Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 04:34

11
بهمن
راهنمای خرید گیاهان دارویی از عطاری

راهنمای خرید گیاهان دارویی از عطاری

عطاری‌ها از نظر ضوابط و قوانین دنیا مکان‌هایی هستند که باید گیاهان بدون تغییر شکل در آنها عرضه شوند. یعنی عرضه گیاهان به‌صورت کلی یا قطعاتی از آن (مثل ریشه، ساقه، دانه یا برگ) که می‌توانیم با چشم ببینیم، مجاز است.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ متخصص فارماکوگنوزی، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد گیاهان دارویی موجود در عطاری‌ها بیان کرد: «عطاری‌ها در تمام نقاط دنیا وجود دارند و کسی هم با آنها مخالف نیست، زیرا جزء فرهنگ همه کشورها و نتیجه تجاربی هستند که سینه به سینه گشته و امروز به دست ما و یا فرهنگ‌های مختلف رسیده‌اند، اما متاسفانه مثل خیلی از مواد دارویی یا مواد غذایی دیگر،‌ گاهی اوقات تقلبات یا اشتباهاتی رخ می‌دهد که به ضرر مصرف کننده می‌باشد».

وی در این خصوص به ذکر چند نکته مهم پرداخت: «عطاری‌ها از نظر ضوابط و قوانین دنیا مکان‌هایی هستند که باید گیاهان بدون تغییر شکل در آنها عرضه شوند. یعنی عرضه گیاهان به‌صورت کلی یا قطعاتی از آن (مثل ریشه، ساقه، دانه یا برگ) که می‌توانیم با چشم ببینیم، مجاز است که در بعضی جاها ممکن است به‌صورت فله‌ای یا به‌شکل بسته‌بندی به فروش برسند، ولی تغییر دادن گیاهان، پودر کردن، درست کردن قرص و کپسول یا قطره و شربت از آنها خلاف مقررات است.

علت آن این است که در خیلی از مواد افراد سودجو به داروی گیاهی،‌ مواد شیمیایی اضافه می‌کنند. مثلا در سال‌های اخیر دیده شده که کورتون‌ها که داروهایی بسیار موثر و از طرفی همراه با خطرات خیلی زیاد هستند را با داروهای گیاهی مخلوط می‌کنند که این امر برای مردم قابل تشخیص نیست. حتی در آزمایشگاه هم تشخیص آن کار بسیار دشواری است.

بنابراین فرد مصرف کننده با دیدن اثر قوی این دارو، به مدت طولانی از آن استفاده می‌کند و در نتیجه دچار مشکلاتی می‌شود. پس یکی از تقلبات بسیار زیادی که در پودرها و مواد دارویی می‌شود، استفاده از مواد سنتتیک و شیمیایی است که متاسفانه خیلی ضرر دارند».

دکتر صالحی افزود: «نکته دیگر این است که وقتی گیاهان دارویی به‌صورت پودر یا اشکال دیگر درمی‌آیند، معلوم نیست چه گیاهان سمی و یا چه آلودگی‌هایی همراه با آنها هست. در خیلی از این گیاهان که در آزمایشگاه آزمایش شده‌اند، آلودگی‌های میکروبی، قارچی و ... دیده شده است که بعدا در فرد مشکلات زیادی ایجاد کرده است».

وی در پایان توصیه کرد: «حتما از گیاهان بسته‌بندی شده استفاده کنید و یا اگر گیاهی به‌صورت فله‌ای است، به‌صورت پودر شده و یا خرد شده نباشد و در صورتی که کاملا قابل تشخیص است استفاده شود. همچنین بهتر است از محصولات کارخانجات و یا شرکت‌هایی که وزارت بهداشت به آنها مجوز داده است، استفاده کنند. ضمن اینکه گیاهانی که از جاهای معتبر خریداری می‌شوند، گیاهانی هستند که دارای مواد موثره می‌باشند و می‌توانند تاثیر مورد انتظار را داشته باشند».

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، در مورد گیاهان دارویی موجود در عطاری‌ها، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، داروی گیاهی، عوارض گیاهان دارویی، عطاری ها تعداد بازديد: 2106 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز