Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:36

29
آذر
بايدها و نبايدها درباره مصرف چای

بايدها و نبايدها درباره مصرف چای

چای علاوه بر اینكه یك نوشیدنی محسوب می‌شود به عنوان یك گیاه دارویی با ارزش نیز تلقی می‌شود.

بايدها و نبايدها درباره مصرف چای

 

چای یكی از نوشیدنی‌های پرطرفدار است و در تحقیقات فراوانی كه درباره مصرف چای انجام شده آمده است كه مصرف معمولی چای هیچ ضرری برای فرد ایجاد نمی‌كند.چای یكی از پر طرفدارترین نوشیدنی‌های دنیاست كه در بین ایرانیان از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است و معمولاً ایرانیان بعد از مصرف غذا از این نوشیدنی‌ استفاده می‌كنند؛ چای به عنوان نوشیدنی پیش غذا، پس غذا و در وعده صبحانه مصرف می‌شود و می‌توان گفت كه بعد از آب یكی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در دنیا محسوب می‌شود كه می‌تواند فواید و مضراتی داشته باشد. چای علاوه بر اینكه یك نوشیدنی محسوب می‌شود به عنوان یك گیاه دارویی با ارزش نیز تلقی می‌شود.

 

 چای، گیاهی ضد افسردگی

برخی از محققان می‌گویند كه چای برای بیماران قلبی مفید است و از بروز لخته‌ در خون كه موجب بروز حمله‌های قلبی و سكته‌های مغزی می‌شود، پیشگیری می‌كند، البته چای به هضم غذا نیز كمك می‌كند. چای به دلیل داشتن كافئین از بروز خستگی پیشگیری می‌كند همچنین این نوشیدنی آرامبخش است و می‌تواند سردرد ناشی از خستگی روزانه را از بین ببرد. چای سرشار از آنتی اكسیدان است كه از بروز سرطان پیشگیری می‌كند.

چای دارای 50 خاصیت است كه از مهمترین آنها می‌توان به ضد درد، ضد آمیب، ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد تصلب شرایین، ضد باكتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون، ضد التهاب، آنتی اكسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب، محرك سیستم عصبی مركزی، ادرار آور، محافظ كبد، كاهنده پرفشاری خون، محرك قدرت ایمنی بدن، كاهش دهنده‌ چربی خون و كاهش دهنده‌ تری‌گلیسریدها اشاره كرد.

 

 چای تازه دم، برطرف كننده خستگی

طرز دم كردن چای صحیح این است كه مقداری چای خشك در قوری ریخته و آب جوش به آن اضافه شود همچنین به مدت 10 تا 20 دقیقه روی شعله غیرمستقیم قرار گیرد تا به آرامی‌دم بكشد. هر چه چای تازه ‌دم‌تر باشد، خوش ‌بو و خوش ‌طعم‌تر است و هر چه بماند، مواد تلخ آن بیشتر شده و بو و مزه آن را تغییر می‌‌دهد البته چای هرچه مانده‌تر باشد، خاصیت رفع كننده خستگی آن كاهش پیدا می‌كند چون كافئین آزاد شده با دیگر مواد تركیب شده و خاصیت خود را از دست می‌‌دهد.

افراد باید از مصرف چای داغ پرهیز كنند به دلیل اینكه موجب بروز سرطان می‌شود و بررسی‌ها نیز نشان داده است افرادی كه چای بسیار داغ می‌‌خورند، بروز سرطان در آنها بیشتر است همچنین چای به دلیل داشتن انواع تانن، ضد باكتری و ضد ویروس است.

 

 نكاتی درباره مصرف چای

بررسی‌ها نشان داده‌ است كه چای می‌تواند برای سلامتی مفید باشد و گاهی نیز تصورات نادرستی درباره این نوشیدنی مطرح می‌شود كه می‌توان به برخی از آنها اشاره كرد. برخی متخصصان معتقدند چای برای سلامتی دهان و دندان مفید است این در حالی است كه برخی نیز عنوان می‌كنند كه مصرف زیاد چای موجب سیاه‌ شدن دندان‌ها می‌شود. برخی از متخصصان می‌گویند كه مصرف چای موجب بروز كم‌خونی می‌شود و برخی‌ها نیز معتقد هستند كه مصرف چای موجب كم‌خونی می‌شود.

بسیاری از متخصصان معتقدند كه مصرف معمولی چای ضرر ندارد ولی برخی از متخصصان تغذیه معتقدند كه اگر بیش از 5 لیوان چای در روز مصرف شود مشكل‌زاست.برخی‌ها می‌گویند مصرف چای سرطان‌زاست ولی متخصصانی نیز می‌گویند كه چای سرشار از آنتی اكسیدان است و از سرطان پیشگیری می‌كند.

 

 چای؛ ضرر یا سود؟

احمدرضا درستی مطلق، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: از دید علمی‌ چای چند مزیت دارد و یكی از مزیت‌های آن این است كه یك لیوان چای، فلوئور مورد نیاز یك فرد را در طول روز تأمین می‌كند و مصرف 3 لیوان چای در روز مانعی ندارد. وی بیان می‌دارد: اگر بیش از 5 لیوان چای در روز مصرف شود، به بدن ضرر می‌رساند و موجب افزایش فلوئور بدن و بروز فلوئوریست در بدن و بروز نقاط قهوه‌ای رنگ بر روی دندان می‌شود، دندان‌ها را از بین می‌برد و استخوان را نیز پوك می‌كند.

 

برچسب ها: چای، بیماران قلبی، سكته‌های مغزی، خستگی روزانه، گیاه دارویی تعداد بازديد: 484 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز