Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 10 مهر 1403 - 12:53

28
دی
اصول فريز كردن مواد غذايی

اصول فريز كردن مواد غذايی

فریزرتان را در یك مكان خنك، خشك و جایی كه درجه حرارت ثابت باشد، قرار دهید. كمتر از سه چهارم حجم فریزرتان را پر كنید. غذاهای فریزشده را به موقع مصرف كنید. درِ فریزر را فقط در موارد لزوم باز كنید.

مهندس مسیح انصاری دزفولی

 

فریز كردن، یكی از آسان‌ترین، سریع‌ترین و بهترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است. غذاهای فریزشده بیشتر از سایر روش‌های نگهداری مواد غذایی، رنگ، مزه، بافت، طعم و به طور كلی مواد مغذی را حفظ می‌كنند.

فریزرتان را در یك مكان خنك، خشك و جایی كه درجه حرارت ثابت باشد، قرار دهید. كمتر از سه چهارم حجم فریزرتان را پر كنید. غذاهای فریزشده را به موقع مصرف كنید. درِ فریزر را فقط در موارد لزوم باز كنید. نسبت به برچسب انرژی بر روی فریزرتان دقت كنید. از بسته شدن درِ فریزر، مطمئن شوید. چنانچه فریزر شما یخ می‌زند، یخ‌های آن را مرتبا خارج كنید.

ظروف مخصوص فریز كردن: امروزه ظروف فریزری از جنس پلاستیك، شیشه، ‌آلومینیوم و یا مقواهای كاغذی روغنی ساخته شده‌اند كه برای بسته‌بندی مناسب می‌باشند. لازم به یادآوری است كه معمولا این ظروف قابل استفاده مجدد هستند.

پركردن فریزر:‌ دمای فریزر را روی 18- درجه سانتیگراد و یا حتی پایین‌تر تنظیم كنید. قبل از پر كردن فریزر دمای آن را به مدت 24 ساعت بر روی 18 درجه سانتیگراد قرار دهید تا انجماد سریع‌تر انجام گیرد. غذاها را بلافاصله پس از بسته‌بندی فریز كنید.

فریزر را بیش از اندازه پر نكنید، زیرا سرعت یخ زدن كم می‌شود و غذاها كیفیتشان را از دست می‌دهند. غذاهای بسته‌بندی‌شده را به گونه‌ای بچینید كه بسته‌هایی را كه زودتر احتیاج دارید، سریع‌تر پیدا كنید.

فهرست فریزری: فهرستی از كلیه مواد داخل فریزر تهیه كرده و تاریخ فریز كردن مواد غذایی را در آن یادداشت كنید. این فهرست باعث می‌شود از انبار كردن و نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی كه كیفیت آنها را پایین می‌آورد، خودداری كنید.

خروج غذاها از انجماد: وقتی ماده غذایی در حال خروج از انجماد است بلورهای یخ ذوب می‌شوند و مایع (عصاره) ماده غذایی از آن خارج می‌گردد. این حالت نشان می‌دهد كه سرعت یخ زدن كند بوده است، زیرا در غیر این صورت بلورهای یخ كوچك هستند و زمانی كه ماده غذایی از حالت انجماد خارج می‌شود، مایعی به بیرون تراوش نمی‌كند.

ماده غذایی باید آهسته و كنترل‌شده از انجماد خارج شود تا فرصت كافی برای گرفتن رطوبت از دست داده را داشته باشد و بیشتر به فرم طبیعی باز گردد. برای این كار قرار دادن ماده غذایی در یخچال مطمئن‌‌ترین روش است، زیرا خروج از انجماد، در دمای اتاق فرصت رشد و فعالیت را به میكروب‌ها می‌دهد.

قطع شدن برق فریزر: اگر برق فریزر قطع شود، چنانچه غذا شروع به ذوب شدن كرد، اما هنوز بلورهای یخ اطراف ‌آن باشد، می‌توان آن را دوباره منجمد كرد. اگر یخ غذا ذوب شد، اما دمای ماده غذایی حدود 4 درجه سانتیگراد باشد، این ماده غذایی را نیز می‌توان مجددا منجمد كرد. به طور كلی اگر غذایی كه از حالت انجماد خارج شد، برای خوردن مناسب باشد، برای دوباره منجمد كردن نیز مناسب است.

 

 

 

 

 

برچسب ها: اصول فريز كردن مواد غذايی، ظروف مخصوص فریز كردن، خروج غذاها از انجماد، قطع شدن برق فریزر، پر کردن فریزر تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز