Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:45

9
خرداد
آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به صورت ژل، كرم، نوشیدنی، كپسول و مواد آرایشی در بازار یافت می‌شود، ولی ژل و كرم آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

 

 مصارف آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا معمولاً مصرف زیبایی دارد و در نرم‌كننده‌ها، صابون‌ها و شامپو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تعجب نكنید اگر بگوییم از آن در درمان سرطان هم استفاده می‌شود. این گیاه با از بین بردن تومور رشد این بیماری را به تعویض می‌اندازد. «آلوری» دارویی است كه به همین منظور از گیاه آلوئه‌ورا ساخته شده است.

ماده شیمیایی موجود در آلوئه‌ورا (لكیتین و آموتین) باعث كاهش رشد تومور در سرطان پوست می‌گردد. مصرف خوراكی آلوئه‌ورا در درمان سرطان سینه، سرطان خون و سرطان تخمدان بسیار مفید است.

براساس پژوهشی كه در دانشكده پزشكی توكیو انجام شد، نوعی پروتئین در آلوئه‌ورا وجود دارد كه باعث تحریك سیستم ایمنی بدن می‌شود (این كار به طور طبیعی توسط لیمفوسیت‌ها، انجام می‌گیرد و این تحریك منجر به از بین رفتن سلول‌های سرطانی و افزایش گردش خون در قسمت‌های آسیب‌دیده می‌گردد.

آلوئه‌ورا به صورت ژل، كرم، نوشیدنی، كپسول و مواد آرایشی در بازار یافت می‌شود، ولی ژل و كرم آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد (به علت وجود كربوهیدرات فراوان این گیاه در ساخت لوازم آرایشی به كار می‌رود). آلوئه‌ورا به عنوان یك آنتی‌اكسیدان عمل كرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.

حتی اگر هیچ بیماری و مشكلی ندارید، استفاده از این گیاه شما را سرزنده‌تر و بشاش‌تر خواهد كرد. آلوئه‌ورا همچنین كمك زیادی به پاكسازی سیستم گوارشی می‌كند و برای كاهش وزن مناسب است؛ زیرا میزان متابولیك سیستم گوارش را افزایش می‌دهد و آن را وادار به سوختن انرژی می‌كند.

با استفاده از این گیاه می‌توانید از دست نقاط ریزی كه در اثر بالا رفتن سن در صورت شما ایجاد می‌شود، خلاص شوید. از چهل‌سالگی به بعد، با بالا رفتن سن، روی پوست لكه‌های قهوه‌ای ریزی پدید می‌آید كه دردناك و یا خطرناك نیستند، اما گاه ممكن است تبدیل به سرطان پوست شوند و ما از آنها غفلت كنیم؛ بنابراین به محض دیدن این لكه‌ها با پزشك مشورت كنید.

اگر مشكل خاصی وجود نداشته باشد، با استفاده از ژل آلوئه‌ورا به مدت یك ماه، دوبار در هفته خواهید دید چقدر آسان این لكه‌ها از بین خواهند رفت. می‌توانید برای تأثیر بیشتر، ژل را با آب پیاز، آب لیمو و یا آب سیب مخلوط كنید. آلوئه‌ورا برطرف‌كننده اسهال و یبوست نیز هست.

با خوردن آب آلوئه‌ورا، تمامی بافت‌های آسیب‌دیده، از دهان تا روده، ترمیم می‌شود. امروزه در سواحل آمریكا این گیاه به وفور یافت می‌شود؛ زیرا اكثر افراد برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از این گیاه استفاده می‌كنند.

خواص آلوئه‌ورا

درمان التهابات پوستی، اگزما، سوختگی، نیش حشرات، زخم‌ها، عفونت‌های پوستی، درمان آكنه، تحریك سلول‌های پوست و دوباره‌سازی آنها، بهبود آفتاب سوختگی، كمك به رفع خشكی و ترك پوست و نرمی و شفافیت آن، جلوگیری از ایجاد چین و چروك پوست، از بین برنده دانه‌های سیاه پوست و كاهش حساسیت‌های پوستی، درمان سرطان، درمان تنگی نفس، پایین‌آورنده قندخون، درمان عفونت‌های زنانه، درمان تبخال، استفاده به عنوان ژل اصلاح، كاهش آبریزش بینی، كاهش درد آرتروز و رماتیسم و ... از آلوئه‌ورا به عنوان تمیز‌كننده مو نیز استفاده می‌شود.

این گیاه موهای آسیب‌دیده را ترمیم كرده، چربی پوست را كاهش می‌دهد و پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد. ژل آلوئه‌ورا باعث تحریك رشد مو می‌شود و از كچلی جلوگیری می‌كند و زیبایی طبیعی را به مو برمی‌گرداند. ژل این گیاه را به كف سر بمالید و سی‌دقیقه صبر كنید و سپس بشویید.

این ژل باعث توازن ph كف سر می‌شود و به همین دلیل برای انواع موها مناسب است. این ژل نه تنها باعث از بین رفتن شوره سر می‌شود، بلكه به درمان نوعی كچلی به نام «Soborrhie» نیز كمك می‌كند.

این نوع كچلی به علت چربی زیاد پوست ایجاد می‌شود و عوامل طبیعی همچون گرما، سرما، تغذیه و بادهای خشك باعث نازكی مو شده و مو می‌ریزد كه با استفاده از ژل آلوئه‌ورا میزان ph كف سر تنظیم شده و چربی پوست كاهش می‌یابد و همچنین باعث ضخیم شدن مو نیز خواهد شد.

البته توجه داشته باشید كه اگر دلیل كچلی مو، مسائل ژنتیكی باشد، آلوئه‌ورا تأثیر چندانی نخواهد داشت. در آزمایشگاه كارنیگتون آمریكا تحقیقاتی به عمل آمد كه در بیماران مبتلا به ایدز، پلی‌ساكارید موجود در آلوئه‌ورا می‌تواند پاسخگویی سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد (این مساله هنوز اثبات نشده است).

پلی‌ساكارید موجود در گیاه به عنوان یك مرطوب‌كننده نیز عمل كرده و پوست را هیدراته و فیبرهای الاستین و كلاژن می‌سازد كه این فیبرها به از بین رفتن چین و چروك كمك می‌كنند.

موارد منع مصرف آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌كند ابتدا كمی از ژل آلوئه‌ورا را به پشت بازوی خود بمالید؛ اگر بعد از 20 دقیقه قرمزی و یا خارشی در پوست خود مشاهده نكردید، می‌توانید با خیال راحت از آن استفاد ه كنید.  افراد مبتلا به بیماری‌های كبد   افراد زیر 12 سال  مصرف زیاد این گیاه باعث عوارضی همچون قرمزی ادرار، كم آبی بدن و ضعف جسمی می‌شود. 

در صورت استفاده از داروهای قلب و یا داروهای كاهش دهنده پتاسیم، لانوكسین، دیگوكسین، لاتوكسین، نباید آلوئه‌ورا را مصرف كرد. این گیاه میزان قندخون را پایین می‌آورد؛ به خصوص اگر همراه با داروهای كاهش‌دهنده قندخون استفاده شود.  معایب استفاد از آلوئه‌ورا را به طور كلی نمی‌توان عنوان كرد، زیرا استفاده از یك محصول طبیعی ممكن است در افراد مختلف واكنش‌های متفاوتی ایجاد كند.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، آلوئه ورا، مصارف آلوئه‌ورا، خواص آلوئه‌ورا، موارد منع مصرف آلوئه‌ورا، آب آلوئه ورا، شربت آلوئه ورا، نوشیدنی آلوئه ورا تعداد بازديد: 1165 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز