Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:34

9
اسفند
مسموميت با ويتامين C

مسموميت با ويتامين C

وقتی میزان ویتامین C موجود در خون فرد بسیار بیشتر از حد مجاز باشد، استفراغ می‌كند، صورتش سرخ می‌شود، احساس خستگی و ضعف می‌كند، خوابش به هم می‌خورد و در نهایت سردرد خواهد گرفت.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 



 وجود این ویتامین كه نام دیگر آن اسید آسكوربیك می‌باشد برای بدن بسیار ضروری است. ویتامین‌ C باعث می‌شود كه بدن بهتر و موثرتر بتواند آهن موجود در غذاها را جذب كند همچنین توان سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت‌ها افزایش می دهد و به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست كمك می‌كند. به طور كلی، دریافت مقادیر كافی از این ویتامین در حفظ سلامتی و ارتقای آن تاثیر مثبتی خواهد داشت. ویتامین C از مهم‌ترین ویتامین‌هاست و مكمل‌های آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسمومیت با ویتامین C
بدن انسان این ویتامین را در خود ذخیره نمی‌كند و به همین خاطر مسمومیت به دلیل وجود بیش از حد این ویتامین به ندرت روی می دهد. دوز مجاز مصرفی برای بزرگسالان بین 75 تا 90 میلی گرم در روز است كه بزرگسالان سیگاری می‌توانند قدری بیشتر (بین 110 تا 125 میلی گرم) از این ویتامین بخورند.  

اسهال، حالت تهوع و سنگ كلیه
به طور معمول تجمع مقادیر بسیار زیاد از این ویتامین در بدن مسمومیت‌زا نیست. ممكن است كسی كه در بدنش بیش از مقدار لازم ویتامین C‌ تجمع یافته اسهال بگیرد، دچار سنگ كلیه شود و حالت تهوع پیدا كند. همچنین، وجود مقدار زیاد این ویتامین در بدن می‌تواند در نتایج آزمایش‌های خون اختلال ایجاد كند و نتایج را به طور واقعی نشان ندهد. 

 

اگر كسی به مدت طولانی و پشت سر هم بیش از اندازه مكمل ویتامین C مصرف كند، دچار عوارض خطرناك و گاهی اوقات جبران‌ناپذیری خواهد شد. اینكه فرد با چه میزان از این ویتامین دچار مسمومیت می‌شود، بستگی به ویژگی‌های جسمانی او دارد و برای همه یكسان نیست. شایع ترین عارضه زیاده‌روی در مصرف مكمل ویتامین C اسهال است و حداقل دوزی كه می‌تواند این حالت ناراحت‌كننده را ایجاد كند، بین 5 تا 25 گرم (یا 500 تا 2500 میلی‌گرم) در روز می‌باشد.

استفراغ، سرخی صورت، ضعف، درد مفاصل و ...
وقتی میزان ویتامین C موجود در خون فرد بسیار بیشتر از حد مجاز باشد، استفراغ می‌كند، صورتش سرخ می‌شود، احساس خستگی و ضعف می‌كند، خوابش به هم می‌خورد و در نهایت سردرد خواهد گرفت. همچنین ممكن است حجم ادرار او زیاد شود، نفخ كند یا كمر و مفاصلش درد بگیرند. خوب است بدانید كه مسمومیت با ویتامین C به مسمومیت با آهن هم می‌انجامد؛ زیرا این ویتامین میزان جذب آهن از مواد غذایی را افزایش می دهد.

در مقابل، مسمومیت با ویتامین C باعث می‌شود كه بدن با كمبود مس مواجه شود كه ماده معدنی لازم برای انجام كامل بسیاری از فرآیندهای جاری در بدن است. موثرترین راه برطرف كردن این عوارض كاهش هرچه سریع‌تر دوز مصرفی آن می‌باشد. نوشیدن آب فراوان هم به رفع علائم كمك خواهد كرد.

 

برچسب ها: ویتامین c، علائم مسمومیت با ویتامین C، مسمومیت ویتامینی، مکمل ویتامین، اسید آسكوربیك تعداد بازديد: 2757 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز