Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:41

21
فروردین
سالم شروع كنید; سالم بمانید

سالم شروع كنید; سالم بمانید

اگر شیر خود را به كودک می دهید; ادامه ی آ‌ن تا زمانی كه خود و كودكتان تمایل دارید، عالی است...

سالم شروع كنید; سالم بمانید

 

مصرف شیر

اگر شیر خود را به كودک می دهید; ادامه ی آ‌ن تا زمانی كه خود و كودكتان تمایل دارید، عالی است. اگر به او شیر خشک می دهید، بعد از سال اول زندگی ممكن است متخصص به شما بگوید كه می توانید برای او شیر كامل معمولی گاو را شروع كنید. از این لحاظ طبق نظر متخصص عمل كنید. كودک شما برای رسیدن به تكامل مغزی مناسب، تا سن ۲ سالگی به انرژی و چربی حاصل از شیر گاو نیاز دارد.

چگونگی تغذیه:

از دریافت مواد مغذی اصلی توسط كودک نوپای خود اطمینان حاصل كنید.

 – آ‌هن و روی

این مواد مغذی در رژیم كودک، اهمیت حیاتی ایفا می كنند. بنابراین گوشت لخم، غلا ت غنی شده با آ‌هن یا غلا ت مخصوص نوپاها را وارد رژیم غذایی او كنید. از آ‌نجایی كه ویتامینٴ می تواند باعث افزایش جذب آ‌هن شود، غذاهای غنی از ویتامینٴ  كه برخی از آ‌نها را می توانید در جدول <نیازمندی كودكان نوپا به مواد مغذی> مشاهده كنید، به همراه غذاهای غنی از آ‌هن به او بدهید.

چربی های ضروری

رژیم غذایی سالم برای نوپاها به معنای یک رژیم كم چربی نیست. در حقیقت كودكان كوچک برای رشد و تكامل مغزی به انرژی حاصل از چربی نیاز دارند. كودكان نوپا باید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از كل انرژی مصرفی مورد نیاز خود را از چربی دریافت كنند. شیر مادر و شیر خشک منابع غذایی مهمی از اسیدهای چرب ضروری برای نوزادان می باشند. اما وقتی شروع به دادن شیر كامل گاو به او می كنید، غذایش را با یک قاشق غذاخوری روغن (روغن سویا یا مخلوطی حاوی مقادیر مساوی از روغن كانولا  و روغن ذرت یا گلرنگ) تهیه كنید یا از سس سالا د و روغن سالا د برای تامین این چربی های ضروری استفاده كنید.

- ویتامین ئ

ویتامین ئ، آ‌نتی اكسیدان مهمی بوده و برای رشد سالم مورد نیاز است. این ویتامین در بسیاری از غذاهایی كه دارای اسیدهای چرب ضروری هستند یافت می شود، بنابراین تامین هر دوی آ‌نها برای شما راحت خواهد بود.

توصیه های زمان غذا دادن

شما می توانید در ایجاد یک ارتباط سالم با غذا، به كودک خود كمک كنید. در حالی كه نقش شما تصمیم گیری در مورد نوع و زمان غذا به كودكتان است، به نوپای خود اجازه دهید تصمیم بگیرد كه چه چیزی و به چه مقدار بخورد. این امر به معنای آ‌موزش به او جهت توجه و احترام به اشتهایش است. اگر گرسنه است بگذارید هر چقدر میل دارد بخورد. اگر گرسنه نیست، اجازه بدهید امتناع كند. این فرصت را فراهم كنید غذای دریافتی خودش را تنظیم كند.

الگوی خوبی باشید

— اگر شما انواع غذاها را بخورید و او مشاهده كند كه شما هم غذاهای جدید مثلا  یک نوع از سبزیجات تازه را امتحان می كنید، تمایل بیشتری خواهد داشت كه چنین كند.

— عدم تمایل نسبت به هیچ غذایی را نشان ندهید یا از خوردن هیچ غذایی امتناع نورزید چون ممكن است كودک شما همین گونه رفتار كند.

— اگر می خواهید كودكتان شیر بخورد، بهتر است ۱ لیوان هم برای خود بریزید.

— در طول روز و به طور منظم میوه و سبزیجات مصرف كنید.

— به عنوان خانواده، با هم دور سفره بنشینید، به دور از مزاحمت تلویزیون یا تلفن.

— به فرزند خود استقلا ل در تغذیه را نشان دهید به جای آ‌نكه فقط به او بگویید چه كاری انجام دهد، چگونگی نگه داشتن و گذاشتن قاشق را به او آ‌موزش دهید.

مقدار سهم غذا: چه مقدار كافی است؟

مقدار سهم غذا برای بزرگسالا ن مسیر زیادی را طی كرده و افزایش یافته است. اما برای بچه ها و كودكان نوپا چگونه است؟ چگونه می توانید اطمینان یابید كه كودک نوپای شما به قدر كافی و نه به مقدار اضافی، غذا خورده است؟

سه وعده ی كوچک به علا وه ی ۲ تا ۳ میان وعده در روز جهت تغذیه ی او تامین كنید تا بتوانید نیازهای انرژی و مواد مغذی را برآ‌ورده سازید.

— همیشه مقدار كمتری غذا برایش در بشقاب بریزید و اگر هنوز گرسنه بود به او بیشتر بدهید.

— اجازه بدهید كودكتان گرسنه شود. اگر غذایی را كه دوست دارد به او دادید و او از خوردن امتناع ورزید، اشكالی ندارد. در وعده ی بعدی، جبران خواهد كرد.

— بین وعده ها و میان وعده ها غذای دیگری به او ندهید. آ‌موزش اینكه احساس گرسنگی و سیری چگونه است، می تواند به او در ممانعت از پرخوری، كمک كند كه در مقابل، احتمال چاقی در زندگی آ‌ینده را كاهش می دهد.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، اسیدهای چرب، كودک نوپا تعداد بازديد: 581 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز