Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 07:29

11
شهریور
نكته‌های خواندنی درباره قــند

نكته‌های خواندنی درباره قــند

مصرف زیاد شكر و شیرینی‌جات طی فرایند گلیكیشن بر چین و چروك‌های پوست می‌افزاید؛ به این ترتیب كه قند اضافه خون به كلاژن پوست می‌چسبد و از انعطاف‌پذیری آن جلوگیری می‌كند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت


1- به طور میانگین افراد در طول یك سال بیش از 27‌كیلوگرم قند و شكر مصرف می‌كنند كه حدود 11‌كیلوی آن مربوط به خوردن انواع شكلات‌هاست. 
2- مصرف زیاد شكر و شیرینی‌جات طی فرایند گلیكیشن بر چین و چروك‌های پوست می‌افزاید؛ به این ترتیب كه قند اضافه خون به كلاژن پوست می‌چسبد و از انعطاف‌پذیری آن جلوگیری می‌كند. 
3- بهترین درمان برای پوستی كه در اثر مصرف زیاد شكر و شیرینی‌جات دچار چروك شده، كاهش مصرف آن است، نه چیز دیگری.
4- مردم هند دست‌كم دو هزار سال پیش نیشكر را به صورت بلوری كرده و از آن استفاده می‌كردند؛ به طوری كه وقتی سربازان اسكندر مقدونی به این سرزمین رسیدند، از تولید این عسل بدون زنبور بسیار متعجب شده بودند. 
5- در سال 1747، یك شیمیدان آلمانی به نام «آندریاس مارگراف» توانست قند را از چغندر به دست آورد. در سال 1802 نخستین پالایشگاه تصفیه چغندر قند، شروع به كار كرد. قند به دست آمده از این پالایشگاه به سرزمین‌های سردتر فرستاده می‌شد. 
6- هر بطری نوشابه (حدود 60 گرم نوشابه) نزدیك به 16 حبه قند و مواد شیرین‌كننده دارد. 
7- نوشیدنی‌های شیرین با طعم‌های مصنوعی تأثیر زیادی در چاق شدن افراد دارند. براساس آزمایش‌ها، موش‌هایی كه از این نوشیدنی‌های شیرین می‌خوردند، در مقایسه با موش‌هایی كه نوشیدنی‌های شیرین شده با قند خوردند، كالری بیشتری دریافت كرده و چاق‌تر شدند. 
8- شیرین‌كننده‌های مصنوعی (ساكارین و آسپارتام) به‌طور كاملاً اتفاقی در یك آزمایشگاه به دست آمدند. وقتی كه افراد آزمایشگاه در حال تحقیق و انجام آزمایش بودند، خیلی تصادفی تركیبی به دست آوردند و بعد از چشیدن متوجه شیرینی و طعم خوشایند آن شدند. حتماً تعجب می‌كنید از اینكه چرا این دانشمندان تركیبات جدید خود را با دهان خود آزمایش می‌كردند. 
9- دانشمندانی كه ساكاروز (با نام كنونی اسپلندا) را كشف كردند، در واقع می‌خواستند نوعی حشره‌كش تولید كنند. دستیاری كه قرار بود تركیب جدید را امتحان كند، پی به طعم شیرین آن برد. 
10- تركیب ساختگی با نام «لودونیم» شیرین‌ترین تركیبی است كه تا به حال ساخته شده است. «لودونیم» دو هزار بار شیرین‌تر از قند و شكر معمولی است. 
11- قند از مولكول‌های كربن، هیدروژن و اكسیژن تشكیل شده است. قند معمولی، ساكاروز بلوری شده است كه از تركیب یك مولكول فروكتوز و یك مولكول گلوكز به دست می‌آید. 
12- قندها از اصلی‌ترین كربوهیدرات‌ها هستند و كربوهیدرات‌ها فراوان‌ترین نوع مولكول‌های سازمان‌یافته در تمام هستی به شمار می‌روند. 
13- گلیكو لالدهیت، یك قند هشت اتمی است كه در یك توده ابری بین ستاره‌ای یافت شده است. این توده ابری در نزدیكی مركز كهكشان راه شیری قرار دارد. 
14- گلیكو لالدهیت می‌تواند با یك قند سه كربنه وارد واكنش شده و موجب به وجود آوردن «ریبوز» شود. ریبوز، پایه و اساس DNA و RNA را تشكیل می‌دهد؛ بنابراین گلیكو لالدهیت یافته شده در فاصله‌های دور در فضا، می‌تواند ماده اصلی شیمیایی برای حیات روی كره زمین باشد. 
15- این توده ابر، شامل اتیلن گلیكول هم هست. اتیلن گلیكول، از خانواده گلیكو لالدهیت‌ها و جزء اصلی ماده ضدیخ است. 
16- قند می‌تواند به ما كمك كند تا به دور دست‌ها برویم و به چیزهای بیشتری در این زمینه دست یابیم. اگر ساكاروز با مقداری شیره ذرت و نیترات پتاسیم سوزانده شود، عامل قند به وجود می‌آید. این ماده سوخت اولیه پرتاب موشك نیز محسوب می‌شود. 
17- ابكالپ، نام یك قرص قندی است كه طبق استانداردهای FDA ساخته شده است و غالباً برای دردهای ضعیف، خصوصاً در كودكان، مورد مصرف قرار می‌گیرد. 
18- زیلیتول (الكل قند) می‌تواند از عفونت‌های مربوط به گوش در كودكان جلوگیری كند. 

 

برچسب ها: قند، شکر، قند و شکر، ضررهای قند و شکر، شیرین کننده های مصنوعی، كربوهیدرات‌ها تعداد بازديد: 763 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز