Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:51

23
دی
درمان اختلال هاضمه با مصرف «گشنیز» در طب سنتی

درمان اختلال هاضمه با مصرف «گشنیز» در طب سنتی

درباره طبع گیاه گشنیز متخصصان طب سنتی نظرات متفاوتی دارند؛ برخی آن را سرد و خشک، برخی سرد و تَر و عده‌ای این گیاه را گرم و خشک توصیف کرده‌اند که تسکین‌دهنده التهاب معده،‌ مقوی معده و میوه آن بندآورنده اسهال

درباره طبع گیاه گشنیز متخصصان طب سنتی نظرات متفاوتی دارند؛ برخی آن را سرد و خشک، برخی سرد و تَر و عده‌ای این گیاه را گرم و خشک توصیف کرده‌اند که تسکین‌دهنده التهاب معده،‌ مقوی معده و میوه آن بندآورنده اسهال و کشنده کرم معده است.
 

 گیاه گشنیز که با نام علمی Coriandrum sativum L شناخته می‌شود، گیاهی یکساله به ارتفاع ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است. گل‌های این گیاه سفید یا قرمز است. منشاء اولیه آن نواحی غرب آسیا،‌ هند و قسمت‌های شرقی مدیترانه بوده است اما امروزه در اروپا،‌ آسیا و آمریکا می‌روید. پراکندگی آن در ایران نیز بیشتر در مناطق شمال شرق، شرق، غرب، شمال غرب و جنوب است.

به گزارش ایسنا، اسانس میوه گشنیز ترشح شیره معده را تحریک می‌کند و بادشکن و ضداسپاسم است و در محیط آزمایش اثر ضدباکتری و ضد قارچ نیز دارد. کاربرد تایید شده آن برای درمان اختلالات هاضمه و از دست دادن اشتها است.

البته در طب مردمی علاوه بر موارد تایید شده به صورت موضعی برای درمان سردرد، ناراحتی‌های دهان و حلق، تنفس بدبو و مشکلات پس از زایمان به کار می‌رفته اما به اثبات نرسیده است.

در طب چینی علاوه بر موارد تایید شده در مراحل اولیه آبله‌مرغان و سرخک، هموروئید و افتادگی رکتوم (انتهای روده بزرگ) کاربرد دارد. در طب هندی نیز در درمان خونریزی بینی، سرفه، هموروئید، دفع ادرار همراه با درد،‌ اِدِم، مشکلات مثانه، استفراغ، اسهال آمیبی و سرگیجه کاربرد دارد.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در طب سنتی نام آن «کزبره» است. طبیعت آن طبق نظرات متفاوت سرد و خشک، سرد و تر یا گرم وخشک است. خواص آن شامل قابض بودن است.

تسکین دهنده التهاب معده،‌ مقوی معده و میوه آن بندآورنده اسهال و کشنده کرم معده است. غرغره کردن آب گیاه گشنیز در دهان جهت سوزش زبان مفید است همچنین گیاه اثر خواب‌آور، تسکین دهنده سردرد و سرگیجه دارد.

بیشتر بخوانید:

با5 خواص درمانی گشنیز آشنا شوید

عوارض مصرف گشنیز

البته باعث تیرگی چشم می‌شود. مصرف زیاد آن تباه کننده ذهن و عامل ایجاد فراموشی و غم می‌شود. جایگزین آن برگ و تخم کاهو و مصلح آن تخم نیم برشت، سکنجبین سفرجلی و آب رازیانه است.

برای مصرف ۱۵۰ سی‌سی آب جوش را روی دو قاشق چایخوری گیاه له شده می‌ریزیم و پس از ۱۵ دقیقه صاف می‌کنیم. میزان مصرف میانگین روزانه ۳ گرم است که در یک بار مصرف حداکثر یک گرم توصیه می‌شود. به صورت دم کرده یک فنجان تازه بین وعده‌های غذا مصرف شود و شکل عصاره آن ۱۰ تا ۲۰ قطره بعد از غذا میل شود.

بیشتربخوانید:

گشنیز سبزی معجزه آسا

برچسب ها: مشکلات گوارشی، معده، سوء هاضمه، گشنیز تعداد بازديد: 108 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز