Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:46

7
شهریور
عدم تحمل لاکتوز و روش های مقابله با آن (2)

عدم تحمل لاکتوز و روش های مقابله با آن (2)

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به دلیل عدم تحمل شیر و مواد لبنی نمی‌توانید از لبنیات استفاده کنید،‌ در اینجا به شما راهکارهایی را ارائه می‌نماییم.

5- منابع غذایی جایگزین برای محصولات لاکتوزدار

عدم تحمل لاکتوز باعث می شود که منابع غذایی و مواد ضروری مثل کلسیم و ویتامین D به درستی جذب بدن نشده و انسان را با مشکلات جدی مواجه کند.

اما، خوشبختانه می توان از منابع غذایی جایگزین مثل مغزها و خشکبار، دانه ها و حبوبات، میوه های خشک شده، محصولات سبوس دار، سبزیجات برگدار، ماهی، تخم مرغ و یا جگر گوسفند، استفاده کرد.

6- استفاده از زنجبیل

اگر قادر نیستید که لبنیات را به طور کامل کنار بگذارید، می توانید اثر نامطبوع عدم تحمل لاکتوز را با اضافه کردن مقداری زنجبیل آسیاب شده، کمتر کنید.

زنجبیل یکی از بهترین ادویه هایی است که می تواند به خوبی به دستگاه گوارش کمک کرده و حالت تهوع، استفراغ، نفخ و یبوست را بهبود دهد.

7- مصرف دمنوش گل بابونه

چای بابونه درست مثل زنجبیل، می تواند به خوبی لاکتوز را شکسته و مشکلات گوارشی مرتبط با آن را برطرف سازد. این دمنوش قادر است اسید معده را خنثی کرده و التهاب دستگاه گوارش را رفع کند.

در ضمن، چای بابونه باعث آرامش ذهن شده و از فشار روانی می کاهد.

8- کفیر

کفیر ماده بسیار مناسبی است که می توان آن را جایگزین شیر گاو کرد، زیرا این ماده حاوی لاکتوزی است که بدن انسان می تواند به خوبی آن را هضم و جذب کند.

در واقع، پروبیوتیک های موجود در کفیر، کار دستگاه گوارش را در شکستن لاکتوز راحت کرده و نشانه های عدم تحمل این قند را کاهش می دهد.

9- جایگزین های شیر

امروزه در بازار می توان جایگزین های مناسبی برای شیر یافت که هم مشکلات عدم تحمل لاکتوز را نداشته باشند و هم اینکه تمام مواد مغذی موجود در شیر را در بدن تامین کنند.

مثلا، شیر سویا، شیر بادام زمینی، شیر نارگیل و یا شیر شاهدانه می توانند جایگذین های مناسبی برای شیر گاو باشند.

10- ماست و پنیر سفت

ماست و پنیر سفت به دلیل اینکه تخمیر می شوند، دارای پروبیوتیک بوده و در نتیجه، می توانند به هضم و جذب بهتر لاکتوز و همچنین تقویت دستگاه گوارش کمک کنند.

بنابراین، حتی اگر علائم عدم تحمل لاکتور شدید هم باشد، اشخاص باید پنیر سفت و ماست را جزء برنامه غذایی روزانه خود قرار بدهند.

11- سرکه سیب

سرکه سیب می تواند یک لایه محافظ در معده ایجاد کرده و بدین وسیله التهابات ناشی از عدم تحمل لاکتوز را بهبود دهد.

سخن آخر

با اینکه عدم تحمل لاکتوز معمولا خطرناک نیست، اما التهابات ناشی از آن با مرور زمان باعث تضعیف دستگاه گوارش شده و توانایی معده برای مقابله با میکروب ها و باکتری های بیماری زا مانند هلیکوباکتری را می کاهد.

بنابراین، اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که نمی توانید لاکتوز را هضم و جذب کنید، از موارد بیان شده در این مقاله استفاده کرده و دستگاه گوارش خود را تقویت نمایید.

 

 

برای خواندن بخش اول -عدم تحمل لاکتوز و روش های مقابله با آن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عدم تحمل لاکتوز، عدم تحمل غذایی، زنجبیل، جایگزین های شیر، کفیر، آنزیم لاکتاز، منابع غذایی لاکتوز، دمنوش گل بابونه تعداد بازديد: 1547 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز