Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 07:29

10
تیر
فواید و اهمیت نوشیدن آب

فواید و اهمیت نوشیدن آب

دلایل نوشیدن آب فراوان در طول روز، دلایل محكم و نیرومندی هستند و رسیدن به این عادت كار دشواری نیست؛ فقط نیاز به كمی تمركز دارد.

فواید و اهمیت نوشیدن آب

 

همه، می‌دانیم كه نوشیدن آب برای بدن مفید است؛ اما اغلب دلیل اصلی این كار را نمی‌دانیم و حتی اگر هم دلیل آن را بدانیم، آن را به یك عادت همیشگی‌تبدیل نمی‌كنیم. دلایل نوشیدن آب فراوان در طول روز، دلایل محكم و نیرومندی هستند و رسیدن به این عادت كار دشواری نیست؛ فقط نیاز به كمی تمركز دارد. اگر به اندازه كافی روی این عادت متمركز نشویم، نمی‌توانیم نوشیدن قهوه زیاد، نوشابه‌ها و آب میوه‌های غیرطبیعی را كاهش داده و آب را جایگزین آنها كنیم. بدن در اثر كم‌آبی دچار خشكی می‌شود و این حالت به سلامتی آسیب می‌رساند.

 

كاهش وزن

آب یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش وزن است؛ زیرا اولا جایگزین آب میوه‌های غیرطبیعی با كالری‌های بالا می‌شود و به جای تمام آنها آب بدون كالری را مصرف می‌كنیم و از طرف دیگر نوشیدن آب زیاد، اشتها راكاهش می‌دهد. بیشتر مواقع وقتی احساس می‌كنیم كه گرسنه‌ایم، در واقع تشنه‌ایم. آب هیچ‌گونه چربی، كالری، كربوهیدارت و قند ندارد، پس می‌توان به كمك آن وزن خود را كاهش داد.

 

سلامت قلب

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز خطر حملات قلبی را كاهش می‌دهد. تا به حال تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است. افرادی كه روزانه بیش از 6 لیوان آب می‌نوشند، 41 درصد كمتر از دیگران در اثر حملات قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

 

انرژی

كم آبی بدن، انرژی بدن را كاهش می‌دهد و فرد احساس خستگی و كوفتگی می‌كند. اگر احساس تشنگی می‌كنید، دچار كم آبی بدن شده‌اید و باید آب بنوشید تا خستگی و كوفتگی به سراغ‌تان نیاید و برعكس به جای ضعف ماهیچه‌ها، تنبلی و سستی، احساس طراوت و پرانرژی بودن كنید.

 

كاهش سردرد

یكی دیگر از علائم كم‌آبی بدن سردرد است. در واقع هر وقت دچار سردرد می‌شوید، یعنی اینكه بدن‌تان به اندازه كافی آب ندارد. دلایل دیگری نیز برای سردرد وجود دارند، اما كم‌آبی یكی از شایع‌ترین آنهاست.

 

پوست سالم

نوشیدن آب به پاكسازی پوست كمك كرده و فرد معمولا پس از نوشیدن آب احساس سلامت بیشتری می‌كند. شما یك هفته پس از نوشیدن مقدار آب توصیه‌شده به طور روزانه متوجه تغییرات آن خواهید شد و از پوست‌تان رضایت بیشتری خواهید داشت.

 

بهبود مشكلات گوارشی

سیستم گوارش ما به آب زیادی نیاز دارد تا عمل گوارش را به درستی انجام دهد. بیشتر مواقع آب می‌تواند مشكلات مربوط به اسید معده را برطرف كند و مصرف آب و فیبر به گوارش سالم بینجامد. عملكرد نامناسب دستگاه گوارش غالبا در اثر كم‌آبی بدن ایجاد می‌شود.

 

پاكسازی بدن

آب باعث دفع سموم از بدن می‌شود و زودتر مواد زائد را از بدن دور می‌كند.

 

كاهش خطر سرطان

با توجه به عملكرد دستگاه گوارش، همانطور كه گفته شد، نوشیدن آب كافی خطرات مربوط به دستگاه گوارش، مثل سرطان روده را تا 45 درصد كاهش می‌دهد. نوشیدن آب زیاد خطر ابتلا به سرطان مثانه را نیز تا 50 درصد كاهش می‌دهد و نقش بسزایی در كاهش ابتلا به سرطان سینه نیز دارد.

 

بهتر ورزش كردن

كم آبی بدن مانع از انجام حركات ورزشی می‌شود؛ همچنین سرعت شما را كاهش می‌دهد و بلند كردن وزنه را برای وزنه‌برداران دشوار می‌كند. برای ورزش كردن، خصوصا ورزش‌های سنگین، نیاز به آب كافی است (در طول ورزش و بعد از انجام آن).

 

نوشیدن آب زیاد را به یك عادت همیشگی تبدیل كنیم

 

حتما تا به حال متقاعد شده‌اید كه نوشیدن آب برای سلامت بدن ضروری است؛ اما با چگونگی تبدیل آن به یك عادت دائمی آشنایی ندارید. به این منظور به نكات زیر توجه كنید:

 چقدر آب؟

ما با این توصیه كه روزانه حتما 8 لیوان آب بنوشید موافق نیستم؛ زیرا میزان آب مورد نیاز بدن به طور روزانه بستگی به نوع غذا و رژیم غذایی‌ دارد. در مورد میزان آبی كه باید نوشیده شود، وزن بدن فرد نیز دخیل است. میزان تحرك و ورزش او و حتی بیماری و عدم بیماری نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌كند. همیشه نباید فقط به محض احساس تشنگی آب نوشید، زیرا به این ترتیب بدن دچار كم‌آبی خواهد شد. قبل از خوردن غذا آب بنوشید. بعد از ورزش و در حین ورزش نیز آب بنوشید. آنقدر آب بنوشید كه احساس تشنگی به سراغ‌تان نیاید.

 یك بطری آب همیشه همراه خود داشته باشید

افراد زیادی این عادت را دارند كه همیشه و همه‌جا یك بطری پلاستیكی با خود حمل كنند و هر وقت تشنه شدند آب بنوشند. من توصیه می‌كنم كه بطری شیشه‌ای را جایگزین بطری پلاستیكی كرده و به محض آنكه خالی شد، مجددا آن را از آب پر كنید.

 به خودتان یادآوری كنید

می‌توانید ساعت موبایل خود را تنظیم كنید كه هر ساعت یك‌بار زنگ بزند و به شما خبر دهد كه باید آب بنوشید. به این ترتیب نوشیدن آب را هیچ‌گاه فراموش نخواهید كرد.

 ورزش كنید

ورزش كردن باعث می‌شود كه میل بیشتری به نوشیدن آب احساس كنید.

 خود را در یك مسابقه تصور كنید

برای رسیدن به یك عادت جدید این كار واقعا موثر است. به این ترتیب هوشیاری و آگاهی شما از كاری كه می‌‌كنید بیشتر می‌شود. یك دفترچه تهیه كنید و به ازای هر لیوان آبی كه می‌نوشید، یك تیك بزنید.

 آب را جایگزین كنید

اگر عادت به نوشیدن چای زیاد و یا نوشابه دارید، كم‌كم آب را جایگزین آنها كنید.

 

اثرات روحی روانی نوشیدن آب

 به هنگام عصبانیت آب بنوشید. از این طریق سموم بدن دفع می‌شوند و شما احساس خنكی می‌كنید. آب به شما آرامش می‌دهد، انرژی را در سطح بدن‌تان متعادل می‌كند و خشم‌تان را فرو می‌نشاند. آب باعث كاهش استرس می‌شود. 85 درصد از بافت مغز را آب تشكیل می‌دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز برای انجام فعالیت‌های خود با فشار و استرس مواجه می‌شوند. برای كاهش استرس، همیشه به هنگام كار یك لیوان پر از آب روی میز خود بگذارید و یا هنگام ورزش كردن یك بطری آب به همراه داشته باشید تا كمتر دچار استرس شوید و راحت‌تر فعالیت خود را انجام دهید. نوشیدن آب به میزان زیاد نه تنها روی جسم اثرات بسیار مطلوبی به جا می‌گذارد، بلكه روح شما را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از این راه احساس سبكی و آرامش بیشتری می‌كنید و پاكسازی بدن نه تنها از نظر جسمی، بلكه به شكل روحی نیز اتفاق می‌افتد. فصل بهار فرصت مناسبی برای پاكسازی بدن و بهترین زمان است كه نوشیدن آب را به یك عادت همیشگی تبدیل كنید. بهتر است از همین امروز شروع كنید.

 

 بهترین زمان برای نوشیدن آب

به گفته یك متخصص تغذیه، افرادی كه دچار رفلاكس معده و سوء هاضمه هستند، باید از نوشیدن آب هنگام غذا خوردن پرهیز كنند. دكتر فریبرز مهدی‌پورگفت: مصرف آب در بین غذا، به دلیل رقیق كردن آنزیم‌های گوارشی و برگشت دادن محتویات معده به مری، موجب تشدید عارضه مبتلایان می‌شود. این متخصص تغذیه بهترین زمان برای نوشیدن آب را نیم ساعت قبل از غذا و دو الی سه ساعت بعد از صرف غذا بیان كرد و  افزود: نوشیدن آب ضمن غذا خوردن معده را خسته می‌كند؛ همچنین نوشیدن آب بلافاصله پس از صرف غذا موجب رقیق شدن شیره معده شده، اثر آنزیم‌های هضمی را به تعویق می‌اندازد و در هضم غذا اختلال ایجاد می‌كند. دكتر مهدی پور همچنین تصریح كرد: حركت و فعالیت بدنی قبل از غذا اشتهاآور است و حركت آهسته چند دقیقه پس از صرف غذا باعث سهولت عمل هضم در معده می‌شود؛ به طوری كه احساس سنگینی و حتی اشكال در تنفس ناشی از سنگینی معده را نیز از بین می‌برد.

 

 

برچسب ها: سوء هاضمه، عصبانیت، كاهش استرس، فلاكس معده، رژیم غذایی‌، كم آبی بدن تعداد بازديد: 517 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز