Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:17

4
خرداد
نعنا و عرق نعنا

نعنا و عرق نعنا

نعنا گیاهی است که در اکثر نقاط جهان مانند آسیا، آمریکای شمالی، آفریقا و اروپا رشد می‌کند. نام علمی این گیاه، Mentha است و از نظر ظاهری، شباهت زیادی با گیاه پونه دارد. با این تفاوت که برگ‌های نعنا

به قلم : شکوفه قاسمی ؛ کارشناس ارشد صنایع غذایی ؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : نعنا گیاهی است که در اکثر نقاط جهان مانند آسیا، آمریکای شمالی، آفریقا و اروپا رشد می‌کند. نام علمی این گیاه، Mentha است و از نظر ظاهری، شباهت زیادی با گیاه پونه دارد. با این تفاوت که برگ‌های نعنا، عطر ملایم‌تر و کرک کمتری دارند.

نعنا گیاهی محبوب و خوشبو کننده مشهور دهان است که صدها سال است به دلیل خاصیت دارویی از آن استفاده می‌شود. از نعنا می‌توان در بسیاری از آماده‌سازی‌های آشپزی به شکل تازه یا خشک استفاده کرد. طبع نعنا گرم و خشک است. برای کاهش خارش گلو این نوشیدنی مفید می‌باشد.

بیشتربخوانید:

خواص لیموترش را بشناسید

 

 

 

 

ارزش غذایی گیاه نعنا

 هر ۱۰۰ گرم نعنا تازه از مواد زیر تشکیل شده است:

 ۴۳ کالری انرژی

 ۸۶.۴ گرم آب

 ۳.۸ گرم پروتئین

 ۵.۳ گرم کربوهیدرات

 ۹.۵ میلی‌گرم آهن

 ۲۱۰ میلی‌گرم کلسیم

فولات موجود در نعنا برای کسانی که فقر آهن دارند، مفید است. مقدار کم پتاسیم موجود در آن نیز به بهبود فشار خون کمک می‌کند. گیاه نعنا به دلیل داشتن ویتامین‌های B3، B2، B1 خاصیت اشتهاآوری نیز دارد.

 

عرق نعنا

عرق نعنا ضد نفخ است و می‌تواند باعث کاهش درد معده شود و برای بادشکن هم می‌تواند به خوبی استفاده شود و برای بعضی از دل‌دردها، دل‌پیچه‌ها، رفع سوء‌هاضمه و اینگونه بیماری‌ها فرآورده خوبی است. این گیاه برای کمک به هضم معده بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند، می‌توانند از عرق نعنا استفاده کنند.

عرق نعنا، فقط حاوی رایحه نعنا ترکیب شده با آب است که خاصیت ضدنفخ، ضددرد و ضداسپاسم (گرفتگی) دارد. از آنجا که تمام ترکیب‌های نعنا وارد عرقش نمی‌شود، نمی‌توان همه خواص برگ نعنا را به عرق آن هم نسبت داد، ولی مصرف این عرق گیاهی، پس از غذا و برای رفع دل‌درد و نفخ یا هضم بهتر غذا مفید است.

بیشتربخوانید:

با این دمنوش‌ها ریه‌هایتان را به طور طبیعی پاکسازی کنید

 

 

 

 

خواص عرق نعنا

 تسکین‌دهنده علائم سرماخوردگی

نعنا حاوی منتول می‌باشد. این ماده ضدعفونی‌کننده معطر است که می‌تواند به شکسته شدن خلط و مخاط کمک کند و باعث می‌شود که راحت‌تر بیرون بریزید.

 

کاهش مشکلات تنفسی

عرق نعنا حاوی منتول کافی برای درمان بسیاری از مشکلات تنفسی مخصوصاً مشکلات ناشی از احتقان و التهاب به کار می‌رود. عطر عرق نعنا که به اندازه خود روغن منتول قوی نیست، می‌تواند به رفع احتقان بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک کند. به همین دلیل است که نوشیدن عرق نعنا به عنوان یک دمنوش گیاهی نه تنها جسم و ذهن را شاداب و تازه می‌کند، بلکه سیستم گردش اکسیژن را نیز بهبود بخشیده و شما را سالم‌تر می‌کند.

 

خوش بویی دهان

مصرف عرق نعنا یا قرص نعنا به رفع بوی دهان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه کمک می‌کند. این گیاه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی دهان نیز به حساب می‌رود، برای همین در تولید بعضی دهان‌شویه‌ها نیز از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گیاهان افزایش دهنده و کاهش دهنده شیر مادر

 

 

 

 

تقویت حافظه

نوشیدن عرق نعنا ما را باهوش‌تر می‌کند. همان‌گونه که در بالا گفته شد، منتول موجود در برگ نعنا خاصیت تحریک‌کنندگی دارد و هوشیاری و عملکرد ذهنی ما را افزایش می‌دهد.

 

دوست کبد

نعنا بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده و صفرا را رقیق می‌کند و کلسترول خون را پایین می‌آورد.

 

 تسکین معده

اگر دچار معده درد هستید، نوشیدن یک فنجان عرق نعنا می‌تواند معده را آرام کند و با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود بخشد.

 

 بهبود فرآیند گوارش

عطر و مواد و روغن معطر موجود در عرق نعنا با فعال کردن غدد بزاقی در دهان و تحریک آنزیم‌های گوارشی به گوارش کمک می‌کند. نعنا توانایی افزایش ترشح و گردش صفرا را دارد که این مسئله به تسریع فرآیند گوارش کمک می‌کند. نعنا حتی می‌تواند درون شکم را گرم کند که این مسئله، خروج گاز از بدن – که طی فرآیند گوارش به وجود می‌آید – را تسهیل می‌کند.

 

 درمان سردرد و خواب راحت

خوردن روزانه دمنوش و عرق نعنا به دلیل خاصیت ضد التهابی آن، به آرامش و تخلیه ذهن از نگرانی‌ها و کاهش استرس و آرامش ذهن و خواب راحت، کمک شایانی می‌کند. برای درمان سردرد‌های سرد مزاجان و سردردهای میگرنی مفید است.

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

 

 

 

کاهش دردهای قاعدگی

عرق نعنا یک ضد‌اسپاسم طبیعی و شل‌کننده عضلات است، بنابراین با شل کردن عضلات دیواره رحم می‌تواند در بهبود دردهای قاعدگی مؤثر باشد. تنظیم و تعادل هورمون‌های زنانه هم یکی دیگر از خواص عرق نعنا است. همچنین این عرق گیاهی، قاعده‌آور است.

 

سلامتی پوست و مو

خواص عرق نعنا برای صورت و پوست نیز شامل مواردی مانند رفع چین و چروک می‌شود. عرق نعنا اغلب در محصولات آرایشی استفاده می‌شود، اما تحقیقات محدودی در مورد فواید نعنا هنگام استفاده روی پوست و مو وجود دارد.

محققان دریافتند که محلول یک درصدی عرق نعنا منجر به بهبود مدت زمان خارش و شدت خارش می‌شود.

 

 میزان مصرف عرق نعنا

برای مصرف این عرق‌های سنتی حجم کاملاً مشخصی وجود ندارد و مقدار مصرف در گروه‌های سنی و جنسی مختلف متفاوت است. در صورت احساس نفخ و دل درد یک استکان عرق نعنا در هر وعده، مناسب است، اما اگر غلظت و بوی

 عرق نعنا زیاد باشد، نصف استکان از آن را مصرف کنید.

 

 مضرات مصرف عرق نعنا

 بسیاری از افرادی که مبتلا به مشکلات گوارشی مثل نفخ یا سنگینی معده هستند، می‌توانند از خواص معجزه‌‌آسای عرق نعنا بهره‌مند شوند، البته افرادی که سوزش معده دارند، باید با نظر پزشک عرق نعنا مصرف کنند؛ چرا که سوزش معده ناشی از شل شدن عضلات سر معده است و عرق نعنا با خاصیت اسپاسمی که دارد، این مشکل را تشدید خواهد کرد.

 زیاده‌روی در مصرف عرق نعنا باعث بالا رفتن فشار خون و ایجاد برخی ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. افراد حساس به گیاه نعنا باید در مصرف عرق نعنا احتیاط کنند. مصرف زیاد عرق نعنا سبب ایجاد یبوست می‌شود.

 

 شرایط نگهداری از عرق نعنا

عرق نعنا باید در ظرف‌های شیشه‌ای که نور کمتری را از خود عبور می‌دهند (مانند شیشه‌های سبز یا قهوه‌ای) نگهداری شود. بعد از ظرف‌های شیشه‌ای، ظروف فلزی (مانند ظرف‌های آلومینیومی) برای نگهداری از این عرق مناسب است. در نظر داشته باشید ظروف پلاستیکی برای نگهداری این محصولات مناسب نیست. بهتر است تمام انواع عرق‌ها در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند. اگر در مغازه‌ای عرق‌ها در معرض آفتاب قرار داشتند، از خرید آنها خودداری کنید.

برچسب ها: تقویت حافظه، فشار خون، بوی بد دهان، دل درد، عرق نعنا، نفخ، نعنا، فقرآهن، خواص نعنا، شکوفه قاسمی تعداد بازديد: 130 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز