Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:16

9
دی
تقویت حافظه با یک گیاه معجزه گر

تقویت حافظه با یک گیاه معجزه گر

همه انسان ها مرتبا دچار فراموشی می شوند خصوصا وقتی که در زندگی مشغله زیادی دارند. کم شدن حافظه ممکن است حتی باعث مختل شدن زندگی روزمره شود.

در مواجهه با چنین مشکلات جدی ای، بهترین راه مراجعه به یک متخصص یا پزشک برای تشخیص و درمان است. به علاوه تحقیقات انجام شده نشان می دهد تغییر در نحوه زندگی، رژیم غذایی و درمان های طبیعی تاثیر بسزایی در تقویت حافظه دارند.

ژنتیک یا عوامل ژنتیکی در کم شدن حافظه نقش دارند به ویژه در شرایط جدی عصبی مثل بیماری آلزایمر. عوامل مختلف دیگری نیز ممکن است روی حافظه تاثیر گذار باشد مثل استرس، اختلال در خواب، افسردگی، پرکاری و یا کم کاری تروئید، سوء تغذیه (به ویژه کمبود ویتامین های B)، استفاده از داروهای محرک، نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن. مطالب زیر بهترین راه ها برای تقویت حافظه به طور طبیعی را ارائه می دهد.

استفاده از مکمل روغن ماهی برای تقویت حافظه

بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن ماهی حاوی امگا 3_ اسید داکوزاگزائنیک (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است. اسیدهای چرب امگا 3 کمک زیادی به کم شدن ریسک ناراحتی های قلبی، کند کردن روند کاهش حافظه، کم کردن التهاب و کاهش استرس و نگرانی می کنند. شواهد دیگر حاکی از این است که روغن ماهی نقش بسزایی در تقویت حافظه افرادی که دارای اختلال در شناخت محیطی هستند، دارد. DHA  و EPA هر دو برای عملکرد صحیح مغز حائز اهمیت هستند و همچنین التهابات بدن که ناشی از زوال عقل هستند را کم می کنند.

حفظ کردن وزن مناسب

یکی از بهترین راه های حفظ سلامت ذهن و جسم در بهترین وضعیت حفظ وزن متناسب هست. بر اساس یک تحقیق در سال 2006 اضافه وزن می تواند موجب ایجاد تغییرات در ژن های مرتبط با حافظه شود که تاثیر بسیار منفی بر روی حافظه دارد. از طرفی اضافه وزن می تواند موجب التهاب و مقاومت انسولین در بدن شود که هر دوی آنها بر روی مغز تاثیر گذار هستند. تحقیق دیگری حاکی از این است که اضافه وزن ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد و موجب اختلال در عملکرد حافظه و هوش می شود. توجه داشته باشید نگهداشتن بدن در یک حجم ثابت می تواند کمکی باشد برای اجتناب از مشکلات ناشی از اضافه وزن که منجر به کاهش حافظه می شود.

تقویت حافظه با کم کردن مصرف شکر

مصرف زیاد شکر منجر به ایجاد مشکل در سلامتی و بیماری های مزمن می شود که باعث کم شدن حافظه می شوند. بر اساس یک سری تحقیقات، مصرف زیاد شکر باعث کم شدن قدرت مغز و کم شدن حافظه می شود. بنابراین مصرف نکردن شکر کمک زیادی به تقویت حافظه و سلامتی عمومی شما می کند.

حذف کربوهیدرات تصفیه شده

خوردن بیش از حد کربو هیدرات ها مثل کیک ها، شیرینی ها، نان سفید و برنج سفید ممکن است موجب آسیب زدن به حافظه شما شود. یک تحقیق انجام شده در سال 2015 نشان می دهد که رژیم غذایی غرب حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده است که عامل موثر بر زوال عقل و کم شدن آگاهی است. تحقیق دیگری خاطر نشان می سازد که بچه هایی که بیشتر از کربوهیدرات هایی مثل برنج سفید، فست فود و نودل ها مصرف می کنند بیشتر در معرض کاهش آگاهی و تحلیل حافظه کوتاه مدت هستند.

تقویت حافظه با ورزش بیشتر

ورزش روزانه برای سلامتی ذهن و جسم امری حیاتی است. ورزش برای مغز مفید است همچنین موجب افزایش حافظه افراد در هر سنی می گردد. یک تحقیق انجام شده، اثبات کرده است که ورزش همچنین برای افزایش ترشح پروتئین های محافظ عصبی مفید بوده و باعث رشد و توسعه سلول های عصبی می شود که این روند در نهایت سلامت مغز را افزایش می دهند. از طرفی ورزش روزانه در میانسالی می تواند بهترین راه برای کم کردن احتمال زوال عقل در سنین بالاتر باشد.

غذاهای ضد افسردگی استفاده کنید

داشتن یک رژیم غذایی ضد افسردگی، برای تقویت حافظه شما÷ بسیار حائز اهمیت است. به علاوه، مصرف آنتی اکسیدان ها موجب کاهش استرس در بدنتان شده و در نتیجه باعث کاهش افسردگی در بدن شما می شود.

شما می توانید از غذاهایی استفاده کنید که حاوی آنتی اکسیدان هستند مثل چای ها، سبزیجات و میوه جات. بر اساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که مصرف کمتری از این مواد غذایی داشته اند کمتر در معرض زوال عقل و کم شدن حافظه قرار گرفته اند. همچنین مصرف توت ها می تواند مانع کم شدن حافظه شود چون توت ها مملو از آنتی اکسیدان هایی چون فلونوئیدها (flavonoids) و آنتی اکیانینز (Anthocyanins) هستند. تحقیق دیگری به این مساله اشاره می کند که زنانی که بیشتر از توت فرنگی و تمشک آبی استفاده کردند نسبت به آن هایی که مصرف کمتری از توت ها داشتند، کمتر در معرض کم شدن حافظه و کاهش آگاهی بوده اند.

تقویت حافظه جای دادن کمی کاکائو در رژیم غدایی

کاکائو یک ماده مغذی و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام فلونوئیدها است که برای مغز شما مفید می باشد. مهم تر اینکه آنها به افزایش رشد سلول های عصبی، رگ های خونی و بیشتر شدن جریان خون در بخشی از مغز تان که مرتبط با حافظه است، کمک می کنند. یک تحقیق در سال 2011 نشان می دهد افرادی که شکلاتی که حاوی 720 میلی گرم فلاونوئیدبود، مصرف کردند حافظه بهتری نسبت به افرادی داشتند که شکلات سفید مصرف می کردند.

مصرف زردچوبه

زردچوبه یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد و خاصیت ضد پیری در بدن شما دارد. بر اساس تحقیقی که بر روی بدن حیوانات انجام شد، زردچوبه کهولت را کاهش داده و آسیب های ناشی از اکسید شدن و همچنین تعداد پلاک های نشاسته ای را کم می کند. دوباره ساخته شدن ترکیبات نشاسته ای موجب بیماری آلزایمر می شود. زردچوبه همچمین تاثیر بسزایی در رشد حافظه دارد و از کم شدن حافظه جلوگیری می کند.

1.جوز هندی

آلما یا جوز هندی مصارف زیادی در آیین آیورودا دارد که موجب تقویت سیستم عصبی و قوای حافظه می شود. همچنین به عنوان بهترین ماده برای افزایش بهبود سیستم ایمنی استفاده می شود چون حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C است.

بر اساس تحقیقی که در سال 2007 انجام شد، اثبات شده است جوز هندی یک درمان مفید برای بیماری آلزایمر و افزایش حافظه است. برای این منظور شما می توانید 1تا 3 قاشق چایخوری از آن، 3  بار در روز برای حداقل چند هفته بخورید.همچنین می توانید به این صورت استفاده کنید:

ریشه جوز هندی –یک قاشق چای خوری

دانه کنجد سفید- یک قاشق چای خوری

عسل – یک قاشق چای خوری

طرز تهیه: ریشه جوز هندی را با دانه کنجد سفید مخلوط کرده و بعد عسل را به آن اضافه کنید.

روزی یکبار مصرف کنید.

2-براهمی

به عنوان یک ماده مقوی برای مغز و محافظ عصبی عمل می کند و تاثیر آنتی اکسیدانی دارد. بخشی از یک تحقیق که در سال 2008  بر روی افراد سالم 65 ساله صورت گرفت، عنوان کرد که براهمی موجب افزایش یادآوری کلمات، رشد حافظه و کاهش استرس و نگرانی می شود. همچنین باعث تقویت حافظه می شد.

طرز استفاده:

برگ براهمی

عسل

آب مقداری برگ براهمی را گرفته و با مقداری عسل مخلوط کنید. دو قاشق چای خوری از مایع را دو یا سه بار در روز بخورید.

راه دوم:

پودر براهمی یک چهارم یا یک دوم قاشق چای خوری

شیر گرم یک فنجان

هل خرد شده

پودر را با شیر گرم مخلوط کنید، هل را به آن اضافه کنید و مخلوط را دو بار در روز استفاده کنید. این روند را برای حداقل چند هفته ادامه دهید.

3-رزماری:

رزماری برای تقویت حافظه مفید می باشد. رایحه آن، تاثیر بسزایی در افزایش حافظه دارد که بسیار حائز اهمیت برای عملکرد روزانه است.

طرز استفاده:

رزماری خشک شده – یک قاشق چایخوری

آب جوش – یک فنجان

عسل

رزماری را پنج دقیقه در آب جوش بخیسانید و بعد آنرا صاف کنید و عسل را به آن اضافه کنید.

چند هفته هر روز این مایع را بنوشید.

نکته: رزماری برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود.

4-بادام درختی

بادام درختی یکی از درمان های موثر در آیورودا است که موجب افزایش قدرت مغز و تقویت حافظه می شود چون حاوی مقدار زیادی روغن امگا 3 و آنتی اکسیدان است. همچنین برای چشم ها بسیار مفید است.

طرز استفاده:

5 تا 10 عدد بادام درختی

شکر یا عسل

شیر یک لیوان

بادام درختی را از شب قبل در آب خیس کنید پوستش را بگیرید و صبح آن را بکوبید. مقداری عسل یا شکر هم به آن اضافه کنید. هر روزبه مدت یک ماه بخورید و از آن لذت ببرید.

نکات مهم :

بازی فکری انجام دهید مثل حل جدول یا بازی با کلمات. برای اینکه با انجام این بازی ها، مغز وادار به فعالیت می شود.

در رژیم غذایی خود گیاهان و ادویه جات مثل ریحان، فلفل سیاه و زردچوبه را بگنجانید چون آنها در افزایش و تقویت حافظه کمک فراوانی می کنند. همچنین، از چای سبز استفاده کنید چون چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی مثل بتاکاراتون، ویتامین های A، C ،B12 ، فولیک اسید، آهن، زینک، منیزیم و کلسیم داشته باشید.

به جای روغن های اشباع شده از روغن های طبیعی و سالم استفاده کنید.

خواب کامل داشته باشید. چون خواب کامل کمبودهای مغز را جبران کرده و عملکرد مغز را برای بالا بردن توانایی هایش تنظیم می کند.

چند دقیقه در آفتاب بمانید. چون نور خورشید ویتامین D مغز را فراهم کرده و موجب عملکرد بهتر مغز می شود.

راه های ساده و لذت بخش زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد. سعی کنید این نکات را در زندگی روزمره تان رعایت کنید تا مغزتان را تحریک کرده و موجب تقویت حافظه تان شوید. هدف همه مطالب فراهم شده در این متن جهت اطلاع و آموزش هستند. توصیه ما به شما این است که روش سالمی را در پیش بگیرید.

 

منبع : دکتر سلام

بیشتر بخوانید:

خواص درمانی نبات در طب سنتی

خواص اعجاب انگیز دانه شنبلیله

با این داروی گیاهی درد‌های روماتیسمی را فراموش کنید

درمان سرفه های خشک در طب سنتی

جلوگیری از بارداری با این گیاهان دارویی

برچسب ها: طب سنتی، عسل، تقویت حافظه، داروهای گیاهی، زردچوبه، جوز هندی، زندگی آنلاین، دمنوش های گیاهی، رزماری، تقویت حافظه با داروهای گیاهی تعداد بازديد: 1218 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز