به مصرف نمی‌رسانید. از این رو، برای تهیه انواع خورش‌ها باید در مدت زمان كمتر و در روغنی اندك خورش را پخته و از سرخ كردن آن اجتناب كنید.

  

15 آبان:

 آیا مصرف مكمل برای ورزشكاران ضروری است ؟

با وجودی که مکمل ممکن است قانونی، بی‌خطر و موثر باشد (به عنوان بهبود‌دهنده کارآیی) لازم است تعیین کنید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید، به عنوان مثال در بسیاری از دوندگان مسافت‌های طولانی زن ذخایر آهن پایین است و می‌توانند از مکمل آهن بهره ببرند، ولی در صورتی که ذخایر شما طبیعی باشد، این مکمل برای شما ضروری نیست.

 کراتین ممکن است برای ورزشکاران درگیر در ورزش‌های قدرتی تا حدی ارزشمند باشد، ولی در صورتی که یک ورزشکار استقامتی هستید، نیاز به آن ندارید و عوارض جانبی احتمالی آن توجیه‌پذیر نیست.

 این مطلب را همیشه در نظر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که موجب قهرمانی یک ورزشکار عادی گردد. فقط رژیم غذایی صحیح و منطقی، شرایط را برای حداکثر آمادگی جسمانی و انجام مطلوب فعالیت مهیا می‌کند.

 

 16 آبان:

 قبل از ورزش

همیشه بین آخرین وعده غذایی اصلی‌تان که خورده‌اید و ورزشی که می‌خواهید انجام ‌دهید، سه یا چهار ساعت فاصله بیندازید. دویدن با شکم پُر، برای دستگاه گوارش خطرناک است و احتمال دارد به آن صدمه بزند. در این صورت احتمال تهوع و اسهال وجود دارد. بهتر است قبل از ورزش، خوراکی مختصری بخورید، مثلا یک تکه کوچک نان و پنیر. موزی که زیاد رسیده نباشد، خوراکی بهتری است، زیرا از افزایش سریع مقدار قند خون جلوگیری کرده و هضم قند آن راحت است.

  

17 آبان:

 7 فرمان برای اینکه 100 سال زنده بمانید

فعال باشید. سطوح کلسترول خود را کنترل کنید. از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. فشارخون را کنترل کنید. وزن مناسب داشته باشید و آن را حفظ کنید. دیابت را کنترل کنید. از تنباکو دوری کنید.

 

 18 آبان:

 نکاتی درباره غذاهای مانده

مسلماً غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد. به همین دلیل لازم است تا جای ممکن غذای هر روز در همان روز پخته و تازه مصرف شود. باید توجه داشت که بعد از پخت، غذا نباید بیش از دو ساعت بیرون از یخچال بماند، زیرا نگهداری طولانی مدت غذا در خارج از یخچال، روی اجاق یا سر سفره می‌تواند باعث آلودگی آن شود. توجه داشته باشید که مصرف غذاهای مانده باعث بروز بی‌حالی و تهوع در افراد می‌شود.

  

19 آبان:

 نوع ظرفی که غذا در آن در یخچال نگهداری می‌شود مهم است

نوع ظرفی که غذا در آن در یخچال نگهداری می‌شود نیز از نظر واکنش‌های شیمیایی که بین غذا و ظرف رخ می‌دهد، اهمیت دارد. به طور مثال، روکش آلومینیومی ‌برای مواد غذایی اسیدی مثل غذاهای حاوی رب گوجه فرنگی ‌مناسب نیست. نگهداری مواد غذایی اسیدی و ترش در داخل ظروف رویی نیز سبب خورانندگی آن می‌شود.

 با دقت در ظروف رویی که جهت نگهداری آبلیمو یا ماست استفاده می‌شوند، درمی‌یابیم که بعد از یک یا دو روز ظرف سیاه می‌شود‌، چرا که نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو و ماست در این ظروف سبب خورانندگی ظرف می‌شود. در ضمن، ظرف غذا باید حتماً دردار  و روکش‌دار باشد تا آلودگی از محیط، وارد غذا نشود.

 

 20 آبان:

 غذاهای مانده را فریز نکنید

برخی خانواده‌ها غذای مانده را در فریزر می‌گذارند در حالی که در تمامی‌منابع علمی ‌این موضوع آمده که پس‌مانده غذا را نباید فریز کرد و حداکثر تا 48 ساعت می‌توان آن را در یخچال نگه داشت.

حین گرم کردن مجدد نیز باید حداقل 60 درجه‌ سانتیگراد به آن حرارت داد. متأسفانه این جزو مشکلاتی است که در مورد غذاهای مانده پیش می‌آید، زیرا حرارتی که مجدداً برای گرم کردن‌شان به آنها داده می‌شود، به این حد نمی‌رسد و این امکان وجود دارد که میکروب‌های وارد شده در غذا در آنها باقی‌مانده و سبب مسمومیت فرد شوند، بنابراین درست کردن غذا برای دو وعده و نگهداری آن در یخچال به ویژه برای خانواده‌هایی که در آن کودک یا خانم باردار یا شیرده یا افراد مسن، بیمار یا کسانی که مشکلات ایمنی دارند هست، مناسب نمی‌باشد.

  

21 آبان:

 اصول نگهداری مواد غذایی در کابینت

 به هیچ‌وجه خشکبار و مواد شوینده را در یک کابینت کنار هم نگذارید، زیرا مواد آروماتیک و شیمیایی شوینده‌ها به خشکبار منتقل می‌شوند. ادویه‌ها پودرهایی خشک هستند که باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند، در این مورد یخچال توصیه نمی‌شود.

مواد غذایی را زیر کابینت سینک قرار ندهید، زیرا امکان چکیدن آب فاضلاب روی آنها وجود دارد، به علاوه احتمال انتقال رطوبت هم به مواد غذایی و امکان فسادپذیری و احتمال نفوذ حشرات به این کابینت‌ها بیشتر است، به طور کلی هر ماده غذایی را هنگام نگهداری در کابینت در ظرف یا بسته‌بندی کامل پوشیده و  در محل مناسب مثل سطل‌های دردار قرار دهید که از انتقال رطوبت و گرد و خاک و آلودگی به ماده خوراکی جلوگیری شود.

 بهتر است خشکبار را برای استفاده کوتاه مدت خریداری کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آنها حفظ شوند. گونی یا بسته برنج را بهتر است روی پالت نگه دارید تا داخل کابینت. نکته دیگر اینکه برخی خانواده‌ها برای تغییر دکوراسیون و زیباسازی آشپزخانه بعد از مدتی کابینت‌های آشپزخانه را رنگ می‌زنند.

 به خوانندگان عزیز هشدار می‌دهم مواد شیمیایی فرار رنگ‌ها به آن سرعتی که شما انتظار دارید از سطوح خارج نمی‌شوند، البته ممکن است بوی تند این رنگ بعد از مدت کوتاهی کاسته شود، اما میزان ذرات رنگ موجود در هوای محیط به کندی کم می‌شود. به طور کلی مواد غذایی نباید در مکانی که بوی نافذ دارد نگهداری شوند، خواه بوی عطر باشد یا بوی رنگ یا هر چیز دیگری.

 

 

22 آبان:

 از روش بخارپز کردن برای تهیه غذایتان استفاده کنید.

اگر از این روش برای پختن غذا استفاده می‌کنید، باید به شما تبریک بگوییم، چون این روش سالم‌ترین روش پختن غذا به شمار می‌رود، زیرا از دست رفتن مواد مغذی به حداقل میزان ممکن تقلیل می‌یابد. در این روش شما مواد غذایی را به وسیله بخار آب، آماده خوردن می‌کنید. در این روش چون زمان پخت طولانی است، مقدار ویتامین C که به وسیله حرارت تجزیه می‌شود، زیاد است.

دیگ زودپز یکی از وسایل آشپزخانه است که به شما این امکان را می‌دهد که موادغذایی را بخارپز کنید. در دیگ زودپز با استفاده از بخار تحت فشار زیاد، سرعت پخت افزایش می‌یابد.

 به‌خاطر داشته باشید پس از آنکه دیگ زودپز به حرارت مناسب خود برسد، نیازی به حرارت دادن زیاد نیست و حرارت ملایم هم می‌تواند دمای داخل آن را به طور ثابت بالا نگه دارد.

  

23 آبان:

 نکات مهم در انتخاب و خرید نان

از خرید نان‌های بسته‌بندی شده بدون مجوز از سوپر مارکت‌ها یا فروشگاه‌های مواد غذایی خودداری کنید. از خرید و مصرف نان‌های سوخته یا بیات اجتناب نمایید. در شناسایی و معرفی واحدهای نانوایی که هنوز از جوش شیرین و نمک زیاد برای عمل‌آوری سریع خمیر و تقویت آرد بی‌کیفیت استفاده می‌نمایند، با دولت همکاری داشته باشید. به نان تازه و داغ کمی ‌فرصت دهید تا خنک شود.

پس از خنک شدن نان، به آهستگی نان‌ها را در پارچه یا کیسه نایلونی قرار داده و به منزل ببرید. هرگز برای حمل نان، از ورقه‌های روزنامه استفاده نکنید. می‌توانید در منزل، نان‌ها را به اندازه دلخواه برش داده و بلافاصله در کیسه‌های مخصوص فریزر قرار دهید و در فضای مناسبی از فریزر که از سایر بسته‌های فریزری دور باشد، قرار داده و به مدت طولانی نگهداری کنید.

  

24 آبان:

 روش‌های نگهداری مواد غذایی

برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها در مواد غذایی می‌توان از یخچال، فریزر، پختن و جوشاندن مواد غذایی در دمای بالای 70 درجه، نمک سود کردن و ترش نمودن میوه‌ها (ترشی‌ها) یا خشک کردن مواد غذایی (انواع برگه میوه‌ها) استفاده کرد.

باید توجه نمود که آن دسته از مواد غذایی که در منزل تهیه می‌شوند باید به صورت سرد در یخچال نگهداری گردند و یا قبل از مصرف در حرارت بالا پخته و گرم شده و سپس به مصرف برسند.

 از روش‌های مناسب دیگر برای جلوگیری فساد مواد غذایی و سبزیجات و میوه‌جات، نمک سود کردن و ترش نمودن میوه‌ها (ترشی‌ها) می‌باشد که با ایجاد محیط اسیدی و قلیایی بالا از رشد میکروب‌ها بر روی مواد غذایی جلوگیری می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام مصرف برخی از مواد غذایی از آب لیموترش استفاده گردد؛ چون این ترشی و نیز مصرف غذاهای ترش باعث می‌شوند که دستگاه گوارش اسیدی شده و میکروب‌ها نتوانند در دستگاه گوارش رشد کرده و باعث مسمومیت شوند. روش خشک کردن نیز از راه‌های دیگر نگهداری مواد غذایی در طولانی مدت می‌باشد.

 

 25 آبان:

 رعایت چند نكته در انجماد موادغذایی

سبزی‌ها را قبل از انجماد، توسط بخار و یا با مقدار كمی‌آب بپزید. سپس آن را سرد كرده، بسته‌بندی و منجمد نمایید. این عمل فعالیت دیاستازها را متوقف می‌سازد. مواد پروتئینی، چربی‌ها، هیدرات‌های كربن، ویتامین‌هایB  وC  موادغذایی را در 18- درجه سانتیگراد می‌توان حفظ كرد. درجه حرارت نگهداری مواد یخ زده نباید بیشتر از 15- درجه سانتیگراد باشد، یعنی مثلا 14- یا 12- یا غیره نباشد. كیسه حاوی موادغذایی قبل از انجماد باید خالی از هوا بوده و پاره نباشد. هنگام استفاده از محصول منجمد شده باید آن را از فریزر به یخچال انتقال داد تا یخ آن باز شود.

 این عمل موجب نگهداری رنگ، طعم و صرفه جویی در وقت است. خرید محصول منجمد باید در مرحله آخر خرید انجام گیرد و به محض ورود به منزل در یخچال نگهداری شود. طبخ سبزی‌های منجمد باید در مدت زمان كوتاه تری انجام گیرد، زیرا قبل از انجماد سبزی‌ها طبخ شده اند. موادغذایی را در كیسه‌های نایلونی، ظروف پلاستیكی یا آلومینیومی‌سربسته فریز كنید. هیچ گاه قطعات ماهی فریز شده را در آب باز نكنید،زیرا جذب آب موجب می‌شود كه طعم آن تغییر كند، اما انجام این كار در مورد ماهی درسته اشكالی ندارد.

موادی كه هیچ‌گاه نباید منجمد كرد عبارتند از: خامه، شیر، ژله، سس مایونز، كاهو، موز، تربچه، خربزه، طالبی و تخم مرغ سفت. بعضی از سبزی‌ها را كه به صورت خام مصرف می‌شوند، نباید منجمد كرد. سبزی‌ها را قبل از انجماد، تمیز شسته، پاك كنید. سپس با بخار پخته، فریز كنید. كندی در انجماد موجب فاسد شدن سبزی می‌شود.

 گوشت پرندگان فریز شده را توسط آب جاری و یا با قراردادن در یخچال باز كنید. مواد نشاسته‌ای حساسیت كمتری به سرعت انجماد دارند. گوشت سفید مثل مرغ و ماهی در اثر انجماد نسبت به گوشت قرمز آسیب پذیرتر است.

 

 

26 آبان:

 نگهداری گوشت در فریزر

اگر شما قصد نگهداری طولانی ‌مدت گوشت را دارید، باید بلافاصله و با حداکثر سرما آن را منجمد کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آن در بالاترین سطح باقی بماند و نیز بهترین نحوه مصرف گوشت‌‌های فریز شده این است كه آن را از فریزر خارج كرده و داخل یخچال بگذاریم تا كم كم از حالت انجماد خارج شود. برای این کار تنها کافی است که پس از خریدن گوشت قرمز، آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و به صورت کاملا نازک، درون یک نایلون پلاستیکی پهن‌ کنید و آن را داخل فریزر بگذارید.

هرچه حجم گوشت درون بسته کمتر باشد و شما آن را پهن ‌تر و نازک ‌تر کرده باشید و دمای فریزرتان پایین‌تر باشد، گوشت هم زودتر یخ می‌زند و کیفیت بالای آن هم از دست نمی‌‌رود.

 کسانی که قصد استفاده از گوشت چرخ‌كرده را دارند، می‌توانند گوشت را به صورت تازه به تازه چرخ کنند و حداکثر تا 3 روز آن را داخل یخچال بگذارند. اگر هم امکان چرخ کردن مداوم گوشت تازه برای شان وجود ندارد، می‌توانند گوشت قرمز فریز شده‌ شان را در صورت نیاز از فریزر خارج، چرخ و استفاده کنند.

 مهم‌ ترین توصیه این است که حتما تاریخ قرار دادن گوشت داخل فریزر را با یک ماژیک مناسب روی بسته ‌بندی آن بنویسید و گوشت‌‌هایی که زودتر داخل فریزر گذاشتید را هم زودتر مصرف کنید تا همیشه گوشتی با بهترین کیفیت در دسترس داشته باشید.

  

27 آبان:

 نکات تغذیه‌ای بسیار مفید برای سرماخوردگی

تغذیه مناسب برای مقاومت در برابر سرماخوردگی و بهبودی آن بسیار حائز اهمیت است. برای شست و شوی هر چه سریع‌تر و موثرتر سموم داروها حجم زیادی مایعات بنوشید.

 آب و آبمیوه تازه می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. چای کمرنگ نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر اشتهایتان خیلی کم شده تا وقتی که حجم بالایی مایعات می‌نوشید، اجباری به خوردن نیست. در این دوران باید بار بدن را کم کرد، چون بدن در حال مبارزه با عوامل بیماریزا است. غذاها باید بسیار سبک باشند تا به راحتی هضم شوند. بهترین غذاها سوپ‌های سبزیجات، عصاره گوشت، سالاد‌ها، مرغ و ماهی آرام‌پز است.

  

28 آبان:

 با خواص گریپ‌فروت آشنا شوید

گریپ‌فروت میوه بسیار خوبی برای مبارزه با سرما خوردگی است. گریپ‌فروت حاوی میزان بالایی ویتامین C است. همچنین به سم‌زدایی کبد کمک می‌کند. کبد خط حمله سیستم ایمنی شما است و هنگامی ‌که ایمنی تضعیف می‌شود، شما نیاز به ماده قلیایی و غیر اسیدی دارید تا کبد را در رفع سموم یاری نمایید. تمام مرکبات هنگامی‌ که در بدن متابولیزه می‌شوند، به قلیا تبدیل می‌شوند. با خوردن گریپ فروت بدن شما سم‌زدایی به مراتب بهتری نسبت به سایر مرکبات دارد. اگر از دارو‌های کاهنده کلسترول خون، داروهای کاهنده فشار خون و دارو‌هایی برای درمان اختلالات روانی، و یا آنتی‌هیستامین‌ها و یا حتی هر داروی دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است پیش از مصرف گریپ‌فروت با پزشک یا متخصص تغذیه خود در این رابطه مشورت نمایید.

  

29 آبان:

 در هنگام سرماخوردگی مایعات گرم بنوشید

ویروس‌های سرما خوردگی در درجه حرارت حدود ۳۲درجه سانتیگراد به سرعت رشد و تکثیر می‌یابند. این در حالی است که اگر درجه حرارت بالاتر باشد، احتمال تکثیر آنها کم می‌شود. پس نوشیدنی‌های گرم بنوشید. این نوشیدنی‌ها گلوی شما را گرم می‌کنند و به نظر می‌رسد به این ترتیب تکثیر ویروسی مختل می‌شود.

 همچنین مایعات گرم بر باز کردن مجاری تنفسی تاثیر می‌گذارند. نوشیدن نوشیدنی‌های گیاهی مثل چای زنجبیل بسیار مفید است، چراکه علاوه بر اثر گرمایی، خاصیت ضد ویروسی دارد.

  

30 آبان:

 در فصل سرما از زنجبیل غافل نشوید

خواص ضد باکتری و ضد ویروس و ضد قارچ زنجبیل به سیستم دفاع بدن کمک شایانی می‌کند و در نتیجه برای مقابله با سرماخوردگی زنجبیل در ردیف نخست داروهای مؤثر قرار دارد. در تحقیقاتی که در ژاپن انجام شده دریافته‌اند که زنجبیل خاصیت آنتی‌هیستامین دارد و اثر آن بر ضد سرفه با اثر کدئین رقابت می‌نماید.

 همچنین بعنوان ضد درد اثرش شبیه آسپرین است، بدون اینکه سمیت آسپرین را داشته باشد. زنجبیل با تاثیر بر روی ترکیبات طبیعی بدن به نام ایکوزانوئیدها باعث کاهش عکس‌العمل‌های شدید حساسیتی و آلرژیک می‌گردد. این گیاه برای کاهش حرارت بدن در موارد تب‌های شدید مؤثر است و به عنوان ضد التهاب و مسکن درد مؤثر می‌باشد.

 

 

 

برچسب ها: جراحی، فرآورده‌های گوشتی، گوارش، ویتامین E، کاهش چربی خون، آنتی‌اكسیدان، فلاونوئید تعداد بازديد: 565 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز