Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:43

18
اردیبهشت
توصیه‌های غذایی در طول درمان سرطان (1)

توصیه‌های غذایی در طول درمان سرطان (1)

در یک برنامه غذایی صحیح بایستی مایعات کافی و مواد غذایی مختلف از گروه های غذایی متنوع روزانه به بدن برسد.

 اعظم كنجشكی

 

 

 

لذت غذا خوردن، یکی از لذت های غیر قابل انکار زندگی است. به همین دلیل ما بر آن شدیم در این نوشتار برخی راهنمایی های مناسب تغذیه ای در طی دوره درمان سرطان را به شما پیشنهاد کنیم.

تغذیه مناسب و متعادل برای افراد مبتلا به سرطان اهمیت دوچندان پیدا می کند چرا که مصرف مواد غذایی متنوع و متعادل می تواند کمک کند که فرد بیمار احساس بهتری داشته باشد، قوی بماند، وزن و انرژی خود را حفظ کند، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد، و مراحل درمان با کیفیت بهتر ادامه یابد.

بسیار ضروری است که در طول درمان، پرتو درمانی، شیمی درمانی یا بعد از عمل جراحی، تغذیه مناسب رعایت شود و بیمار دچار کاهش وزن غیر طبیعی نشود.برخی از درمان های ضد سرطان فقط در صورت داشتن تغذیه خوب موثر هستند. افراد مبتلا به سرطان که از برنامه غذایی صحیح و مناسب در طول درمان پیروی کرده و وزن خود را حفظ  می کنند.

اغلب بهتر از دیگر بیماران درمان می شوند.کاهش اشتها، تغییر درک طعم ها و اختلالات گوارشی در طول درمان سرطان طبیعی هستند اما با وجود این راهکارهایی وجود دارد که به کمک آن ها می توان این مشکلات تغذیه ای را برطرف کرد و از غذا خوردن همچنان لذت برد.

ضمنا یادآور می شویم مطالبی که در این نوشتار به آن ها پرداخته می شوند جنبه کلی دارند و باید آن ها را با وضعیت خاص بیمار – ذائقه، عادات و محدودیت های غذایی وسلامت – تطبیق داد. هدف این است که در طول درمان، مشکلات غذایی را شناسایی کرده، مناسب ترین مواد غذایی برای وضعیت بیمار را انتخاب و مواد غذایی ناسازگار را از برنامه غذایی حذف کرد.

برنامه غذایی صحیح

در یک برنامه غذایی صحیح بایستی مایعات کافی و مواد غذایی مختلف از گروه های غذایی متنوع روزانه به بدن برسد ( پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب).

اهمیت کالری ها و پروتئین ها

هر فرد مبتلا به سرطان نیازهای غذایی منحصر به خودش را دارد. اما به طور کلی می توان گفت که شخصی که تحت درمان سرطان است گاهی نیاز دارد پروتئین و کالری بیشتری - نسبت به وضعیت عادی - مصرف کند.

چگونه کالری دریافتی و پروتئین مصرفی خود را افزایش دهیم؟ 

 چندین بار در طول روز، واحدهای غذایی کوچک مصرف کنید. به بیان دیگر بایستی تعداد وعده ها و میان وعده های خوراکی را افزایش داد و مقدار غذا در هر وعده و میان وعده را کم کرد تا هم با اشتهای بیمار سازگار شود و هم میزان جذب مواد مغذی در بدن افزایش یابد.

ترجیحا برنامه منظم برای صرف وعده ها و میان وعده های خوراکی تنظیم نمایید و با فواصل زمانی منظم غذا خوردن انجام شود.

غذای بیمار باید تازه نرم، خوراکی های گرم بصورت پوره و ترجیحا به جویدن زیاد نیاز نداشته باشد.

در شرایط بی اشتهایی، میان وعده های پرکالری و غنی از پروتئین را انتخاب کنید.

در فواصل بین وعده های خوراکی، کمی ورزش سبک و مفرح انجام دهید. این کار کمک می کند اشتهای شما افزایش یابد.

توجه داشته باشید که بهترین نوشیدنی آب است و همیشه آب را در دسترس خود داشته باشید و کوچکترین خشکی دهان را با نوشیدن چند جرعه کوچک آب پاسخ دهید. سایر نوشیدنی های مفید آب میوه تازه است که در منزل تهیه شده باشد.

از مصرف خوراکی های پرچرب، شور و پر ادویه پرهیز نمایید و در مصرف شکر و شیرینی حد تعادل رعایت شود (با مشورت با متخصص تغذیه).

از مصرف خوراکی های صنعتی یا فرآوری شده پرهیز نمایید و غذاهای تازه و سالم مصرف نمایید.

چند نمونه میان وعده ساده و مغذی

- پنیر ( ساده و کم نمک)

- گردو و دیگر دانه های روغنی

- شیر موز که در منزل تهیه شده باشد

- میوه ها ( تازه)

- سبزی ها و صیفی ها ( خام و تازه )

- انواع سوپ

- ذرت بو داده

- ماست کم نمک

- کیک یا بیسکویت تهیه شده از غلات کامل، میوه ها، مغزها و جوانه گندم

- تخم مرغ

- غلات و حبوبات به شکل کامل و نه سبوس گرفته

- شیر ( ساده یا همراه با پودر کاکائو )

- بستنی

مصرف کالری بیشتر

 کالری ها نقش بسزایی در حفظ وزن دارند. اگر وزنتان کاهش یافته است باید کالری دریافتی خود را افزایش دهید. بعد از جراحی و هنگامی که در حال مقابله با سرطان هستید، کربوهیدرات ها و چربی های سالم (مانند روغن زیتون، کانولا، آفتابگردان، ذرت و یا سویا) منابع خوبی برای دریافت کالری بیشتر هستند. برای تنظیم بهتر برنامه خوراکی خود با متخصص تغذیه مشورت نمایید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- توصیه‌های غذایی در طول درمان سرطان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کربوهیدرات ها، شیمی درمانی، درمان سرطان، پرتو درمانی، تغذیه مناسب، مبتلایان سرطانی، درمان های ضد سرطان تعداد بازديد: 1274 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز