Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:18

28
فروردین
مصرف مغزهای کپک‌زده و سرطان کبد

مصرف مغزهای کپک‌زده و سرطان کبد

بروز بیماری‌های کبدی می‌تواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد کند.کبد چرب می‌تواند فرد را به سمت نارسایی کبدی پیش ببرد.

دکتر محمد جواد زاهدی؛ فوق تخصص گوارش

 

 

 

مصرف مغزهای کپک زده پسته و بادام دارای قارچ افلاتوکسین است و می‌تواند باعث سرطان کبد شود. ویروس هپاتیت B شایع‌ترین علت بیماری کبدی در ایران است. هپاتیت C و کبد چرب از دیگر عوامل بیماری‌های کبدی به شمار می‌رود.

افزایش بیماری‌های کبدی 

بروز بیماری‌های کبدی می‌تواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد کند.کبد چرب می‌تواند فرد را به سمت نارسایی کبدی پیش ببرد و همچنین ویروس بیماری‌های هپاتیت Bو C می‌تواند باعث بروز بیماری‌های کبدی و منجر به نارسایی کبد شود.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر و کاهش فعالیت فیزیکی یکی از عوامل ایجاد کننده کبد چرب در افراد به شمار می‌رود. مصرف غذاهای چرب، فست فودها و غذاهای سرخ کردنی از دیگر عوامل ایجاد کننده کبد چرب می‌باشد. نداشتن تحرک کافی باعث شده که در جامعه شاهد یک اپیدمی چاقی باشیم.

اگر کبد چرب کنترل نشود می‌تواند فرد را در نهایت با بیماری مزمن کبدی و سرطان کبد همراه کند.

انجام آزمایش 

افرادی که مبتلا به بیماری مزمن کبدی هستند بویژه بیماران مبتلا به هپاتیت B وC از حدود سن 40 سالگی هر سال با انجام سونوگرافی و آزمایش‌های خون از نظر ابتلا به سرطان کبد مورد غربالگری قرار گیرند. عوامل محیطی در بروز بیماری‌های کبدی نقش دارند، بنابراین باید از رفتارهای پرخطری که فرد را در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت از جمله اعتیاد تزریقی و استفاده از وسایل غیر بهداشتی قرار می‌دهد، اجتناب کنیم.  کاهش وزن نیز می‌تواند شیوع بیماری‌های کبدی را در فرد کاهش دهد.

 

برچسب ها: بیماری های کبدی، سرطان معده، سرطان کبد، هپاتیت، کبد چرب، افلاتوکسین، مغزهای کپک زده، اپیدمی چاقی، بیماری مزمن کبدی تعداد بازديد: 1052 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز