Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 00:08

19
فروردین
جملاتی از جنس مهربانی

جملاتی از جنس مهربانی

در آغازین گردش قلم و انعكاس مكنونات قلبی‌ام در آستانه شروع سال 1391 فرا رسیدن نوروز باستانی و آغاز فصل بهار را به حضور شما همراهان گرانقدر ...

جملاتی از جنس مهربانی

 

 

در آغازین گردش قلم و انعكاس مكنونات قلبی‌ام در آستانه شروع سال 1391 فرا رسیدن نوروز باستانی و آغاز فصل بهار را به حضور شما همراهان گرانقدر و دانش دوست تبریك و تهنیت عرض نموده و بهترین آرزوهایم را تقدیم حضورتان می‌كنم. به هر رو با تمامی زشتی و زیبایی و فراز و فرودهای تحمیلی یا خودساخته‌مان در اولین سال آخرین دهه قرن سیزدهم با به پایان رسانیدن فصل زمستان سرد و عبوس با آن آسمان خاكستری رنگ و سموم انباشته شده و ذرات معلق متراكم گردیده‌اش سال 90 را پشت سر گذاشته و به استقبال سالی نو و بهاری پر رمز و راز دیگر می‌شتابیم.

فصلی كه همه‌اش پر از نعمت و بركت شكفتن، شكوفایی، زایش و بالندگی، رویش و پویش، تحویل، تحول و تغییر می‌باشد، انوار زرین آفتاب از ورای ابرهای سفید شتابان در پی هم و از لابه‌لای قطرات باران رحمت رنگین كمانی را پدیدار ساخته و باد بهاری با راندن ذرات متراكم و دور نمودن آنها از محیط زندگی سر در پی ابرهای آسمانی نهاده و آنها را به بازی گرفته و وادار به جابجایی و گریز می‌نماید، بدین سان از لابه‌لای ابرها آسمانی آبی را نمایان می‌نماید و با جهش برق و غرش رعد آتش بازی زیبای بهاری را به تصویر می‌كشد.

 دشت و دمن و كوه و چمن جان دوباره گرفته و فرش زمردین سبزه‌ها گسترده‌تر شده و آذین شكوفه‌های رنگارنگ به آراستن درختان پرداخته و زمزمه جویبار و همهمه كوهسار دشت و دمن و باغ و چمن را جهت استقبال از پرستوهای مهاجر و پیشواز از بلبلان شیدا و پرستوها مهیا ساخته و آنها را به سوی لانه و كاشانه خود فرا می‌خواند.

 هر دم دسته‌هایی از پرستوها از راه رسیده و لانه‌های خود را جهت استقرار و آغاز زاد و ولد آماده می‌سازند و عروس چمن با وزش نسیم بهاری به خودنمایی و دلبری و دلربایی می‌پردازد. عطر سكرآور سنبل، سوسن، نرگس، یاسمن و لاله مشام جان را معطر ساخته و مهر‌ورزی و مهربانی را در دل‌ها پدیدار ساخته است. در این گیر و دار تحولاتی آغاز گردیده كه نوسازی و نوآوری در هر سوی طبیعت و در تمامی گستره ایران زمین آغاز شده و به طور فزاینده‌ای به رنگ‌آمیزی و آماده سازی مادر زمین برای فصول چهارگانه پیش رو می‌پردازد.

 

تامین نیازها

 فكر و اندیشه بنده و همكارانم در این گردش چرخ گردون و تحول و نوآوری طبیعت به این سو كشیده می‌شود كه با سونامی به حركت در آمده سوء‌تغذیه آغاز گردیده در سال 90 و خیزش و غرش و حركات دورانی بهمن بیماری‌های متعدد غیر واگیر مزمنی كه با هر چرخش به تعداد و شدت آنها افزوده می‌شود در سال 91 چه باید كرد؟ در قبال خانواده‌های محترمی كه تحت تاثیر فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ تحمیلی هر روز بیشتر از روز پیش قدرت خرید خود را در قبال تامین نیازهای اجتناب‌ناپذیر خودشان از دست می‌دهند چه سیاستی و چه كیاستی را باید به كار گرفت و در گیر و دار اقدامات صرفه‌جویانه خانواده‌ها از چه راهی و با چه نیرویی می‌توان اولویت‌های اهداف بودجه‌بندی آنها را به سوی حفظ سلامتی و توان كار و اندیشه‌شان سوق داد.

 

این امر حیات بخش اجتماعی را چه سازمانی و كدام گروهی با چه بودجه‌ای و با كدام نیرویی به عهده خواهد گرفت؟

 اجازه می‌خواهم رخدادهایی كه تحت تاثیر بیكاری نان‌آوران و نیروی كار و كوشش خانواده و یا كاهش درآمدشان در قبال تامین نیازهای زیستی‌شان رخ می‌دهد در چند سطر و به ساده‌ترین وجه تا آنجایی كه به عنوان یك متخصص تغذیه پر تجربه در قبال تغذیه خانواده‌های آسیب پذیر بارها مشاهده كرده‌ام و از گرفتاری آنها با تمام وجودم مطلع هستم،  با زبان قلم برشمارم تا خود به داوری بپردازید كه عدم توجه به عوامل بازدارنده حركت رو به افزایش موج آغاز شده در جهت گسترش سوء تغذیه ناشی از گرسنگی سلولی و پنهانی و بدخوری و افراط و تفریط در قبال برطرف نمودن گرسنگی‌های شكمی چه سرنوشت غم‌آوری را برای خانواده‌هایی كه بالاترین و مقدم‌ترین صرفه‌جویی‌ها را در قبال كاهش كیفیت تغذیه خود و جگر گوشگانشان روا می‌دارند، دارد، غافل از آنكه پیامدهای صوری ناشی از كاستن كیفیت و تنوع مواد غذایی سفره خانواده و گرایش به تامین مواد غذایی پر حجم و سیر كننده بی‌كیفیت فاقد مواد مغذی لازم چه سرنوشتی را برای اعضای خانواده از بعد رشد و بالندگی در كودكان و چه مسایل جبران ناپذیری را از لحاظ زیستی و حفظ توان كار و كوشش برای بزرگسالان پدیدار خواهد ساخت و در نهایت شاید صد برابر بیشتر از آنچه كه صرفه‌جویی نموده‌اند به هزینه دوا و درمان و بازتوانی افراد خانواده افزوده خواهد شد.

 

سلامت،در گرو تعادل و تنوع تغذیه‌ای

 دلم می‌خواهد به مسیری كه تمامی خانواده‌های قربانی عدم توان تامین هزینه نیازهای متعدد زیستی‌شان كه با حذف قابل توجه بودجه اختصاص داده شده خود برای تامین نیازهای روزمره به مواد غذایی مصرفی‌شان آغاز نموده و می‌نمایند توجه كنید كه به كجا منتهی می‌گردد. توجه بفرمایید كه چه‌سان بطور خزنده‌ای با عدم اجرای توصیه طلایی حفظ سلامتی جسم و گسترش ذهن و توان اندیشه و تامین قدرت مقاومت در قبال عوامل بیماری‌زا و افزایش امید به زندگی و ... كه در گرو حفظ تعادل و تنوع در تغذیه روزمره می‌باشد، ولی با حذف تدریجی و یا كاهش شدید میزان این یا آن گروه اصلی مواد غذایی مثل گروه شیر و لبنیات یا سبزیجات و میوه‌جات، گوشت‌های سفید و قرمز و ... تحولات منفی غیر قابل جبرانی رخ خواهد داد؟ با پاسخگویی صرف به رفع گرسنگی‌های شكمی با بهره‌گیری از بی‌كیفیت‌ترین و ارزان‌ترین مواد غذایی به تدریج میلیاردها سلول متعدد و متخصص بدن ذخایر خود را در قبال ریزمغذی‌ها به مصرف می‌رسانند یعنی از ویتامین‌های 13 گانه، مواد معدنی 16 گانه، اسیدهای آمینه‌ ضروری كه بدن قادر به ساختن آنها نمی‌باشد، اسیدهای چرب لازم و تركیبات ضد زنگ یا آنتی‌اكسیدان‌هایی كه بدن قادر به ساختن آنها نمی‌باشد تهی و تهی‌تر می‌گردند. عدم دسترسی سلول‌ها به ضروری‌ترین نیازهای روزمره‌شان تغییراتی را از بعد شیمیایی، فیزیولوژیكی و آناتومی در تك‌تك آنها پدیدار می‌سازد و سلامتی آنها را با خطر مواجه می‌نماید و با فرسودگی سلول‌ها و كاهش توان كاری آنها بافت‌های سالم نیز ساخته نمی‌شود و در نتیجه ارگان‌های حیاتی بدن نیز از سلامتی كامل برخوردار نخواهند گردید تا وظایف عدیده‌ خود را درست به انجام برسانند. متاسفانه بازتاب این رخداد و روند سیر و پیشرفت گرسنگی‌های پنهانی به دو صورت متفاوت در اعضای خانواده نمودار می‌شود.

 

عوارض در بزرگسالان

 در گروه نان آوران و بزرگسالان خانواده چه تغییراتی را سوء‌تغذیه آغاز گردیده پدیدار خواهد ساخت: بدخوابی، كم‌خوابی، افسردگی، پرخاشجویی، افت توان كار بدنی به صورت خستگی‌های زودرس، عدم هماهنگی در عملكرد قلب و گردش خون یا روند عملكرد شش‌ها و مبادله گازهای بدن، افت و نوسان فشار خون، گرفتگی و دردهای عضلانی، مفصلی و استخوانی، افت توان مقاومت در قبال عوامل بیماریزای محیطی مخصوصا در تغییر فصل‌ها، غیبت از كار به طور مكرر به علت بیماری، كاهش درآمد بیشتر ناشی از غیبت از كار یا بستری شدن جهت مداوا به دو صورت عدم توان انجام اضافه كار و حفظ موقعیت قبلی و تامین هزینه‌های سنگین دوا و دكتر و درمان یا احیانا بستری شدن در بیمارستان و طی دوره نقاهت در منزل. متاسفانه روند سیر كمبودهای تغذیه‌ای نه تنها جسم و توان آن را تحلیل می‌برد، بلكه در ذهن و اندیشه افراد نیز تاثیرگذار می‌باشد مانند: فراموشی، عدم تمركز، كندی عكس‌العمل به موقع در قبال رخدادهای غیر مترقبه، افزایش حوادث شغلی و تصادفات رانندگی و ... .

 

عوارض در كودكان

و اما در قبال كودكان و نوجوانان علاوه بر مسائل پیش گفت حتی عدم امكان تامین كامل یكی از ریزمغذی‌ها، در روند سرعت افزایش قد و توسعه تفكر و اندیشه و توان فراگیری و یادآوری فرا گرفته‌ها، بی‌حوصلگی و ناآرامی، عدم تربیت‌پذیری و یادگیری رفتارهای هنجار و صدها نوع بیماری و عوارض مختلف دیگر نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگر به مجموعه پیامدهای عدم تامین نیازهای روزمره افراد خانواده و جامعه به یك تغذیه متعادل و متنوع از بعد اقتصادی نگریسته شود، فقط از جهت افت درآمد ناخالص ملی و پرت بودجه‌های آموزشی به علت افت توان یادگیری بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان در سال می‌گردد، حتی بدون احتساب از دست رفتن و مرگ و میر زود هنگام افراد كارآمد و متخصص.

 

جمع‌بندی

از این رو از تمامی خانواده‌ها و كلان برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران و مجریان صاحب قدرت عاجزانه درخواست می‌گردد در قبال بهبود تغذیه فردی، خانوادگی‌، جامعه محلی و ملی بذل عنایت و توجه بیشتری را در سالی كه پیش رو داریم فرموده و با تامین نیازهای تغذیه‌ای حیاتی و بهبود كیفیت زندگی جامعه، توجه لازم را مبذول فرمایند یا با یك فراخوان موثر به عزم ملی و جلب مشاركت مردمی پرداخته و مشتركا به سوی حل مشكل فراگیر و رو به توسعه هدایت‌شان فرمایند. هر گونه تعلل و تردید چنان بهای سنگینی را به كل جامعه تحمیل خواهد نمود كه در حال حاضر به وصف نیاید و در فكر و اندیشه نگنجد.

برچسب ها: دردهای عضلانی، بی‌حوصلگی، خستگی‌های زودرس، ناآرامی، گرسنگی‌های پنهانی تعداد بازديد: 554 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز