Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 21:02

12
تیر
تأثیر سموم بر سلامتی انسان

تأثیر سموم بر سلامتی انسان

گسترش تحقیقات در این زمینه حاكی از آن است كه حتی مقدار كمی از سموم می‌تواند اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

تأثیر سموم بر سلامتی انسان

 

انسان‌ها ممكن است از راه‌های مختلف در معرض سموم دفع آفات و حشرات قرار ‌گیرند، مصرف مواد غذایی آلوده، استفاده از سموم در فضاهای بسته، و بسیاری از انواع متفاوت سموم كه در فضای باز استفاده می‌شود. سموم به صورت‌های‌ مختلف روی سلامتی انسان تاثیر می‌گذارند و بعضی از آسیب‌ها، مانند سرطان، احتمال دارد چند دهه طول بكشد تا آشكار شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی كه با این‌گونه سموم سر و كار دارند، مانند كشاورزان و باغداران، بیش از سایرین در معرض آسیب‌های ناشی از آن هستند. در سال‌های اخیر دانشمندان رابطه‌ای بین تماس با سموم و اثرات سوء آن بر سلامت دستگاه تناسلی، سلسله اعصاب و بعضی از سرطان‌ها كشف كرده‌اند. علی‌رغم اینكه كلیه مطالعات انجام شده نتایج یكسانی را نشان نمی‌دهند، اما گسترش تحقیقات در این زمینه حاكی از آن است كه حتی مقدار كمی از سموم می‌تواند اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

 

كودكان

  چند بررسی انجام شده، تا حدودی افزایش احتمال ابتلا به سرطان (به‌ویژه سرطان خون، غدد لنفاوی و تومورهای مغزی) و بعضی نارسایی‌های زایمان ناشی از تماس با سموم در زمان لقاح، دوران بارداری و نوزادی را نشان می‌دهد.

 در یكی از مطالعات در آمریكا، آزمایش‌هایی كه روی نمونه‌هایی از كودكان انجام شده، در بیش از 90درصد آنان ردپایی از بعضی سموم آفت‌كش در ادرارشان مشاهده شده است. با توجه به مختصر بودن ردپای مشاهده شده تأثیر زیادی در ایجاد بیماری نشان نداده است، ولی پژوهشگران در مورد خطرات احتمالی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این سموم برای جوانان هشدار داده‌اند.

 مطالعات متعدد بر روی دام‌های جوان نشان می‌دهد دستگاه عصبی آنان به‌ویژه در دوران رشد، نسبت به اثرات بلندمدت بعضی سموم آفت‌كش آسیب‌پذیر است. بنا به دلایل فوق در سال‌های اخیر دو نوع رایج از این سموم، یعنی كلروپیریفوس و دیازونین از دسترس مصرف‌كنندگان خارج شده است.

 

سرطان

بررسی‌های تازه نشان داده است احتمال ابتلا به سرطان‌های بیضه، پروستات، گردن رحم، غدد لنفاوی (NHL) و سرطان خون در میان افرادی كه با سموم آفت‌كش سر و كار دارند، به‌ویژه كشاورزان، بیشتر است. در این زمینه نیز تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود كدام سموم احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

 

تأثیر روی دستگاه تناسلی

 پاره‌ای مطالعات انجام شده روی مردان و زنانی كه با این‌گونه سموم سر و كار دارند، نشان می‌دهد احتمال ابتلای آنان به مشكلات ناباروری، سقط جنین ناخواسته و نارس‌‌زایی بیشتر است.  بررسی‌های دیگری مشخص می‌كند كه تماس زنان كارگر با سموم مورد استفاده باغداران در عنفوان حاملگی، خطر انواع نارسایی‌های نوزاد (مانند لب شكری، سق شكری، فلج ستون فقرات، ناهنجاری‌های دست و پا) را افزایش می‌دهد.  گرچه تحقیقات بیشتری لازم است، ولی شواهدی در دست است كه نشان می‌دهد قرار گرفتن رحم در معرض عوامل فعال به لحاظ هورمونی سطح پایین، موجود در برخی سموم، ممكن است موجب ناهنجاری‌هایی در دستگاه تناسلی شود و احتمال ابتلا به بعضی از انواع سرطان دستگاه تناسلی را افزایش دهد.

 

 اثرات بر مغز و سیستم عصبی

 مطالعات بر روی كارگرانی كه مدت زیادی با سموم آفت‌كش گیاهی مانند ارگانو فسفات‌ها، كربامات‌ها و قارچ‌كش‌ها (كه به عنوان، سموم عصبی شناخته می‌شوند) تماس داشته‌اند، اختلالاتی را در قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات، حافظه و واكنش سریع و همچنین اثرات روانی، رفتاری و شناختی جزئی را نشان داده است.  پژوهشگران دریافته‌اند كه بین افزایش احتمال ابتلا به بیماری پاركینسون و تماس با سموم آفت‌كش رابطه‌ای وجود دارد. بررسی‌های بیشتری لازم است تا ثابت شود كدام آفت‌كش‌ها در افزایش احتمال ابتلا دخیل‌اند.

 

 

 

برچسب ها: دستگاه تناسلی، سموم عصبی، كلروپیریفوس، سموم آفت‌كش تعداد بازديد: 446 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز