Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05:55

20
فروردین
توصیه‌های ایمنی در سفرهای نوروزی

توصیه‌های ایمنی در سفرهای نوروزی

در این برنامه، مدت زمان مسافرت، مسیر دقیق توقفگاه‌های بین راه را مشخص کنید...

 

 

قبل از شروع سفر، برنامه مسافرتتان را تنظیم کنید

 در این برنامه، مدت زمان مسافرت، مسیر دقیق توقفگاه‌های بین راه را مشخص کنید. همچنین بهتر است از وضعیت هوای مقصد و مسیر سفر، اطلاع کافی داشته باشید و مراکز امداد رسانی را در طول مسیر شناسایی کنید. پیش از ترک منزل، یک بار دیگر وسایل مورد نیاز در طول سفر را بازبینی کنید. برای اطمینان از این که همه وسایل مورد نیاز را برداشته اید، قبلا صورتی از آنها تهیه کنید و از بردن وسایل اضافی و غیرضروری خودداری کنید. با یاد و نام خدا سفرتان را شروع کنید. اگر با وسایل نقلیه عمومی مسافرت می‌کنید، برای سوارشدن به موقع خود را به محل تعیین شده برسانید تا حوادث احتمالی باعث جاماندن شما نشود.

 

توصیه‌های بهداشتی

 عید نوروز فرصتی مناسب برای مسافرت است. اگر به هر دلیلی، تصمیم به مسافرت گرفته‌اید و یا در نظر دارید برای مدتی از محل زندگی خود دور شوید، در این صورت شرایط جدیدی را تجربه خواهید کرد که ممكن است بر وضعیت جسمی‌تان تأثیر گذارد. برای آنکه در طول سفر، این شرایط بر سلامتی و شادابی‌تان تأثیر منفی نگذارد، بهتر است به این نکات توجه کنید:

باید توجه داشته باشید افرادی که دارای شرایط خاص هستند، باید در طول سفرشان از دستورهای ویژه‌ای پیروی کنند؛ مثلا سفرهای هوایی برای زنان باردار در اواخر بارداری ممنوع است. در هر صورت، اگر شرایط جسمی‌‌و روحی خاصی دارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما درباره نحوه مسافرتتان با پزشک خود مشورت کنید. همیشه توجه داشته باشید که کودکان نسبت به تغییر شرایط محیط حساس‌تر هستند، بنابراین نسبت به کودکان در طول سفر، توجه بیشتری داشته باشید.

 آب و غذای کافی به همراه داشته باشید و تا حد ممکن در طول مسافرت غذا را برای مصرف یک وعده غذایی تهیه کنید. در صورت باقی ماندن غذا، آن را در ظرف سربسته ، در مکان سرد نگهداری کنید. همچنین قبل از مصرف غذای باقیمانده آن را به مدت کافی حدود 20 دقیقه حرارت دهید.

 فقط زمانی از دارو استفاده کنید که سایر توصیه‌ها برای شما مفید نبوده باشد. داروها را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید. راننده خودرو باید در مصرف داروها دقت کند؛ چون موجب کاهش هوشیاری و افزایش احتمال تصادف می‌شود.

 سعی کنید در مسافرت یک کیف مخصوص وسایل و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشید. در این کیف کارت یا دفترچه بیمه خدمات درمانی خود و هم سفرانتان و آخرین نسخه‌های پزشکی تان را بگذارید. همچنین اگرعینک اضافی دارید آن را همراه خود ببرید. بیماران قلبی هنگام مسافرت آخرین نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند. اگر داروهایی را به طور مرتب مصرف می‌کنید، به مقدار کافی آنها را به همراه ببرید. اگر مبتلا به آسم، حساسیت، صرع، بیماری‌های قلبی، بیماری قند یا بیماری خاص دیگری هستید، هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روی پیراهن، گردن بند یا مچ بند داشته باشید. در مسافرت مقداری داروهای اولیه مانند مسکن‌های ساده، پماد سوختگی، قرص مسافرت، محلول‌های ضدعفونی و وسایل زخم بندی در کیف بهداشتی خود همراه ببرید. هنگام مسافرت، در کیف بهداشتی خود نام و نشانی نزدیک ترین اقوام و آشنایان خود را بگذارید. هنگام مسافرت، کودکان را تنها نگذارید. بهتر است برگه ای شامل نام و نشانی کامل در جیب آنان قرار دهید.

  

توصیه‌های ایمنی

نکات ایمنی برای پیشگیری از حوادث در سفر عبارتند از:

 اتومبیل را قبل از حرکت از نظر فنی بررسی کنید (لاستیک، چراغ‌های راهنما، ترمز،تیغه برف پاک‌کن و ...).

 از مناسب بودن شرایط آب و هوایی و جاده‌ها اطمینان حاصل نمایید.

 در صورت امکان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه شکن مجهز کنید.

 از خطوط وسط و کناره جاده در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید.

 در صورت بخارکردن شیشه جلو، از دستگاه تهویه خودرو استفاده نموده یا شیشه سمت راننده را کمی‌پایین آورید تا بخار حاصله از بین برود.

 حتما از پر بودن باک بنزین اطمینان حاصل نمایید.

 حفظ فاصله مناسب از وسیله نقلیه جلویی با توجه به سرعت‌های تعیین شده ضروری است.

 هنگام رانندگی در هوای مه آلود، به چراغ عقب خودروی جلویی، اعتماد کامل نداشته باشید.

 میزان باد لاستیک‌های خودرو اهمیت بسیاری دارد، زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسب ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشترخواهد بود.

 هر چرخ به ازای 10 درصد باد ناکافی، 10 درصد از عمر مفیدش را از دست می‌دهد.

 عمق شیار لاستیک‌ها مخصوصا در برف و باران شدید ممکن است ضامن حفظ جان شما باشد. عمق این شیارها باید حداقل 3 میلی متر باشد.

 از رانندگی در لبه‌ها و شانه‌های راه خودداری کنید.

 در یک سطح لغزنده هنگامی‌که سرعت دارید، ازتغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری نمایید.

 بارهای داخل صندوق عقب و روی باربند را کاملا محکم نموده و از حمل بارهای سنگین و حجیم خارج از ظرفیت و حدود ابعاد اتومبیل بپرهیزید.

 جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی و تجهیزات ایمنی ترافیک (چراغ قوه و مثلث احتیاط) را همیشه به همراه داشته باشید.

 از قراردادن و روشن نمودن وسایل حرارتی یا روشنایی (نظیر گاز پیک نیک) دراتومبیل به علت احتمال ایجاد گازگرفتگی و آتش سوزی بپرهیزید.

 با بستن کمربند ایمنی، احتمال مرگ ناشی از ضربه به سر را کاهش دهید.

 از حمل بارهای خطرناک نظیر کپسول گاز، بنزین، نفت، مواد شیمیایی قابل احتراق و ... خودداری نمایید.

 حین رانندگی جهت حفظ تمرکز، از کشیدن سیگار، صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مشاجره و شوخی خودداری نمایید.

 درصورت احساس خستگی و خواب آلودگی از رانندگی بپرهیزید.

 در صورت مشاهده صحنه تصادف، از ازدحام در محل بپرهیزید.

 درصورت وقوع تصادف، راه را برای آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی باز کنید.

 با نیروهای امدادی نهایت همکاری را انجام دهید.

به همراه داشتن لوازم برای یک گردش بین‌راهی

بسیاری از افرادی که با خودروی خود سفر می‌کنند، مایلند در بین راه اقامتی کوتاه داشته و ضمن استراحت و رفع خستگی، از مناظر طبیعی در طول مسیر بهره ببرند.

 برای داشتن یک سفر بی خطر، از به همراه بردن اجاق گازهای کوچک مانند گاز پیک نیک جلوگیری كنید چراکه به همراه داشتن اینگونه ملزومات در مواقع بروز تصادفات رانندگی می‌تواند بسیار حادثه ساز باشد.

 می‌توان به جای به همراه داشتن اینگونه وسایل، تنها یک فندک یا کبریت به همراه داشت و با استفاده از چوب‌های خشک در فضایی مناسب به برپایی آتش و خوردن یک چای داغ پرداخت. یا می‌توان از فلاسک‌های کوچک برای تهیه چای استفاده کرد که راحت تر و بی دردسرتر هستند.

 به همراه داشتن زیرانداز، لباس گرم، ظروف یکبار مصرف و سبک وزن، مواد غذایی و خوراکی‌های سرد نیز برای یک اقامت و گردش بین راهی ضروری به نظر می‌رسد.

 بهتر است از خوردن غذاهای بین راهی جلوگیری کرده و تا رسیدن به مقصد برای سرحال بودن بیشتر، تنها به خوردن غذاهای ساده مبادرت شود.

بطورکلی، واژه نوروز از دیرباز واژه سفر را نیز همواره به دنبال داشته است. ورود عمو نوروز و رفتن ننه سرما خود دو سفری هستند که در افسانه‌های ایرانی به عنوان بخشی از فرهنگ نوروزی ما ایرانیان به آن اشاره شده است.

 

چه خوب است که ما ایرانیان امروز همچون گذشتگان خود به سفرهای آرام، بدون هیجان و ساده بپردازیم تا با استفاده از طبیعت و محیط اطراف، لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز برای خود و همراهان خود به ارمغان آوریم.

 

برچسب ها: اتومبیل، پاک‌کن، دنده سنگین تعداد بازديد: 440 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز