Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 11:55

23
آذر
با این دمنوش‌ها از شر سرماخوردگی خلاص شوید

با این دمنوش‌ها از شر سرماخوردگی خلاص شوید

چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی نه تنها برای درمان سرماخوردگی بسیار مقرون به صرفه هستند بلکه مزایای شگفت‌انگیزی هم دارند که گاهی حتی بهتر از دارو جواب می‌دهند.

 فصل سرما است و سرماخوردگی و آنفلوآنزا در حال حاضر در اوج خود است و به سختی و سریع ضربه می‌زند برای جلوگیری از چنین علائم و سرماخوردگی چه باید کرد؟

بسیاری از ما در فصل پاییز اقداماتی را برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا انجام می‌دهیم، می‌توانید با دارو‌های گیاهی این کار را انجام دهید و البته در صورت قابل دسترس نبودن برخی گیاهان، می‌توانید خشک شده آن‌ها را استفاده کنید.

چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی نه تنها بسیار مقرون به صرفه هستند بلکه مزایای شگفت‌انگیزی هم دارند که گاهی حتی بهتر از دارو جواب می‌دهند.

دمنوش ریحان و زنجبیل

برگ ریحان معده را آرام می‌کند، عفونت، اختلالات تنفسی و افسردگی را نیز از بین می‌برد. خواص آنتی‌بیوتیکی و آنتی اکسیدانی دارد. خوشبختانه تهیه این دمنوش بسیار آسان است، زیرا ریحان حتی در فصل زمستان هم در دسترس است.

برای هر فنجان آب جوش، تنها به تعداد کمی برگ تازه ریحان نیاز دارید. آن‌ها را بشویید و به فنجان اضافه کنید. می‌توانید از چند تکه زنجبیل تازه هم استفاده کنید. در نهایت با کمی عسل به آن طعم دهید و چند فنجان در روز بنوشید. توجه داشته باشید که ریحان هم ممکن است با برخی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد و اثرات دارو‌های ضد انسداد و فشارخون را افزایش می‌دهد.

 

دمنوش گزنه، سنبل‌الطیب و قاصدک

این سه گیاه دارای مواد مغذی قدرتمندی هستند و می‌توانید از نوشیدن دمنوش آن‌ها لذت ببرید. گزنه خواص ضد باکتری و ضد قارچی بالایی دارد و به عنوان یک گیاه دارویی مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است و ۲۰ برابر اسفناج، کلسیم دارد. همچنین می‌تواند با افزایش سطح آهن، خارش، عطسه و آلرژی را کاهش دهد. سنبل‌الطیب به کاهش درد عضلات و تهوع کمک می‌کند و خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارد. قاصدک هم می‌تواند به کاهش عفونت، کمک به عملکرد کلیه، پاک کردن کبد و کمک به هضم کمک کند.

با برگ‌های خشک یا تازه این گیاهان دمنوش تهیه کنید و با عسل به آن طعم دهید. دو فنجان در روز می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. اگر باردار هستید از نوشیدن این چای خودداری کنید. برای اجتناب از تحریکات معده پیش از نوشیدن این دمنوش حتما یک لیوان بزرگ آب گرم بنوشید.

دمنوش عسل، لیمو و زنجبیل

این دمنوش بسیار متفاوت است و می‌توانید آن را در مقدار بیشتر تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید. برای تهیه آن لیمو را بشویید و برش دهید. زنجبیل را پوست کنده و برش بزنید. زنجبیل و لیمو را در یک فنجان عسل روی هم قرار داده، در ظرف را به خوبی ببندید و حدود ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. هر وقت خواستید دمنوش تهیه کنید حدود ۲ قاشق چای‌خوری از این مواد را در یک فنجان آب داغ بریزید و بنوشید. این مخلوط را می‌توانید تا ۲ ماه در یخچال نگهداری کنید.

دمنوش گل میخک

این دمنوش ادرار آور است و گرفتگی ریه را برطرف می‌کند. دمنوش میخک می‌تواند سینوس‌ها را باز کند تا بتوانید راحت‌تر نفس بکشید. برای تهیه دمنوش میخک می‌توانید از یک چاشنی شیرین و تند هم در کنار آن استفاده کنید.

دمنوش اُکالیپتوس

اُکالیپتوس یک گیاه استرالیایی است که می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش دهد. قبایل بومی از چای تهیه شده با برگ‌های اُکالیپتوس، تب را درمان می‌کردند. اُکالیپتوس همچنین یک ترکیب شیمیایی دارد که خلط و تراکم قفسه سینه را کاهش می‌دهد. این ماده شیمیایی می‌تواند باعث نابودی ویروس آنفلوانزا هم بشود.

دمنوش نعنا فلفلی

نعنا فلفلی یک ماده رایج در دارو‌های ضد سرفه و ضد انعقاد است. روغن موجود در برگ نعنا دارای مزایای ضد ویروسی است که به جلوگیری از گسترش ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند. این دمنوش می‌تواند درد عضله و سرفه را نیز کاهش دهد و راه بینی را باز کند.

دمنوش زنجبیل

برای تهیه این دمنوش می‌توانید از زنجبیل تازه یا خشک استفاده کنید. ترکیبات شیمیایی زنجبیل با سلول‌های ویروسی مبارزه می‌کند، به بهبود بیماری سرعت می‌بخشد و گرفتگی بینی را رفع می‌کند. زنجبیل قرن‌ها برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای آرام کردن معده و کاهش حالت تهوع هم مفید است.

دمنوش دارچین

دارچین برای درمان سرفه‌های مزمن، علائم سرماخوردگی و پاک کردن سینوس‌ها مفید است. شما می‌توانید برای تهیه دمنوش دارچین هم از چوب دارچین و هم از پودر آن استفاده کنید و با کمی عسل به آن طعم دهید. ترکیب دارچین و زنجبیل هم می‌تواند دمنوش مفید و اثرگذاری باشد.

دمنوش بابونه

تحقیقات نشان می‌دهد که دمنوش بابونه دارای ترکیباتی است که می‌تواند با سرماخوردگی مبارزه کند. برای جلوگیری از درد و خستگی نیز مفید است. چای بابونه خواص ضد التهابی دارد که برای کاهش تورم و قرمزی مفید است. خواص آنتی اکسیدانی آن هم برای بهبود بافت‌ها و سلامت مفید است. بابونه ضد اسپاسم است و سرفه را نیز کاهش می‌دهد.

دمنوش آویشن

آویشن یکی دیگر از دمنوش‌های گیاهی مفید برای مبارزه و تقویت بدن در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا است. برای تهیه آن کافیست یک قاشق چای خوری برگ آویشن تازه به آب جوش اضافه کنید و خیال‌تان هم از مصرف روزانه آن راحت باشد، زیرا هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

دمنوش اسطوخودوس

گیاه دارویی اسطوخودوس اگر همراه با پونه، آویشن و نعنا دم شود برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است، این گیاه با داشتن خواص ضد درد و تسکین دهنده سرفه‌های خشک به بهبودی بیماری کمک می‌کند.

از گیاهان نام برده به مقدار مساوی درون قوری ریخته و دو لیوان آب روی آن‌ها بریزید، قوری را روی اجاق قرار داده تا بجوشد، از این دمنوش یک ساعت بعد از هر وعده غذایی میل کنید.

دمنوش چهارگل

یکی از بهترین دمنوش‌های مناسب برای درمان سرماخوردگی و گلو درد چهار گل است که در طب سنتی توصیه می‌شود، این دمنوش از ترکیب گیاهانی مانند گل ختمی، آویشن شیرازی، گل پنیرک و اسطوخودوس و دانه‌های عناب درست شده است.

۳ قاشق غذاخوری از این گیاهان دارویی را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد، سپس میل کنید.

دمنوش مریم گلی

دمنوش این گیاه دارویی برای درمان عفونت‌های تنفسی، التهاب سینوس‌ها و بیماری آنفلوانزا بسیار مفید است.

یک و نیم قاشق چای خوری مریم گلی یا ۳ قاشق چای‌خوری از این گیاه دارویی را داخل قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید تا به مدت ۲۰ دقیقه دم شود.

مقداری عسل به دمنوش اضافه کرده و روزانه چند بار بنوشید، زنان باردار و یا شیرده از این دمنوش استفاده نکنند.

 

منبع :فارس

برچسب ها: سرماخوردگی، آنفولانزا، دمنوش آویشن، دمنوش برای سرماخوردگی، دمنوش گیاهی برای گلودرد، دمنوش بابونه برای سرماخوردگی تعداد بازديد: 578 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز