Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 1 مهر 1403 - 02:28

22
فروردین
مبانی كاربردی ایمنی غذا

مبانی كاربردی ایمنی غذا

ایجاد كپك در شیشه‌های كنسرو به دلایل مختلف می‌تواند رخ بدهد، به عنوان مثال اگر مراحل كنسرو كردن ناقص باشد می‌تواند دلیلی بر زنده ماندن كپك‌ها و رشد آ‌نها باشد.

مبانی كاربردی ایمنی غذا

 

چرا درون شیشه كنسرو كپک ایجاد می‌شود؟

ایجاد كپك در شیشه‌های كنسرو به دلایل مختلف می‌تواند رخ بدهد، به عنوان مثال اگر مراحل كنسرو كردن ناقص باشد می‌تواند دلیلی بر زنده ماندن كپك‌ها و رشد آ‌نها باشد. از سویی وجود اكسیژن در فضای خالی زیر درب شیشه می‌تواند اجازه رشد به كپك‌هایی كه در فرآ‌یند كنسرو كردن از بین نرفته‌اند، بدهد. همچنین شكستن مهر و موم شیشه كنسرو می‌تواند یكی دیگر از دلایل رشد كپك بر روی كنسرو باشد. به طور كلی شیشه‌های كنسرو حاوی كپك باید دور ریخته شود زیرا كپك‌ها می‌توانند با ایجاد تغییر در ماده غذایی از جمله تولید سم، در نهایت منجر به بیماری مصرف‌كننده شوند.

چرا درب برخی از ظروف شیشه‌ای به خوبی محكم نمی‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال باید سطح شیشه را بررسی كنید تا عیب آ‌ن مشخص شود. اگر مشكلی در ظرف باشد مانع محكم شدن درب شیشه می‌شود. همچنین گاهی تركیب و وضعیت شیشه ساخته شده به گونه‌ای است كه سبب ناقص قرار گرفتن درب بر روی شیشه می‌شود. به هر حال باید به منظور بسته شدن بهتر درب ظرف شیشه‌ای، دستورالعمل مربوط به آ‌ن رعایت كرد. ضمنا فقط درب‌هایی را كه متعلق به شیشه كنسروی است تهیه كنید تا بستن آ‌ن به درستی انجام شود.

چگونه می‌توان قوطی كنسرو را از زنگ‌زدگی حفظ كرد؟

قوطی‌های كنسرو را قبل از پر كردن، به خوبی شستشو داده و بلافاصله خشك كنید. آ‌نگاه بعد از پر كردن در محل خشك نگهداری كنید. در این حالت، زنگ‌زدگی بر روی قوطی كنسرو ایجاد نخواهد شد.

چنانچه متوجه شویم عملیات كنسرو كردن ناقص بوده است آ‌یا می‌توانیم آ‌ن مرحله را دوباره انجام دهیم؟

اگر در طی ۲۴ ساعت متوجه شدید كه عملیات كنسرو ناقص بوده است، می‌توانید درب قوطی كنسرو را باز كرده و محتویات قوطی را مجددا فرآ‌یند كنید. البته این فرآ‌یند باید در مدت زمان صحیح انجام شود.

تفاوت شربت‌های مورد استفاده در كنسرو میوه چیست؟

شربت‌های حاوی مقدار زیادی شكر سبب سفت ماندن محصول كنسروی می‌شود. در تهیه شربت از انواع شكر مانند شكرخام، شكر قهوه‌ای، ملاس، سورگوم و عسل می‌توان به عنوان طعم‌دهنده استفاده كرد. شكر همچنین سبب تشدید طعم طبیعی میوه در كنسرو می‌شود.

از سویی از آ‌ب معمولی (بدون شكر) هم می‌توان برای تهیه كنسرو میوه استفاده كرد، اگرچه ممكن است میوه، شیرینی خود را به درون آ‌ب پس بدهد كه این عمل باعث كاهش طعم میوه كنسرو و در نهایت نرمی آ‌ن خواهد شد.

گاهی برخی از خانواده‌ها برای تهیه كمپوت (كنسرو میوه) از عصاره میوه و یا تركیب عصاره میوه با آ‌ب استفاده می‌كنند. برای تهیه شربت كنسرو به ازاء هر ۲۵۰ گرم میوه، نیاز به ۱ تا ۵/۱ فنجان شربت یا سایر محلول‌های مشابه شربت می‌باشد. در اینجا طرز تهیه انواع شربت‌های كنسروی را مشاهده می‌كنید.

شربت رقیق:

از حل كردن ۲ فنجان شكر در ۴ فنجان آ‌ب، ۵ فنجان شربت حاصل می‌شود.

از حل كردن ۱ فنجان عسل به علاوه ۱ فنجان شكر در ۴ فنجان آ‌ب، ۵/۵ فنجان شربت حاصل می‌شود.

از حل كردن ۱ فنجان عسل در ۳ فنجان آ‌ب، ۴ فنجان شربت حاصل می‌‌شود.

شربت ملایم:

از حل كردن ۳ فنجان شكر در ۴ فنجان آ‌ب، ۵ فنجان شربت حاصل می‌شود.

از حل كردن ۱ فنجان عسل به علاوه ۲ فنجان شكر در ۴ فنجان آ‌ب، ۶ فنجان شربت حاصل می‌شود.

شربت سنگین (غلیظ)

از حل كردن ۵/۴ فنجان شكر در ۴ فنجان آ‌ب، ۵/۶ فنجان شربت حاصل می‌شود.

برچسب ها: قوطی كنسرو، كپک، كنسرو میوه، زنگ‌زدگی تعداد بازديد: 508 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز