Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 18:55

30
مرداد
ارتباط تغذیه و پوکی استخوان (1)

ارتباط تغذیه و پوکی استخوان (1)

برای اینکه استخوان‌های سالم و قوی داشته باشید و از خطر بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر ایمن بمانید، باید تغذیه مناسب و نیز فعالیت ورزشی منظمی داشته باشید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه تغذیه

 

امروزه به علت زندگی صنعتی و مدرن، نوع تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی افراد تغییرات چشمگیری کرده است و دیگر مانند گذشته شاهد استفاده از غذاهای سالم در جامعه نیستیم.

این تغییر نوع زندگی منجر به افزایش بیماریهای متعدد مربوط به کهنسالان در میان افراد میانسال و حتی جوانان شده است.

یکی از این مشکلات بروز پوکی استخوان است. می دانیم که عوامل گوناگونی در ساختار و عملکرد استخوان موثرند که از آن جمله می توان به کلسیم، فسفات و ویتامین D اشاره نمود.

از طرف دیگر عواملی نیز وجود دارند که در حفظ و تکامل استخوان نقش بازی می کند که میزان پروتیین و انرژی دریافتی و سایر ریز مغذی ها در این گروه قرار می گیرند. 

این نظریه که دریافت بیشتر پروتیین تولید اسید در بدن را افزایش می دهد و موجب ترشح بیشتر کلسیم می شود، ثابت نشده است.

از سوی دیگر دریافت ناکافی پروتیین، از نظر تئوری اثر منفی بر گردش و تکامل استخوان دارد.

کلسیم

میزان توصیه شده دریافت کلسیم برای نوجوانان در هردو جنس 1300 میلی گرم در روز است که به نظر می رسد 500 میلی گرم بیش از آن مقدار است که خانمها و دختران نوجوان مصرف می کنند.

در برچسبهای غذایی اگر در هر واحد ماده غذایی بیش از 200 میلی گرم کلسیم وجود داشته باشد، از نظر کلسیم عالی و در صورتیکه بین 100 تا 200 میلی گرم کلسیم داشته باشد منبع خوب کلسیم به شمار می آید.

بهترین منبع دریافت کلسیم خانواده لبنیات است که با مصرف مناسب شیر، ماست، دوغ، کشک و پنیر می توان کلسیم کافی را تامین نمود.

در افرادی که به هر دلیلی نمی توانند  لبنیات مصرف نمایند، از مکملهای کلسیم کمک می گیریم. کربنات کلسیم شایع ترین شکل مکمل کلسیم است.

در مواردی که فرد ترشح اسید معده ندارد، مکمل سیترات کلسیم استفاده می شود که برای جذب به اسیدیته معده نیاز ندارد. کلسیم زمانی بهترین جذب را دارد که با دوز 500 میلی گرم و یا کمتر مصرف شود.

بسیاری از قرص های کلسیم حاوی ویتامین D هستند زیرا در حضور کلسیم نیاز به ویتامین D افزایش می یابد.

حدکثر دوز مجاز دریافت کلسیم در افراد بالای یک سال 2500 میلی گرم است بجز سنین 9 تا 18 سال که این مقدار حداکثر به 3000 میلی گرم در روز افزایش می یابد. البته مصرف مکمل فاقد عارضه نیست.

خطرات احتمالی مکملهای کلسیم

1- آلودگی مکمل کلسیم با سرب، آرسنیک، جیوه، کادمیوم و دولومیت.

2- سنگهای کلیه و مجاری ادرای در افراد مستعد. 

3- هایپرکلسمی در افرادی که بیش از 4 گرم در روز از مکمل استفاده می کنند.

4- اختلال دریافت آهن و سایر یونهای دو ظرفیتی.

5- یبوست

فسفات

نسبت دریافت کلسیم و فسفر بایستی در تعادل یک به یک حفظ شود تا استخوان سازی به درستی صورت گیرد.

هنگامی که فسفر زیادی به شکل فسفات دریافت می شود می تواند نسبت کلسیم به فسفر را تغییر دهد و بخصوص اگر دریافت کلسیم کم باشد.

بنابراین بهتر است که افراد در معرض خطر از مصرف نوشیدنی های گاز دار پرهیز نمایند.

منیزیوم

رژیمی که منیزیوم کمی دارد معمولا از نظر سایر مواد مغذی نیز فقیر می باشد زیرا مهمترین منبع میزیوم گیاهان سبزبرگ حاوی کلروفیل است.

برم

 برم جزء عناصر جزیی حساب می شود که برای مهره داران پست ضروری و برای انسان مفید است. این ماده معدنی در خاک یافت می شود و از این طریق به گیاهان منتقل می شود.

برم بوسیله سلولهای استخوان ساز برای تشکیل استخوان مورد استفاده واقع می شود. همچنین این ماده معدنی استروژن را به شکل فعال آن یعنی بتا استرادیول تبدیل می کند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -ارتباط تغذیه و پوکی استخوان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و پوکی استخوان، مکمل کلسیم، علل پوکی استخوان، استئوپروز، مشکلات استخوان، فسفات، منیزیم، برم تعداد بازديد: 661 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز