Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:40

18
مرداد
دمنوش هایی مخصوص خانم ها

دمنوش هایی مخصوص خانم ها

چه بخوریم تا پریود شویم؟ خوراکی ها و گیاهان قاعده آور فراوانی در طبیعت وجود دارند که مصرف آنها موجب تسهیل در جریان قاعدگی خواهد شد. از جمله این گیاهان می توان به زعفران، زنجبیل، رزماری، بابونه و ... اشاره کرد.


 همه دختران پس از رسیدن به سن بلوغ به طور طبیعی در ماه یک بار پریود می‌شوند، اما گاهی به دلایل مختلف دوران قاعدگی عقب می‌افتد که این امر باعث بروز مشکلاتی در آن‌ها می‌شود. در صورت اطمینان از عدم بارداری می‌توان از مواد خوراکی و گیاهان قاعده آور در هنگام بروز این مشکل استفاده کرد. در این مقاله به معرفی خوراکی‌ها و گیاهان طبیعی قاعده آور و عوارض و مضرات احتمالی آن‌ها خواهیم پرداخت
 

معرفی برخی از دمنوش‌های گیاه قاعده آور طبیعی

هنگامی که دوران پریودی به دلایل غیر طبیعی عقب ‌می‌افتد می‌توان با مصرف دمنوش‌های مفید زیر آن را اصلاح و منظم کرد:

۱. دمنوش زعفران

 زعفران گیاهی است که به دلیل برخورداری از طبع گرم و خشک علاوه بر قاعده آور بودن، فواید بسیار فراوانی دیگری نیز مانند تقویت اعصاب دارد. برای باز شدن قاعدگی، یک قاشق چای خوری زعفران را به همراه تکه‌ای نبات با حرارت ملایم دم کرده و میل کنید. توجه کنید که مصرف بیش از اندازه دمنوش زعفران دارای عوارضی همچون زردی پوست، اسهال و مسمومیت ست. همچنین باید توجه شود که مصرف این گیاه در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و موجب سقط جنین خواهد شد.

۲. دمنوش زنجبیل

برای این منظور از زنجبیل هم می‌توان به صورت تازه و هم به صورت پودر پودر استفاده کرد. در صورت استفاده از پودر، اندازه یک قاشق چای خوری و در صورت استفاده از زنجبیل تازه می‌توان دو یا سه تکه کوچک را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه قرار داده و بنوشید. مصرف بیش از حد مجاز  دمنوش زنجبیل باعث گرگرفتگی و حرارت بیش از حد بدن خواهد شد.

۳. دمنوش رازیانه

تخم‌ رازیانه را می‌توانید به اندازه یک قاشق چای خوری در یک لیوان آب دم کرده و مصرف کنید. زیاده روی در مصرف  دمنوش رازیانه باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون بروز حساسیت در برخی از افراد، التهابات پوستی، تحریک رحم در زنان باردار و لاغری مفرط خواهد شد.

۴. دمنوش رزماری

برای رفع مشکل عدم پریود، چند برگ از گیاه رزماری  را در یک لیوان آب دم کرده و میل کنید. خوردن دمنوش رزماری در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد. همچنین مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد تهوع و ورم ریه خواهد شد.

۵. دمنوش بابونه

بابونه از جمله گیاهان با طبع خشک و گرم است که از گل و تمام قسمت‌های آن می‌توان به صورت دم کرده استفاده کرد. برای این منظور، حدود یک قاشق چای خوری بابونه را در یک لیوان آب دم کرده و استفاده کنید. بهتر است از مصرف دمنوش بابونه به همراه دارو‌های ضد انعقادی خون پرهیز کنید. همچنین مصرف بیش از اندازه بابونه باعث کاهش جذب آهن و در نتیجه کم خونی خواهد شد.

چه بخوریم تا پریود شویم؟
 

معرفی سبزیجات و میوه‌های قاعده آور

به طور کلی  همه سبزیجات و میوه‌هایی که مانند انبه، مرکبات، گوجه فرنگی و ... دارای ویتامین C هستند، می‌توانند در بهبود مشکلات تاخیر در پریود موثر باشند. از دیگر سبزیجات و میوه‌های موثر در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. خانواده فلفل‌ها

انواع فلفل‌ها مانند فلفل دلمه ای، فلفل چیلی، فلفل سیاه و ... به دلیل داشتن طبعی گرم و نیز سرشار بودن از ویتامین C، خوراکی‌هایی قاعده آور به شمار می‌آیند. از فلفل‌ها می‌توان به صورت پودر شده و به عنوان ادویه در غذا‌ها و یا به صورت خام استفاده کرد. توجه کنید که این گیاه ممکن است با برخی از دارو‌ها ماننن تئوفیلین و پروپرانول تداخل داشته باشد. خوردن فلفل نیز مانند تمامی خوراکی‌های گرم در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

۲. سبزیجاتی مانند شاهی، کرفس، جعفری و تره

همه این سبزیجات را می‌توان به صورت خوارکی و به شکل خام یا پخته مصرف کرد. مصرف بیش از حد سبزیجات خام ممکن است باعث بروز نفخ و درد‌های شکمی شود.

۳. خانواده کلم‌ها

کلم یکی از گیاهان قاعده آور  در طبیعت است. از برگ‌های کلم می‌توانید به صورت خوراکی و به شکل خام یا پخته استفاده کنید. از عوارض مصرف بیش از حد کلم‌ها می‌توان به از بین بردن اثر دارو‌های ضد انعقادی خون اشاره کرد.

۴. پیاز

پیاز خاصیت تسهیل کنندگی جریان خون در قاعدگی را دارد، به همین جهت از آن می‌توان به صورت خوراکی و به شکل پخته و یا خام استفاده کرد. توجه شود که مصرف بیش از حد پیاز باعث کاهش قند خون و افزایش ترشحات صفراوی خواهد شد.


معرفی دانه‌های خوراکی و حبوبات قاعده آور

۱. کنجد

در طب سنتی از کنجد به عنوان یکی از سریعترین خوراکی‌های قاعده آور نام برده شده است. برای این منظور بهتر است کنجد را آسیاب کرده و مقداری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه قرار داده و سپس آن را میل کنید. از آنجایی که این دانه دارای چربی و کالری بالا است، مصرف بیش از اندازه آن باعث اضافه وزن و چربی خون خواهد شد. بروز درد‌های شکمی، یبوست و انقباض روده بزرگ از دیگر عوارض مصرف بیش از حد کنجد است.

۲. لوبیا

لوبیا از جمله دانه‌هایی با طبیعت گرم و‌تر است که مصرف آن به صورت خوراکی و پخته شده باعث تسریع در روند قاعدگی خواهد شد. توجه کنید که مصرف بیش از اندازه انواع لوبیا نفخ و درد‌های شکمی را به دنبال خواهد داشت.

۳. نخود

نخود دارای طبیعت گرم و خشک بوده و خاصیت قاعده آوری دارد. علاوه بر نخود پخته می‌توان از پودر خام آن نیز استفاده کرد. به دلیل دیر هضم و نفاخ بودن نخود، مصرف زیاد آن ممکن است باعث بروز درد‌ها و مشکلات شکمی شود.

۴. بادام تلخ

میوه  بادام تلخ گیاهی قاعده آور با طبیعتی گرم و خشک است. بهتر است از آن به صورت شیاف واژینال برای رفع مشکل تاخیر در پریود استفاده کرد. همچنین از آنجا که بادام تلخ دارای ماده سمی اسید سیانیدریک است، بهتر است خوردن آن با احتیاط انجام شود.
 
 

سخن آخر

خوراکی‌ها و گیاهان طبیعی بسیار فراوانی برای درمان مشکلات قاعدگی از جمله  درد پریود ،  لخته خون و تاخیر در زمان پریود وجود دارند. البته باید توجه کنید که برخی از این گیاهان خوراکی دارای مضرات و عوارضی نیز هستند؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن‌ها با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.
 
 
برچسب ها: بارداری، زنجبیل، زعفران، دمنوش، رازیانه، بابونه، نفخ، زندگی آنلاین، دمنوش های گیاهی، رزماری، پریود، گیاهان قاعده آور تعداد بازديد: 5237 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز