Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:05

23
بهمن
طب سنتی: اگر سرما خوردی دارو نخور!

طب سنتی: اگر سرما خوردی دارو نخور!

نوشیدن آب خیلی سرد یا آب حاصل از ذوب شدن یخ موجب افزایش خلط سودا در بدن می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن بشدت ضعیف می‌‌گردد. البته نوشیدن آب خنک بلا مانع می‌‌باشد.

فرجاد عباسی؛ محقق و مدرس طب سنتی-اسلامی، عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران

 

 

سرماخوردگی یا به تعبیر حضرات معصومین(ع)همان زکام را می‌‌توان یک بیماری دانست که البته به خودی خود از بروز چند بیماری دیگر جلوگیری می‌‌کند. اما استفاده بی حد وحصر از کود‌‌های شیمیایی و سفید کردن و تصفیه نمودن بی‌مورد نعمت‌‌های خداوندی همچون شکر سرخ، برنج قهوه‌ای، آرد گندم کامل،روغن زیتون بکر و نمک معدن یا دریا و مصرف گسترده آنتی‌بیوتیک‌‌ها، آنچنان بنیه و بدن افراد را ضعیف کرده که عارضه سرماخوردگی یا زکام موجب از پا درآمدن افراد و فلج شدن چند روزه زندگی آنها گشته است و نه تنها فرد مبتلا، از سرماخورگی سودی نمی‌بیند بلکه حداقل دچار یک عفونت دیگری همچون گلودرد یا عفونت کلیه و غیره می‌شود.

این در حالی است که اگر فرد، با تغذیه طبیعی و حکیمانه از بنیه کافی برخوردارباشد و همچنین تمهیدات پیشگیرانه طب سنتی-اسلامی را به کار ببندد، اگر هم سرما بخورد، این سرماخوردگی بیش از یک روز طول نمی‌کشد و همان یک روز هم احساس ضعف و بیحالی محسوسی نخواهد کرد و در عین حال از فواید سرماخوردگی یا همان زکام طبق فرمایش معصومین(ع) بهره مند خواهد شد. اما حقیقت این است که اکثر افراد با سرماخوردگی، آنچنان سیستم دفاعی‌شان درگیر و تضعیف می‌شود که چند ساعت بعد از آن دچار آنژین گلو، عفونت کلیه و یا حتی وماتیسم قلبی می‌‌شوند. لذا بکار بستن تمهیدات ذیل هم برای پیشگیری و هم برای درمان این بیماری توصیه می‌‌گردد.

1- نوشیدن آب خیلی سرد یا آب حاصل از ذوب شدن یخ موجب افزایش خلط سودا در بدن می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن بشدت ضعیف می‌‌گردد. البته نوشیدن آب خنک بلا مانع می‌‌باشد.

2- باید در سه روز اول ابتلا به سرماخوردگی، بزرگسالان دوعدد تخم‌مرغ و کودکان یک عدد تخم‌مرغ آبپزشده زرده عسلی میل کنند.

3- در مدت ابتلا به این بیماری، وعده‌‌های غذایی باید کم حجم ولی سرشار از پروتئین‌‌های گیاهی، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی باشند. لذا برای تأمین موارد فوق به ترتیب از حبوبات، میوه‌‌هایی نظیر سیب و مرکبات و نمک تصفیه نشده معدن یا دریا استفاده گردد.

4- تا خوب شدن کامل از مصرف هر نوع روغن مایع و شکر سفید خودداری شود. چرا که این دو، سیستم ایمنی بدن را تا پنجاه درصد ضعیف می‌‌کنند.

5- هر شب سوپی متشکل ازجو یا بلغور جو و سه عدد پیاز کوچک قرمزبدون پوست گرفتن، درست شود و مقداری پودر آویشن، دارچین، فلفل قرمز، زنجبیل و نمک به آن اضافه گردد. توجه شود که بعد از آماده شدن سوپ، پوست قرمز پیازها را جدا کرده و دور ریخته و پیازباقیمانده در سوپ با هم زدن، مخلوط شود. این سوپ را در درمان بسیار بسیار موثر می‌‌دانم.

6- مصرف سرکه‌‌های طبیعی خصوصا سرکه سیب و انگوراز بین برنده میکروب‌‌های فرصت طلب موجود در گلو و سینوس‌‌ها هستند و در نتیجه در پیشگیری از سرماخوردگی و گلودرد تأثیر شایان توجهی دارد. (هرروز بیش از یک قاشق مصرف نشود)

7- مصرف مخلوط سیاهدانه و عسل به همراه آبلیموی تازه موثر می‌‌باشد.

8- مصرف دمنوش ترکیبی مریم گلی و گل ختمی هر صبح و شب در زمان سرماخوردگی توصیه می‌شود.

9- میل کردن دمکرده مخلوط دارچین و کمی زعفران، شب هنگام توصیه می‌شود تا تب بیمار برطرف شود و خواب راحتی صورت بگیرد.

10- یک شلغم خام را هرروز در سه قاشق عسل رنده و سپس مخلوط کرده و یک‌سوم از آن مخلوط را صبح، یک‌سوم دیگر را بعد ازظهر و یک سوم باقیمانده در شب میل شود.

11- باید دانست که مصرف همزمان آنتی بیوتیک‌‌ها با لبنیات تداخل دارند و جذب همدیگر را مختل می‌‌کنند، لذا توصیه می‌شود که بین مصرف آنتی بیوتیک‌‌ها و لبنیات، سه ساعت فاصله باشد.

12- کسانی که طبع سرد دارند باید در هنگام سرماخوردگی، صبح و شب دود اسفند را استنشاق کنند و کسانی که طبعشان گرم است باید دود برگ اکالیپتوس را دومرتبه در روز استنشاق کنند و یا بخور اکالیپتوس بدهند.

13- در جاهای مختلف منزل که فرد سرماخورده رفت و آمد می‌‌کند،باید یک بشقاب حاوی پیاز خام رنده شده قرار داد.

14- در زمان سرماخوردگی، هرروز پاشیدن یک فندق پودر سیر برروی غذای حاضر بر سر سفره، مورد تاکید می‌‌باشد.

15- برای برطرف شدن سرفه باید 20 گرم شکر تیغال،20 گرم گل زوفا و 30 گرم عناب را کوبیده و پودر کرده و هر روز یک قاشق از آن مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و کمی هم زده و پس از گذشت ده دقیقه، آن را دوباره هم زده و آرام آرام با آن غرغره کرده و در نهایت قورت داد.

16- از دمکرده آویشن و بنفشه به طور همزمان استفاده شود. (در زمان بیماری روزی یک قاشق چایخوری از هردو دم و نوشیده شود.)

17- استفاده از دمکرده ریشه شیرین بیان یا پودر آن، موجب تخلیه ترشحات سینه و درمان سرماخوردگی می‌شود.

18- بوییدن گل نرگس ویا استعمال عصاره و عطر طبیعی آن، در پیشگیری از سرماخوردگی معجزه می‌‌کند.

19- طب سنتی-اسلامی تأکید فراوانی بر حجامت عام دارد چراکه با انجام بجا،اصولی و مکرر آن، اخلاط فاسد از بدن خارج گشته و توان دفاعی بدن به طرز چشمگیری افزوده می‌‌گردد.

 

برچسب ها: طب سنتی، داروهای گیاهی، درمان سرماخوردگی، درمان سرماخوردگی با طب سنتی، درمان طب سنتی تعداد بازديد: 1769 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز