Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:22

12
مرداد
گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان (4)

گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان (4)

بخش چهارم- خداوندا برای ما به نان بركت بده و میان ما و آن جدایی میفكن؛ اگر نان نبود نه روزه گرفته بودیم نه نماز خوانده بودیم و نه واجبات پروردگار خود را انجام داده بودیم.

 

بنابراین مصرف آن هنگام سحر برای گرم‌ مزاجان بسیار مناسب است تا طی روز راحت روزه بگیرند. اگرجو را با آب تنها بپزند (نسبت جو به آب می تواند یک به چهارده باشد) مایعی كه به دنبال پخته شدن جو  بدست می‌آید مایعی است لزج دارای خاصیت رطوبت بخشی زیاد به بدن و مفید برای فصول و مزاج‌‌های گرم. تشنگی هایی كه با آب به‌خوبی برطرف نمی‌شود با این مایع كه به آن ماءالشعیر طبی گفته می‌شود برطرف خواهد شد.

برنج

احادیثی در باب برنج

در مورد برنج احادیثی وجود دارد از آن جمله: پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند «برنج در میان خوراكی‌ها بسان مهتر یا رییس در میان قوم است.» در حدیث دیگری پیامبر خدا(ص) به برنج و گوشت به عنوان خوراكی‌های خوب اشاره و تاكید فرموده‌اند. در جای دیگر پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند «برنج نیكو دارویی است؛ سرد و سالم و بركنار از هر بیماری.»

در كتاب كافی از امام صادق(ع) آمده است كه «برنج نیكو غذایی است و ما آن را برای بیماران خویش نگه می‌داریم.» باز امام صادق (ع) در كتاب كافی فرمودند «از جانب شما چیزی دوست داشتنی‌تر از برنج و بنفشه برای ما نمی‌آید.» (احتمالا خطاب به مردم كشورهای دیگر یا ایران این را فرموده‌اند).

امام صادق‌(ع) می فرمایند «من از دردی سخت در رنج بودم و در این هنگام به من الهام شد كه برنج بخورم گفتم كه آن را فراهم آوردند سپس خدا با آن دردم را از میان برد.»

نان برنجی

در مورد نان برنجی نیز سه حدیث معتبر در كتاب كافی آمده است؛ امام صادق (ع) فرمودند:«به كسی كه شكم درد دارد نان برنج بدهید؛ چرا كه چیزی سودمندتر از آن به شكم چنین بیماری در نیامده است (البته باید توجه داشت که انواع دل درد با انواع علت‌‌ها وجود دارد که نیاز به کار مطالعاتی پژوهشی دارد تا ابعاد این حدیث نورانی مشخص شود)؛آن، معده را كاملا پاك می كند و درد را به كلی از بدن بیرون می‌كشد» و ایشان می‌فرمایندكه «تنها نان برنج است كه از صبح تا شب در درون انسان می‌ماند.» از امام رضا (ع) نقل شده است كه فرمودند: «چیزی سودمند تر از نان برنج به درون مسلول در نمی‌آید.»

چه افرادی باید از نان برنجی استفاده كنند

اگر كسی خواست نان برنجی بخورد، باید همراه مقداری نمك یا چربی یا شیر و یا گرمی‌جاتی چون زیره، سیر، عسل، شیره خرما و انگور استفاده كند تا عارضه آن كم شده و اصطلاحا به صورت نان چرب یا شیرمال استفاده شود تا خیلی طولانی در سیستم گوارش نماند و ایجاد انسداد نكند.

مزاج برنج سرد و خشك است؛ یعنی شبیه جو، اما سردی برنج كمتر از جو است. بعضی از حكما هم گفته‌اند در حد مختصری گرم است و نكته بسیار جالب و شاید منحصر به فرد در مورد برنج این است كه در گرم مزاجان ایجاد گرمای معتدل و در سرد مزاجان ایجاد سردی معتدل می‌كند و اصطلاحا مركب‌القوا می‌باشد.

غذاییت برنج بین گندم و جو است؛ یعنی از گندم كمتر و از جو بیشتر است. پس برنج هم چاق كننده می‌باشد، اما نه به میزان نان و گندم؛ اما امروزه چون معمولا بیشتر از نان استفاده می‌شود اثر چاق كنندگی آن واضح تر است. برنج نیز مانند گندم باعث حفظ سلامتی و طولانی‌تر شدن عمر می‌شود، ولی نكته اینجاست كه در قدیم برنج به میزان امروز مصرف نمی شده است؛در کل هم نباید بیش از حد مصرف شود.

برنج برای تقویت قوای جنسی و تولید مایعات و سلولهای جنسی نیز خوب است، مخصوصا وقتی كه به صورت شیر برنج آماده شود؛ یعنی با شیر جوشیده و شكر فرآوری شود كه هم رنگ پوست را نیكو می‌كند و هم باعث طولانی شدن عمر و تقویت قوای جنسی می‌شود. نان برنجی در قدیم بیشتر استفاده می‌شده، اما امروز كمتر است.

هضم نان برنجی سخت‌تر از نان گندم است و دیرتر از معده، روده‌‌ها و سیستم گوارش می‌گذرد و برای همین هم در حدیث امام صادق(ع) اشاره شده كه «برنج از صبح تا شب در درون انسان می‌ماند» پس برای مردم قدیم مناسب بوده است نه برای مردم امروز؛ چون معده‌‌ها در عصر ما ضعیف است و از پس هضم نان برنجی خوب بر نمی‌آید، مگر افرادی كه قوی بنیه و ورزشكار هستند.

اگر برنج همراه سماق یا همراه ماست استفاده شود، درجه سردی آن افزایش و حالت قابض پیدا می‌كند؛ بنابراین برای اسهال مفید خواهد بود. اینكه امروزه هم كته و ماست را به شخصی كه اسهال طولانی گرفته توصیه می‌كنند به همین دلیل است؛ چون حالت قابض دارد. اگر برنج همراه دوغ مصرف شود برای خنك كردن مزاج و رفع عطش بسیار مفید است.

 

 

برای خواندن بخش اول- گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: برنج، خواص برنج، انواع برنج، مزایای برنج، مصرف برنج، برنج خوب، نان برنجی تعداد بازديد: 894 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز