Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:49

7
دی
راهنمای استفاده صحيح از تردميل

راهنمای استفاده صحيح از تردميل

وقتی كه برای نخستین بار از تردمیل استفاده می‌كنید، با گرفتن دستگیره و یا كنسول احساس ثبات و اطمینان بیشتری می‌كنید؛ اما باید بدانید كه نگه‌داشتن دستگیره به شما اجازه نمی‌دهد به طور طبیعی و همچنین با فرم و حالت مناسبی حركت كنید.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

از دست‌هایتان به خوبی استفاده كنید 

هنگام استفاده از تردمیل با دست‌های خود چكار می‌كنید؟ برخی افراد عادت دارند دستگیره را بگیرند؛ اما برای آنكه حركت شما روی تردمیل مؤثر باشد و نتیجه بهتری از دویدن روی آن به دست آورید، باید دست‌ها را به درستی حركت دهید تا هم سریع‌تر بدوید و هم كالری بیشتری بسوزانید.

اگر حركت دست‌ها صحیح باشد، برخی از مشكلات گردن و شانه‌ها كه در اثر نشستن طولانی مدت در یك‌جا برای تماشای تلویزیون و استفاده از كامپیوتر ایجاد شده‌اند نیز برطرف می‌شود.  دست‌های خود را 90 درجه خم كنید و آنها را نزدیك بدن خود قرار دهید.  شانه‌های‌تان را شل كنید تا احساس آرامش بیشتری كنید. 

دست‌ها خلاف جهت پاها حركت می‌كنند. دستی كه به سمت جلو می‌آید، پای مخالفش به جلو می‌آید؛ یعنی دست راست با پای چپ و دست چپ با پای راست هماهنگ است.  تمركز كنید تا حركت دست‌هایتان به گونه‌ای باشد كه بیشترین بخش حركت در قسمت پشت بدن شما صورت گیرد. (مثل آنكه می‌خواهید كیف پول‌تان را از جیب پشت شلوارتان در آورید). 

دست‌های شما به طور مورب به جلو حركت می‌كنند.  دست‌هایتان نباید خیلی بالا بیایند. پاهای شما درست با همان سرعتی كه دست‌هایتان حركت می‌كنند، به حركت در می‌آیند. برای افزایش سرعت پاها، ابتدا باید سرعت دست‌ها را بالا ببرید و متعاقباً سرعت پاها را نیز افزایش دهید. 

با سرعت خیلی زیاد ندوید 

اگر می‌خواهید حركت‌تان سریع‌تر ولی حالت بدن‌تان همچنان زیبا و درست باشد؛ یعنی فرم دویدن شما در سرعت‌های بالاتر ناخوشایند نباشد، در حین دویدن كمی به خود زنگ تفریح بدهید؛ زیرا هم تپش قلب شما بسیار بیشتر می‌شود و هم به طور ناخودآگاه فرم و حالت‌تان تغییر می‌كند.

ابتدا خود را با گام‌های نسبتاً آهسته به مدت 3-5 دقیقه گرم كنید؛ سپس كم‌كم سرعت قدم‌هایتان را افزایش دهید. در عین حال كه سرعت شما افزایش می‌یابد، حواستان باشد كه فرم و حالت درستی به هنگام دویدن داشته باشید. حدود 1-3 دقیقه آهسته آهسته بدوید، سپس سرعت خود را افزایش داده و 3-5 دقیقه با سرعت بالاتر بدوید. 

دستگیره‌ها را نگیرید 

وقتی كه برای نخستین بار از تردمیل استفاده می‌كنید، با گرفتن دستگیره و یا كنسول احساس ثبات و اطمینان بیشتری می‌كنید؛ اما باید بدانید كه نگه‌داشتن دستگیره به شما اجازه نمی‌دهد به طور طبیعی و همچنین با فرم و حالت مناسبی حركت كنید.

حتی اگر چند جلسه اول نتوانید با سرعت بیشتر و بدون گرفتن دستگیره‌ها بدوید، مشكلی ایجاد نخواهد شد. طی جلسات بعدی با سرعت بیشتری می‌توانید روی تردمیل بدوید. اگر شرایطی دارید كه مجبور به استفاده از دستگیره‌ها هستید؛ مثلاً دچار كم‌ بینایی، مشكلات تعادلی و ... هستید، باید حتماً هنگام دویدن دستگیره‌ها را محكم بگیرید. 

پایین را نگاه نكنید 

قرار گرفتن در حالتی كه شانه‌ها به سمت جلو است و نگاهتان به سمت پایین، به شكلی كه گویی مجله می‌خوانید و یا تلویزیون تماشا می‌كنید، حالت نامناسبی به بدن شما خواهد داد. حالت درست دویدن به گونه‌ای است كه باید سر را بالا نگاه دارید و با چشم‌هایتان به روبه‌رو نگاه كنید.

اگر تمایل به استفاده از نوعی سرگرمی به هنگام استفاده از تردمیل دارید، مجله، كتاب و یا تلویزیون را طوری مقابل خود قرار دهید كه نگاه‌تان درست به سمت روبه‌رو باشد و سر را پایین نگیرید. وقتی كه شانه‌ها را به جلو خم می‌كنید و نگاهتان را به پایین می‌گیرید، كم‌كم دچار كمردرد و گردن درد می‌شوید و نمی‌توانید به طور كامل نفس‌گیری كنید. 

به جلو متمایل نشوید 

- خم شدن به سمت جلو به شما حالت نامناسبی می‌دهد. 

- برای داشتن فرم و حالتی مناسب، بعد از برداشتن نخستین گام روی تردمیل، لحظه‌ای صبر كنید.   شكم خود را كمی تو بدهید و قسمت لگن را كمی به جلو متمایل كنید. 

- شانه‌ها را به سمت عقب نگه دارید و از خم كردن آنها خودداری كنید. 

 - حالت شما بسیار مناسب است و می‌توانید دویدن را شروع كنید.

 - در حین دویدن مرتباً به خود یادآوری كنید كه باید این حالت را حفظ كنید.

از كف پاهایتان به درستی استفاده كنید 

شیوه صحیح دویدن روی تردمیل این است كه پاشنه پای جلویی به سطح زمین بخورد ولی بقیه كف پا كمی از سطح زمین فاصله داشته باشد؛ سپس با حركت كردن این فشار اندك كم‌كم از پاشنه به پنجه منتقل شود.

وقتی كه پنجه پا روی سطح زمین قرار گیرد، یعنی اینكه نصف راه را برای برداشتن گام بعدی برداشته‌اید و حالا باید پای جلویی، عقب قرار بگیرد و پنجه پاهایتان به شما كمك كند تا قدم بعدی را بردارید.

برای داشتن این حالت نیاز به استفاده از كفش‌های انعطاف‌پذیر و نرم است. با استفاده از برخی كفش‌ها كه فقط مناسب ایستادن و نشستن هستند نمی‌توانید حركت كف پا از پاشنه به پنجه را داشته باشید. برای صحیح گام برداشتن بهتر است در هر جلسه تمرین چند دقیقه روی كاری كه پاها انجام می‌دهند، تمركز كنید. 

گام‌های بسیار بلند برندارید 

برداشتن گام‌های بلند به هنگام راه رفتن، عادتی است كه شاید بسیاری از ما داشته باشیم؛ زیرا با شیوه صحیح راه رفتن آشنا نیستیم. هنگام راه رفتن با گام بلند، در واقع پاشنه پای جلویی با فاصله بیشتری از بدن روی زمین قرار می‌گیرد. برای تندتر دویدن، پاشنه پای جلویی باید به بدن‌تان نزدیك و پای دیگرتان كمی‌عقب‌تر روی سطح‌ تردمیل باشد.

ابتدا گام‌های كوچك‌تر بردارید، بعد كم‌كم روی پای عقبی خود تمركز و سعی كنید آن را با نیروی بیشتری به سمت جلو بكشید.

 

برچسب ها: استفاده از تردمیل، شیوه استفاده از تردمیل، ورزش با تردمیل، طرز استفاده از تردمیل، شیوه صحیح استفاده از تردمیل تعداد بازديد: 848 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز