Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:36

18
مهر
ورزش كردن از عوارض پُركاری می كاهد

ورزش كردن از عوارض پُركاری می كاهد

همواره رابطه عمیقی بین زیاد نشستن و مرگ زودرس وجود داشته و دانشمندان هنوز هم در این زمینه تحقیق و بررسی‌هایی به انجام می‌رسانند. علت واقعی این مساله هنوز كاملا مشخص نیست.

تحريريه مجله دنيای سلامت

 

نشستن در یك‌جا و به طور ثابت تا چه اندازه عمر ما را كوتاهتر می‌كند؟
همواره رابطه عمیقی بین زیاد نشستن و مرگ زودرس وجود داشته و دانشمندان هنوز هم در این زمینه تحقیق و بررسی‌هایی به انجام می‌رسانند. علت واقعی این مساله هنوز كاملا مشخص نیست. تئوری‌های زیادی در این باره ارائه شده است اول اینكه، زمانی كه به نشستن‌های طولانی مدت اختصاص داده می‌شود با برخی عادات ناسالم همراه است مثل خوردن انواع اسنك‌ها و هله‌وهوله‌ها مخصوصاً به هنگام تماشای تلویزیون كه خود باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود. نشستن باعث كاهش انرژی مصرفی فرد می‌شود. در ضمن در حین نشستن تری‌گلیسیرید افزایش می‌یابد، فشارخون بالا می‌رود و برخی اتفاقات دیگر می‌افتد و نتیجه تمام این موارد كاهش میزان سلامتی و از طرفی كاهش طول عمر است.

 

آیا طولانی یك‌جا نشستن باعث افزایش مرگ‌و‌میر در اثر بیماری سرطان می‌شود؟
ارتباط میان بیماری قلبی – عروقی و مرگ تقریباً برای همه مشخص است. هرچه زمان یك‌جا نشستن نیز بیشتر می‌شود، احتمال بروز سرطان‌ها و مرگ در اثر آنها نیز افزایش می‌یابد. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند كه یكجا نشستن باعث بروز چاقی و افزایش خطر بیماری‌هایی مثل دیابت می‌شود البته این مساله محدود به یك جنس نیست و روی هر دو جنس اثر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهند كه میزان مرگ زودرس در خانم‌ها 40درصد افزایش یافته است در حالی‌كه میزان مرگ‌و میر در آقایان 20 درصد افزایش یافته است یك اختلاف بیولوژیكی كوچك باعث بروز این مساله می‌شود. مردانی كه زمان بیشتری كار می‌كنند و ورزش هم می‌كنند، كمتر در اثر بیماریهای قلبی‌ جان خود را از دست می‌دهند البته در مقایسه با مردانی كه زیاد كار می‌كنند و ورزش نمی‌كنند. تحقیقات روی پنج هزار مرد بالای 40سال نشان می‌دهد، آنهایی كه اندام متناسب ندارند و هفته‌ای بیش از 40 ساعت كار می‌كنند، 50درصد بیشتر از آنهایی كه هفته‌ای بیش از 40 ساعت كار می‌كنند ولی اندام متناسبی هم دارند، در اثر بیماریهای قلبی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین برای آقایانی كه ساعت‌های طولانی‌تری پشت میز می‌نشینند و كار می‌كنند تناسب اندام داشتن بسیار مهم است.

 

برچسب ها: چاقی، سرطان، بیماری سرطان، کم تحرکی و بیماری، افزایش طول عمر، تحرک زیاد تعداد بازديد: 775 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز