Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 04:07

10
آبان
فوايد كوهنوردی و تاثير آن بر سلامت بدن

فوايد كوهنوردی و تاثير آن بر سلامت بدن

روزهای مه‌آلود اكسیژن هوا كم است. در این هنگام سرعت تنفس كوهنورد بالا می‌رود و مه به همراه مواد زیان‌آور دیگر وارد بدن او خواهد شد و در این حالت كوهنورد احساس خفگی خواهد كرد.

تحریریه پزشك امروز

 

كوهنوردی در فصل بهار، یكی از فعالیت‌های تفریحی و مورد علاقه جوانان و ورزش دوستان است. این ورزش برای تمدد اعصاب بسیار مفید است. اگر افراد علاقه‌مند به كوهنوردی قبل از شروع كوهنوردی، برای گرم كردن بدن با استفاده از شرایط محیط آهسته آهسته بدوند، در واقع چند ورزش را به صورت تلفیقی انجام داده‌اند.
تحقیقات نشان می‌دهد؛ كوهنوردی نه تنها نیروی عضلات كمر و توانایی فعالیت عضلات اندام‌های بدن را تقویت بخشیده و نرمش‌پذیری مفاصل را حفظ می‌نماید، بلكه می‌تواند فعالیت قلب و ریه‌ها را تقویت ببخشد این ورزش گردش خون را تسریع نموده و به متابولیسم بدن كمك كند. پژوهشگران معتقدند كوهنوردی دارای فواید زیادی برای سلامت بدن است به شرط آنكه شرایط بدن با محیط اطراف تطبیق داده شود، روش علمی آن به شرط زیر است:
اول: باید اصول سلسله مراتب و قدم به قدم پیش رفتن مراعات شود. وضع جسمانی سالخوردگان، میانسالان و جوانان اصولا یكسان نیست. آنها هنگام كوهنوردی باید توانایی بدن، به سرعت و ارتفاع صعود خود بپردازند. بهتر است سالخوردگان پس از نیم ساعت پیاده‌روی، 10 دقیقه استراحت كنند. میانسالان و جوانان نباید در این روش از تمام نیرو استفاده كنند، در غیر این صورت به آنها صدماتی وارد می‌شود. كوهنوردی برای برخی بیماران از جمله مبتلایان به پرفشاری خون، بیماران قلبی و بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی مناسب نیست و آنها بهتر است به كوهنوردی نپردازند.
دوم: در جریان كوهنوردی نباید روی زمین مرطوب استراحت كرد، پس از گرم شدن كامل بدن، نباید ناگهان لباس را از تن درآورد و بهتر است در هنگام استراحت عضلات را مالش داد تا عضلات سفت و بی‌حس نشود.
سوم: هنگام سرازیر شدن از كوه نباید سریع حركت كرد. دویدن و سریع حركت كردن در هنگام پایین آمدن صحیح نیست، در غیر این صورت عضلات متحمل فشار می‌شود و به مفاصل زانو و یا عضلات نیز صدمه می‌رسد. همچنین احتمال سقوط وجود دارد.
چهارم: در روزهای مه‌آلود نباید كوهنوردی كرد. در این زمان مواد زیان‌آور از جمله مواد شیمیایی و مواد معلق خطرناك در هوا و حشرات موذی در فضا فراوان است و باعث بروز بیماری‌های گوناگونی می‌شود. همچنین در روزهای مه‌آلود اكسیژن هوا كم است. در این هنگام سرعت تنفس كوهنورد بالا می‌رود و مه به همراه مواد زیان‌آور دیگر وارد بدن او خواهد شد و در این حالت كوهنورد احساس خفگی خواهد كرد.


منبع: خبرگزاری فرانسه


برچسب ها: کوهنوردی، ورزش کوهنوردی، خطرات ورزش کوهنوردی، کوهنورد، کوه و کوهنوردی تعداد بازديد: 1268 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز