Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:35

20
تیر
کدو از دیدگاه طب سنتی (1)

کدو از دیدگاه طب سنتی (1)

مصرف کدو در احادیث و روایات زیادی به دلایل مختلف بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله اینکه باعث طراوت و شادابی می‌شود.

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛ متخصص طب سنتی

 

در حدیثی از پیامبر (ص) نقل شده است: بر شما باد مصرف کدو چرا که مغز را افزون می‌‌سازد. در بسیاری از احادیث ذکر شده است که کدو باعث تقویت مغز و قوای مغزی می‌شود.

رسول خدا (ص) فرموده‌اند کدو مغز را بزرگ نموده و عقل را افزون می‌سازد. مزاج کدو سرد و تر است و دارای رطوبت فضلیه می‌‌باشد.

بدن ما به رطوبت طبیعی (فضلیه) که برای حفظ حیات لازم است، نیاز دارد. یکی از موادی که رطوبت خوبی برای بدن تامین می‌‌کند همین کدو است.

در واقع برخی خوردنی ها به نام مرطبات هستند یعنی حاوی رطوبت درونی هستند که برای بدن مفید است و داخل بدن می‌ماند.

می‌‌دانیم که هرچیزی که رطوبت داشته باشد ایجاد حجم می‌‌کند و طراوت و شادابی می‌‌دهد.

مزاج مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) سرد وتر است و در نتیجه از غذای هم مزاج خود بیشتر نفع می‌‌برند یعنی مزاج سرد و تر کدو مناسب مغز میباشد.

همانطور که می‌‌دانیم در بیماری آلزایمر، چروکیدگی مغز اتفاق می‌افتد که با حفظ رطوبت مناسب ممکن است بتوان از آن پیشگیری نمود.

متاسفانه امروزه شاهد مصرف کم این گیاه خورشی در سبد غذایی مردم هستیم که جا دارد به آن، بیشتر توجه شود.

از رسول اکرم (ص) نقل شده است: کدو عقل را می‌‌پالاید و مغز را می‌افزاید. کلا کدو باز کننده سده ها و پاکسازی کننده بدن شامل مجاری صفراوی، عروق کوچک و مویرگی، مجاری ریز داخل کبد، مجاری تنفسی و... می باشد.

در طب سنتی هم ذکر شده که کدو انسدادها را رفع کرده، ادرار را زیاد می‌‌کند و نرم کننده شکم است (پاکسازی سیستم گوارشی و ادراری).

 

کدو مجاری سیستم عصبی  را نیز پاکسازی می‌‌کند به این صورت که مانع از تجمع مایع مغزی- نخاعی می‌‌شود که برخی از مشکلات از جمله سنگینی سر و پف آلودگی و احساس پکری ناشی از تجمع زیاد این مایع و تخلیه نامناسب آن است.

همه این اثرات، به همان خاصیت پالایندگی آن برمی گردد.

پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: کدو بخور زیرا هرکس آن را بخورد خویش نیکو و رویش شاداب می‌‌شود. آن، خوراک من و پیامبران پیش از من است.

طبق آنچه در بالا گفته شد، هنگامی که مجاری بدن و عروق پاکسازی شوند، گردش خون مغزی و زیر پوستی بهبود یافته و در اعصاب و پوست، اثر مفیدش را نشان می‌‌دهد.

از پیامبر (ص) نقل شده است که: کدو بخورید، اگر خداوند می‌‌دانست درختی سبک تر از این وجود دارد،  آن را برای برادرم یونس می‌‌رویاند. همانطور که می‌‌دانیم وقتی حضرت یونس از شکم ماهی بیرون آمدند به اذن خداوند گیاه کدو برای وی رویانده شد تا از خواص آن بهره مند شوند.

آمده است که پیامبر اکرم (ص) کدو را دوست داشتند و فراوان از آن میل می‌‌فرمودند. در کافی آمده است که پیامبر (ص) به زنان خود می‌‌فرمود: اگر در دیگ چیزی طبخ می‌‌کنید، در آن، کدو بسیار بریزید؛ و در جایی دیگر، علت را می‌‌فرمایند که دل اندوهگین را شاد می‌‌کند.

از امام صادق (ع) آمده که برای درد قولنج، خوب است.

لازم بذکر است منظور از کدو در این مطالب بیشتر کدوی خورشی یا همان کدوی سبز است. همانطور که ذکر شد مزاج کدو سرد و تر است، البته در حد میانه (در درجه دوم از چهار درجه قدرت داروها).

اگر شیرین باشد مزاجش قدری رو به گرمی می‌‌رود. بهترین نوع آن سفید، شیرین و نازک آن است که ریشه‌دار نبوده و اندازه متوسطی داشته باشد.

چون طبع سردی دارد برای گرم مزاجان خوب است و همچنین برای دوره جوانی و در فصول گرم و در مناطق گرمسیر بسیار مناسب است.

برای رفع جوش پوستی و غلبه صفرا بسیار مفید است. غذاییت آن زیاد نیست و اشتها را نیز کم می‌کند و هرمیزان فرد از آن بخورد چاق نمی‌شود بنابراین در کاهش وزن افراد موثر است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -کدو از دیدگاه طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید کدو، خواص سبزیجات، خواص کدو، مزاج کدو، کدو و طب سنتی، کدوی خورشی، کدوی سبز تعداد بازديد: 1419 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز