Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 13:12

7
دی
همه چیز درباره مكمل‌های غذايی ورزشی و دوپينگ (بخش دوم)

همه چیز درباره مكمل‌های غذايی ورزشی و دوپينگ (بخش دوم)

مكمل‌های غذایی فقط به منظور حمایت تغذیه ای و برای رسیدن به هدفی خاص تجویز می‌گردد كه توسط پزشك مشخص می‌‌شود.

آیا تمامی افراد نیازمند استفاده از مكمل هستند؟ 

مطمئناً خیر. چنانچه رژیم غذایی اصولی و علمی باشد، تمامی مواد غذایی به اندازه كافی به فرد می‌رسد و نیاز به حمایت تغذیه‌ای نیست. مكمل‌های غذایی فقط به منظور حمایت تغذیه ای و برای رسیدن به هدفی خاص تجویز می‌گردد كه توسط پزشك مشخص می‌‌شود. 

راه شناسایی مكمل‌های غذایی چیست؟ 

مطالعه مشخصات مواد محتوی آن كه روی برچسب آنها نوشته شده است. 

آیا مكمل تقلبی هم وجود دارد؟ 

متاسفانه بله. در تمامی دنیا افراد سودجو وجود دارند. متاسفانه اكثر مكمل‌های موجود در كشور ما یا تاریخ مصرفشان گذشته است و یا بصورت تقلبی تهیه و تولید می‌شوند. 

مشكلات مصرف مكمل‌های غذایی و ورزشی چیست؟  

شاید مهم‌ترین مشكل آن باشد كه برخی مكمل‌های غذایی حاوی موادی هستند كه بر روی برچسب آنها نوشته نشده است. به عبارت دیگر، مصرف‌كننده ممكن است مكملی مصرف كند كه مواد دیگری داشته باشد كه روی برچسب آن نوشته نشده است.  

خطرات استفاده از مكمل‌های غذایی ـ ورزشی چیست؟  

وقتی مصرف‌كننده دقیقا نداند كه چه چیزی مصرف می‌كند و از هویت تمامی محتویات مكمل‌ها بی‌اطلاع باشد، احتمال هرگونه خطری وجود دارد.  

شایع‌ترین مواد بی نام موجود در مكمل‌ها چیست؟  

هورمون‌ها و پیش ساز هورمون‌ها شایع‌ترین موادی هستند كه نام آنها بر روی مكمل‌های غذایی ثبت نمی‌شود. 

چند درصد مكمل‌ها چنین شرایطی دارند؟  

آمارهای مختلف جهانی نشان می‌دهد كه حدود 20 درصد مكمل‌ها بدون آنكه بر روی برچسب آنها نوشته شده باشد به هورمون‌ها و پیش‌ساز آنها آلوده است.  البته در كشور ما وضعیت آلودگی مكمل‌ها بسیار بالاتر از آمارهای جهانی است. 

آیا مكمل‌های غذایی ـ ورزشی در پیروزی ورزشكاران و قهرمانان نقش اصلی دارد؟  

چنین اعتقادی وجود ندارد و مدارك و شواهد نشان داده مهم‌ترین عوامل پیروزی و افتخارات ورزشی در استراحت كافی، تغذیه علمی و تمرینات كافی و علمی مناسب است. 

آیا مكمل‌های غذایی ـ ورزشی آزمایش دوپینگ را مثبت می‌كنند؟  

در صورتی كه مواد موجود در مكمل‌ها همانهایی باشند كه بر روی برچسب آنها نوشته شده، می‌توان اظهار كرد آیا این مكمل‌ها حاوی مواد ممنوعه است یا نه؟ اما متاسفانه ورزشكاران بسیاری بوده‌اند كه با اطمینان به برچسب‌ مكمل‌ها از آنها مصرف كرده اند و بعد‌ها با مثبت شدن آزمایش دوپینگ مشخص شده كه مكمل‌های ایشان حاوی مواد ممنوعه بوده و نام آن مواد روی مكمل ذكر نشده است. 

آیا بی اطلاعی ورزشكاران از محتویات دقیق مكمل‌ها مانع مجازات و محرومیت ایشان نمی شود؟  

خیر، طبق قوانین ورزشی و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ و كمیته بین المللی المپیك هر ورزشكار مسؤول و پاسخگوی موادی است كه در بدن وی ردیابی می‌شود و فرقی نمی‌كند، بی اطلاع بوده و یا عمداً مصرف نموده است.

در هر صورت وجود یك ماده ممنوعه در بدن ورزشكار ارتكاب به دوپینگ محسوب می‌گردد.  

بالاخره مصرف مكمل‌های غذایی ـ ورزشی را توصیه می‌كنید یا نه؟  

در ورزش قهرمانی هرگز. با توجه به احتمال آلودگی مكمل‌ها به موادی كه نامشان در روی برچسب محتویات نوشته نشده و ممكن است باعث مثبت شدن آزمایش دوپینگ شود، مصرف مكمل‌های غذایی ـ ورزشی بازی كردن با حیثیت و آبروی فردی ،گروهی، اجتماعی و ملی است. ضمن آنكه محرومیت‌ها و مجازات سنگینی نیز در پی خواهد داشت. 

لطفاً مختصری از تحقیقات كمیته بین المللی المپیك درباره مكمل‌های غذایی ـ ورزشی بگویید؟  

در سال 2002، كمیسیون پزشكی كمیته بیمن المللی المپیك 634 محصول از مكمل‌های غذایی را كه ادعا شده بود غیر هورمونی هستند، مورد بررسی قرار داد. 

این 634 محصول از 215 تولید كننده معروف از 13 كشور جهان بود كه از سال 2000 تا 2001 در تبلیغات و بازاریابی اینترنتی معرفی شده بود.  تمامی محصولات در آزمایشگاه معتبر و مورد تایید كلن آلمان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل گردید.  

94 محصول یعنی 8/14 درصد از كل مواردحاوی موادی بودند كه در برچسب آنها نامی از آن ذكر نشده بود. و آزمایش دوپینگ را مثبت می‌كردند. از 94 محصول آلوده، 23 محصول حاوی پیس سازهای هورمونی تستوسترون و ناندرلون، 64 محصول حاوی پیش سازهای تستوسترون و 7 محصول حاوی پیش سازهای ناندرلون به تنهایی بودند.  

در ضمن 66 محصول دیگر غیر از 94 محصول آلوده، یعنی 4/10 درصد دیگر حاوی موادی بودند كه در حد (Borderline) مواد ذكرنشده بر روی برچسب قرار داشته اند.

 

 

برای خواندن بخش اول - همه چیز درباره مكمل‌های غذايی ورزشی و دوپينگ - اینجا کلیک کنید.  
 

برچسب ها: استفاده از مکمل های غذایی، راه شناسایی مکمل های غذایی، مکمل های تقلبی، مشکلات مصرف مکمل های غذایی، خطرات استفاده از مکمل های غذایی ورزشی تعداد بازديد: 803 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز