Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 10 مهر 1403 - 08:19

22
دی
خوب بخوريد تا خوب بشنويد!

خوب بخوريد تا خوب بشنويد!

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین A همراه با ویتامین‌های C و E و منیزیم برای جلوگیری از تشكیل رادیكال‌های آزادی كه در هنگام تشكیل صدا به وجود می‌آیند مفید است.

دكترسيد مسعود كيمياگر

 

 

بسیاری معتقدندكه كم شدن شنوایی ناشی از كهولت سن اجتناب‌ناپذیر است. هنگامی كه پیر می‌شویم این عارضه ممكن است به وجود بیاید، اما آیا می‌دانستید كه گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی‌ شما  می‌تواند به بهبود شنوایی كمك كند؟  

درست متوجه شدید. شنوایی نه تنها با قرار نگرفتن در معرض صدای بلند، نظافت دائمی مجرای گوش توسط پزشك متخصص و ... اصلاح می‌گردد، بلكه با اعمال تغییراتی در شیوه زندگی به خصوص در نوع غذایی كه می‌خورید نیز بهبود می‌یابد.  

مطالعات نشان داده‌اند افرادی كه از درجات مختلف نقص شنوایی رنج می‌برند، به برخی كمبودهای غذایی نیز مبتلا می‌باشند. شنوایی خود را با گنجاندن مواد غذایی كه در این مقاله می‌آید تقویت كنید. به این ترتیب نه تنها به سلامت گوش‌های خود بلكه به سلامت كل بدن خود كمك كرده‌اید. 

مواد غذایی غنی از منگنز 

مواد غذایی غنی از منگنز نیز به شنیدن بهتر كمك می‌‌كنند، زیرا این ماده معدنی در تشكیل بافت‌های همبند (پیوندی) و استخوان‌ها موثر است. به علاوه برای عملكرد طبیعی مغز و اعصاب مفید است. شاید وزوز گوش شما به دلیل كمبود منگنز بدنتان باشد. منابع منیزیم عبارتند از سیب، زردآلو، آووكادو، لوبیا، آناناس، توت، كشمش، كرفس و حبوبات. 

غذاهای سرشار از ویتامین D

غذاهای غنی از ویتامین D به بهبود شنوایی كمك می‌كنند، زیرا ویتامین D مسئول جذب كلسیم در بدن است كه خود این ماده برای داشتن استخوان‌های محكم ضروری است. فقدان این ویتامین در بدن منجر به كاهش تراكم استخوان در بزرگسالان خواهد شد و این حالتی است كه استخوان گوش سخت و دارای خلل و فرج می‌گردد.

منابع ویتامین D عبارتند از ماهی‌های روغنی مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن، جگر و زرده تخم‌مرغ. قرار گرفتن به مدت چند دقیقه در مجاورت نور خورشید نیز می‌تواند ویتامین D را تامین كند. 

ویتامین C، ویتامین E و منیزیم 

میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند كلم براكلی، فلفل سبز و فلفل قرمز، گل كلم، كلم برگ، كلم بروكسل، لیموترش، آناناس، توت‌فرنگی و مركبات از جمله منابع ویتامین C هستند.  

منابع ویتامین E نیز شامل سبوس گندم، سبزیجات برگدار سبز، مارگارین و روغن‌های گیاهی (سویا، ذرت و كتان) می‌باشند.  

منابع منیزیم عبارتند از: فرآورده‌های لبنی، گوشت، ماهی، ماكیان، سبزیجات سبز و حبوبات. اختلال یا نقص گردش خون، فشار خون بالا و سخت شدن استخوان‌های گوش میانی برخی از دلایل صدا كردن یا به اصطلاح وزوز گوش هستند كه معمولاً با كاهش میزان شنوایی نیز همراه است. 

مواد غذایی سرشار از اسید فولیك

مصرف غذاهای سرشار از اسیدفولیك تولید هموسیستئین را كه به نظر می‌رسد عامل برخی كم‌شنوایی‌ها باشد، كاهش می‌دهد و گردش خون را به ساختارهای داخلی گوش تقویت می‌كند.

از جمله منابع اسید فولیك عبارتند از جگر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، كلم براكلی، كاهو، بادام زمینی، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ كامل، توت‌فرنگی و گل كلم. 

غذاهای غنی از ویتامین B12 

غذاهای سرشار از ویتامین B12 (كوبالامین) از طریق تنظیم كردن تشكیل گلبول‌های قرمز خون، مشاركت در متابولیسم هموسیستئین و جلوگیری از وزوز گوش به تقویت شنوایی كمك می‌كنند. 

منابع ویتامین B12 عبارتند از گوشت‌های قرمز، جگر، مرغ، ماهی، فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ. 

غذاهای سرشار از ویتامین A

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین A همراه با ویتامین‌های C و E و منیزیم برای جلوگیری از تشكیل رادیكال‌های آزادی كه در هنگام تشكیل صدا به وجود می‌آیند مفید است.  

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند قرار گرفتن در معرض صدای زیاد جریان خون را به سمت گوش داخلی كاهش می‌دهد. ویتامین‌ها و مواد معدنی ذكر شده رادیكال‌های آزاد را جمع‌‌آوری كرده و از بین می‌برند.

منابع گیاهی ویتامین A عبارتند از سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره یا زرد و میوه‌های زرد رنگ، كلم براكلی، كدو حلوایی، اسفناج، شلغم، هویج، گل‌كلم، سیب‌زمینی، كدو و زردآلو و منابع حیوانی آن عبارتند از جگر، شیر، كره، پنیر و تخم‌مرغ كامل.  

 

برچسب ها: كم شدن شنوایی، علت کم شدن شنوایی، رژیم غذایی برای بهبود شنوایی، رجات مختلف نقص شنوایی، مواد غذایی غنی از منگنز تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز